Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kvasbo på lørdag 08. september 2018, klokken 14:04Espen: Synes du virkelig Musk fremstår som en fyr med tipp topp dømmekraft for tiden? Jeg forstår ikke hvordan aksjonærer kan unngå å være redde når aksjen stuper samtidig som topplederen og Teslