Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. september 2018, klokken 16:42
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 14:00
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:34Ikke sikkert at de som har ventet i ett år syes det er like kjekt.... Tenker meg oppstandelsn her hvis det noen gang blir leveanser i Europa at folk kan bare komme i butikken å hente biler før de som har stått i årevis i kø med innbetalt depositum...
Om kundene ikke liker det så kan de gå til konkurrentene. Vent, det finnes ingen...

Skal være ganske rosa briller for å si at de ikke har konkurrenter i Europa når eller hvis de noengang får lansert model 3 i Europa neste år.

Ett relatert spørsmål hvor mange små sedaner selges det i Norge og Europa i året? Model 3 er en modell som midt i ett segment som ingen lenger vil ha i Norge eller Europa. Hadde det vært model Y som skulle lanseres så hadde jeg hatt litt mer trua men å velge en sedan som masse produktet var og er en gigantisk strategisk feilsteg av Tesla og Musk. Ett som kommer til å velte hele selskapet.

Der tar du nok feil. I USA og i Asia er sedaner som selger best i denne klassen. Det er kun Europa som ikke vil ha sedaner i denne størrelsen. Markedet i USA og Asia er mange ganger større enn det europeiske.

Etter å ha tilbrakt flere mnd i året i USA de siste årene tror jeg ikke en døyt på det! Sedan markedet i USA er i fritt fall og det er SUV for alle pengene som gjelder der.

Huskestue

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. september 2018, klokken 16:47
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. september 2018, klokken 15:16
Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.

Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Vi byttet ut en VW Jetta når vi anskaffet Leafen i 2011 ;)

Men du har ingen sedan når du mottar model 3 da skjønner jeg :-)

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:11Skal være ganske rosa briller for å si at de ikke har konkurrenter i Europa når eller hvis de noengang får lansert model 3 i Europa neste år.

Ett relatert spørsmål hvor mange små sedaner selges det i Norge og Europa i året? Model 3 er en modell som midt i ett segment som ingen lenger vil ha i Norge eller Europa. Hadde det vært model Y som skulle lanseres så hadde jeg hatt litt mer trua men å velge en sedan som masse produktet var og er en gigantisk strategisk feilsteg av Tesla og Musk. Ett som kommer til å velte hele selskapet.
Overdrev kanskje litt når jeg sier den ikke har konkurrenter, men konkurrentene er ikke like gode. De nærmeste konkurrentene er BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Det er ingen elektriske konkurrenter, så Model 3 kan rulle over konkurrentene ganske lett.

Det selges 400-500.000 stk av hver av disse modellene, og hele segmentet er omkring 2-2,5 mill totalt. Tesla planlegger å ta 20-25% av segmentet, noe de er på god vei til å få til.



Sist jeg sjekket så selges BMW 3 serie, Mercedes C klasse, og Audi A4 som stasjonsvogn, kupé og Cabriolet i tillegg til sedan modellen. Når kommer model 3 som noe annet enn sedan?

Zett

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Bilen vi hadde før Tesla Model S var en BMW 3 serie sedan. Både kona og jeg liker ikke stasjonsvogner, så det var aldri noe diskusjon om noe annet enn sedanversjon når vi skulle kjøpe BMWen. Det var også veldig lett å selge den. Og ungene måtte lære seg tidlig at man kan gå og ikke bli trillet overalt. :)


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 17:12Sist jeg sjekket så selges BMW 3 serie, Mercedes C klasse, og Audi A4 som stasjonsvogn, kupé og Cabriolet i tillegg til sedan modellen. Når kommer model 3 som noe annet enn sedan?
Det neste som kommer er nok Model Y. Den skal vises frem rundt mars 2019, og så begynner produksjonen trolig først i 2020.

Jeg tror også at Model Y vil gjøre det betydelig bedre enn Model 3. I 2022 tror jeg salget kan være noe slikt:

- 100k Model S/X
- 500k Model 3
- 1 mill Model Y
- 200k Pickup
- 10k Roadster
- 50k Semi
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

creal

Hadde bare Norge vært med i EU, hadde vi hatt gode kort på hånden for å få Model Y-fabrikk, evt europeisk gigafactory, i landet  :D Det hadde vært noe...

El-boy

#4911
Tok meg tid til å høre det aller meste av den famøse Podcasten i bilen idag ( du finner den på spotify i Teslaen hvis du søker på "Joe Rogan Experience - Elon Musk")
Ganske langtekkelige greier egentlig og ingen snøvling eller hørbart beruset Elon Musk. Derimot hørte jeg en svært teknologioptimistiks og kunnskapsrik Elon Musk, men ikke akkurat veldig god som formidler. Det er Joe Rogan som fører ordet for det meste og Elon sliter litt tidvis med å slippe til. Der var iallefall en forelesning om fysikkens lover med hensyn til transport både oppe i lufta, på bakken og under bakken som rørpost, farene med den tiltagende luftforurensningen, ren energi og hva som er teknisk mulig å få til med dagens teknologi og mye annet var diskutert under podcasten, blant annet også sosiale medier.

Mitt inntrykk av Elon Musk ble veldig mye rettet opp etter å ha hørt Podcasten, og jeg deler også veldig mye av de bekymringene som han har for vår felles framtid.

GOS

#4912
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. september 2018, klokken 15:16
Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.

Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Har aldri hatt stasjonsvogn eller SUV. Skal aldri ha det!

Sedan er tingen for meg og det blir det også når Model 3 kommer.

For meg så ligner ikke de andre formene på bil.

Med noen hundre tusen i reservasjoner så tror jeg Tesla slapper helt av i forhold til din bekymring
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Jeg vil egentlig ikke ha sedan, liker mye bedre SUV type biler. Alikevel tror jeg nok jeg kommer til å kjøpe Model 3 og det er fordi det ikke finnes noe godt alternativ til den enda. Såvidt jeg kan resonnere så er det ca en halv million kunder som tenker i omtrent samme baner.
At jeg kommer til å fortsette å kjøpe flere Model 3 er tvilsomt for min del, men det viser hvilken unik situasjon Tesla er i. De kan selge ekstremt mye på grunn av teknologi og markedsposisjon.

Huskestue

#4914
Obligatorisk lesing for alle som eier Tesla aksjer:

https://seekingalpha.com/article/4205144-tesla-endgame


Vhagar

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 23:40
Obligatorisk lesing for alle gratulasjoner eier Tesla aksjer:

https://seekingalpha.com/article/4205144-tesla-endgame

Don't feed the troll. Men modereringen av dette forumet ser ut til å være fraværende. Jeg hiver meg inn med mine tanker rundt litt av det som kommer frem i linken.

SitatTesla is obviously an automotive OEM and neither a technology, software or energy company.
Om en ser vekk fra all nyskapende teknologi i bilene de lager, den avanserte softwaren de utvikler og det faktum at de produserer sin egen energi (batterier til biler, boliger, byer og solceller), men det kan en jo ikke.

Enig i at det globalt er et skift mot sørøst, men det hindrer ikke at det er et marked i vest-Europa også. Og ja, mange elbiler blir kjøpt av folk som bytter ut, men mange førstegangskjøpende vil også fremover velge elbil. Det handler om utvalg som passer målgruppen (både i pris og nytte).

Sitathardly detectable EV sales.
Hehehe.

På side 14 tar han feil om den kinesiske dominansen i hjemmemarkedet også. Kinesere lengter etter tilgang til varer som ikke er made in china. Og betaler villig mer for vestlige produkter. Så her handler det bare om markedstilgang så vil det nok eksplodere i salg for Tesla sin del. Dette er kjent fra mange andre varegrupper også.
Tesla vil være made in china når de åpner sin fabrikk der, men er fortsatt et vestlig merke som vil stå sterkere enn en kinesisk bil.

Så litt FUD.
SitatEVs cannot sustain highway speeds for long periods without cumbersome and time-consuming recharging and range suffers particularly in cold and hot climates.
Fyren snakker om Tesla, og så vidt jeg vet så klarer alle modellene å holde motorvei hastigheter lenge nok og ladeprosedyren er absolutt ikke cumbersome. Tidkrevende er det jo heller ikke, de fleste opplever jo at bilen må vente på passasjerene. Og noe særlig til rekkeviddereduksjon pga kulde har jeg ikke sett (Teslabjørn i 38 minus uten problem?).

At det vil ta tiår å bytte ut verdens biler til BEV er innlysende og noe Musk selv har kommentert. Men det er miljøorganisasjonene som messer om at dette må skje "nå", alle vi andre vet at noen må gå først, så dras resten etter og vips så starter ballen å rulle. Men å ikke gjøre noe pga det går for sakte vil alltid være en feil.

SitatSo who is changing the industry? Audi, BMW, BYD, Tesla, Toyota or Volkswagen? Neither one. Governments...
Så klart er ikke de tradisjonelle i førersetet, foruten lobbyvirksomhet for å gjøre som de vil så er de alltid prisgitt hva styresmaktene vedtar. Så også Tesla. Men av de nevnt er det bare Tesla som ser ut til å være på ballen og faktisk gjøre noe. De andre vegrer seg veldig og havner derfor langt bakpå.

SitatTeslas are very costly to insure
Tja det er jo en/flere tråder om temaet her på forumet og for noen er den dyr, for andre er den latterlig lav.
For egen del koster den det samme som min forrige bil til halve prisen. Så jeg vil ikke si at den er dyr å forsikre.

Folk kommer visst til å brenne opp av batteribrannene også. Så vidt jeg har fått med meg er det 1 brann som følge av krasj?

Folk kommer og går i alle selskap, hvorfor det akkurat for Tesla kun skal være negativt skjønner jeg ikke. Folk høyt opp bytter beite ofte, ansatte i google og apple må jo lure på om de pendlet til rett jobb så ofte de bytter seg i mellom. Så mye og ofte som Google/Apple swapper hoder så regner jeg med at de er konkurs snart de også. Ikke det nei. Så rart.

Jeg må si at denne tråden har mistet sin interesse. Skjønner godt at Musk har snudd ryggen til samfunnet og kjører sitt eget løp. Jeg vurderer å slutte å følge denne tråden og heller sjekke over nyttår hva argumentene har skiftet til da.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Er dette blitt Huskestue sin personlige spørsmål/svar-tråd?

Han har ikke kommet med noe nytt de siste 20 postene.

Huskestue  har ikke Tesla aksjer og ikke Tesla bil. Kanskje på tide å roe ned litt??

turfsurf

Sitat fra: Huskestue på mandag 10. september 2018, klokken 06:46
Min misnøye med Tesla startet med 691. Alt jeg har sett fra dem siden har vært i tråd med det. Desverre.
Hvis en slik fillesak (som ble ordnet med forlik) får deg til å bli så negativ at du ikke har noe annet å gjøre enn å grave dritt og slenge FUD om Tesla så synes jeg faktisk litt synd på deg.

Kan jeg anbefale en pause fra forumet, spesielt det som har med Tesla å gjøre. Du bidrar uansett fint lite til en saklig diskusjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 18:01

- 100k Model S/X
- 500k Model 3
- 1 mill Model Y
- 200k Pickup
- 10k Roadster
- 50k Semi
Selv med mine mest optimistiske briller greier jeg ikke å se dette. Det skal bygges noen fabrikker. Spesielt Model Y, Pickup og semi virker optimistisk. Og er det virkelig rom for 10k roadster i året?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

#4919
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. september 2018, klokken 07:15Selv med mine mest optimistiske briller greier jeg ikke å se dette. Det skal bygges noen fabrikker. Spesielt Model Y, Pickup og semi virker optimistisk. Og er det virkelig rom for 10k roadster i året?
Min forventning er to kombinerte batteri- og bilfabrikker på 500k/år i Shanghai og Europa, pluss en ren bilfabrikk for Pickup/Roadster/Semi i USA (batterier fra Gigafactory). Fabrikken i Shanghai burde være i drift i 2020. De andre to kan være i drift i 2021. Men så klart, det er en god del usikkerhet. Tallene kan være lavere.

10k/år for Roadster er høyt for en slik type sportsbil - men samtidig er bilen nesten gratis, opp i mot ytelsene. Derfor tror jeg 10k/år er mulig. Se f.eks hvordan Roadster er priset opp i mot konkurrentene her: https://www.nettavisen.no/na24/her-er-verdens-dyreste-elbiler/3423530898.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA