Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:34Ikke sikkert at de som har ventet i ett år syes det er like kjekt.... Tenker meg oppstandelsn her hvis det noen gang blir leveanser i Europa at folk kan bare komme i butikken å hente biler før de som har stått i årevis i kø med innbetalt depositum...
Om kundene ikke liker det så kan de gå til konkurrentene. Vent, det finnes ingen...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 13:52
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:23Hva får deg til å tro at de har overført noe som helst? Denne fabikken skulle vel låne finansieres, dvs at de har tatt opp et nytt lån på $680 millioner....
De må stille sikkerhet før de kan låne. Det er ikke bare å opprette en nytt selskap og låne opp 5,7 mrd kroner uten at bankene spør om sikkerhet.

Det trenger jo ikke være Tesla som stiller med den sikkerheten...

JorEl

Om noen kunder får ut bilen før meg spiller ingen rolle. Spesielt om den har en konfigurasjon som jeg ikke vil ha. Men om det skjer med tusenvis så kan jeg skjønne noen blir sure.
Men vi som handler/skal handle Tesla vet jo at det er kjekkest med et firma som overlever :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:03Det trenger jo ikke være Tesla som stiller med den sikkerheten...
Greit nok. Du tror det er kinesiske myndigheter som stiller med sikkerhet? Hva baserer du det på?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 14:00
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:34Ikke sikkert at de som har ventet i ett år syes det er like kjekt.... Tenker meg oppstandelsn her hvis det noen gang blir leveanser i Europa at folk kan bare komme i butikken å hente biler før de som har stått i årevis i kø med innbetalt depositum...
Om kundene ikke liker det så kan de gå til konkurrentene. Vent, det finnes ingen...

Skal være ganske rosa briller for å si at de ikke har konkurrenter i Europa når eller hvis de noengang får lansert model 3 i Europa neste år.

Ett relatert spørsmål hvor mange små sedaner selges det i Norge og Europa i året? Model 3 er en modell som midt i ett segment som ingen lenger vil ha i Norge eller Europa. Hadde det vært model Y som skulle lanseres så hadde jeg hatt litt mer trua men å velge en sedan som masse produktet var og er en gigantisk strategisk feilsteg av Tesla og Musk. Ett som kommer til å velte hele selskapet.

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 14:07
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:03Det trenger jo ikke være Tesla som stiller med den sikkerheten...
Greit nok. Du tror det er kinesiske myndigheter som stiller med sikkerhet? Hva baserer du det på?

Jeg har ikke peiling, men det tror jeg ikke du har heller mhp hvem som har stilt med sikkerhet her. Men jeg er i alle fall åpen på at jeg bare spekulerer mhp dette. Hva baserer du dine uttalelser på? Hvis du kan gi sikker info så skal jeg bøye meg i støvet på dette punktet umiddelbart :-)

Øyvind.h

Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Huskestue

#4897
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. september 2018, klokken 15:16
Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.

Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:14Jeg har ikke peiling, men det tror jeg ikke du har heller mhp hvem som har stilt med sikkerhet her. Men jeg er i alle fall åpen på at jeg bare spekulerer mhp dette. Hva baserer du dine uttalelser på? Hvis du kan gi sikker info så skal jeg bøye meg i støvet på dette punktet umiddelbart :-)
Jeg tror ikke det er noe lån, og dermed ingen som stiller sikkerhet. Tesla er forventet å ha over 3 mrd i kontanter ved slutten av Q3, så hvorfor skulle de ikke sende noen millioner til Kina for byggestarten?

Men jeg har ikke noe definitivt bevis. Jeg bare benytter meg av Occams razor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Hvis kassa er full hvorfor har de garasje salg i helgen og hvorfor gikk CAO en av dagen rente regningen forfalt? Etter en mnd i jobben og med incentiv ordning på 10 mill USD på å bli?

Jeg mener du er alt for optimistisk mhp hvor mye fri likvide midler Tesla sitter på, men meg om det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:11Skal være ganske rosa briller for å si at de ikke har konkurrenter i Europa når eller hvis de noengang får lansert model 3 i Europa neste år.

Ett relatert spørsmål hvor mange små sedaner selges det i Norge og Europa i året? Model 3 er en modell som midt i ett segment som ingen lenger vil ha i Norge eller Europa. Hadde det vært model Y som skulle lanseres så hadde jeg hatt litt mer trua men å velge en sedan som masse produktet var og er en gigantisk strategisk feilsteg av Tesla og Musk. Ett som kommer til å velte hele selskapet.
Overdrev kanskje litt når jeg sier den ikke har konkurrenter, men konkurrentene er ikke like gode. De nærmeste konkurrentene er BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Det er ingen elektriske konkurrenter, så Model 3 kan rulle over konkurrentene ganske lett.

Det selges 400-500.000 stk av hver av disse modellene, og hele segmentet er omkring 2-2,5 mill totalt. Tesla planlegger å ta 20-25% av segmentet, noe de er på god vei til å få til.

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:49Hvis kassa er full hvorfor har de garasje salg i helgen
Etter å ha gjentatt igjen og igjen at de forventer profitt i Q3 er det viktig å innfri på dette punktet.  Da må de treffe minst 50k Model 3 levert. Oppnår de 55k levert vil de trolig kunne få til overskudd selv når man ser bort i fra ZEV kredittinntekt, noe som også hadde vært veldig kjekt å få til. Det ville til stor grad torpedere mulig FUD.

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:49og hvorfor gikk CAO en av dagen rente regningen forfalt?
Alt tyder på at det var en feilansettelse. Han var ikke typen til å være CAO under Deepak - han ville være CFO.

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:49Etter en mnd i jobben og med incentiv ordning på 10 mill USD på å bli?
For å få de 10 mill måtte han vært i bedriften i omkring 4 år. Mulig han får like gode ytelser i neste jobb.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. september 2018, klokken 15:16
Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.

Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Hvor mange kombikupeer ble det solgt her før Model S kom? Krisemaksimeringen gidder jeg ikke vikle meg inn i. Har hørt det samme om Tesla i 6 år. Snart konk. For dårlig økonomi. Ingen etterspørsel. Osv osv osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 14:11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 09. september 2018, klokken 14:00
Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 13:34Ikke sikkert at de som har ventet i ett år syes det er like kjekt.... Tenker meg oppstandelsn her hvis det noen gang blir leveanser i Europa at folk kan bare komme i butikken å hente biler før de som har stått i årevis i kø med innbetalt depositum...
Om kundene ikke liker det så kan de gå til konkurrentene. Vent, det finnes ingen...

Skal være ganske rosa briller for å si at de ikke har konkurrenter i Europa når eller hvis de noengang får lansert model 3 i Europa neste år.

Ett relatert spørsmål hvor mange små sedaner selges det i Norge og Europa i året? Model 3 er en modell som midt i ett segment som ingen lenger vil ha i Norge eller Europa. Hadde det vært model Y som skulle lanseres så hadde jeg hatt litt mer trua men å velge en sedan som masse produktet var og er en gigantisk strategisk feilsteg av Tesla og Musk. Ett som kommer til å velte hele selskapet.

Der tar du nok feil. I USA og i Asia er sedaner som selger best i denne klassen. Det er kun Europa som ikke vil ha sedaner i denne størrelsen. Markedet i USA og Asia er mange ganger større enn det europeiske.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Huskestue på søndag 09. september 2018, klokken 15:24
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 09. september 2018, klokken 15:16
Sedan vil velte hele selskapet? Interessant påstand.

Når du har lånt 30-40 milliader kroner for å masseprodusere en modell i som er plassert i et døende segment i verden (i USA selges fortsat en del sedaner men kjøpergruppen blir stadig eldre) og selskapets fremtid er avhenig av langvarig etterspørsel etter denne modellen så er det min påstand.

Hvilke andre EV produsenter som har biler i pipelinen eller i produksjon som satser på sedan? Hvorfor tror du det er slik?

Hvor mange av Tesla fansen her på forumet har hatt sedan modell de siste 10 årene eller selger en sedan for å bytte til en ny sedan i model 3?

Har vi ETT eksempel på dette så blir jeg imponert!

Vi byttet ut en VW Jetta når vi anskaffet Leafen i 2011 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA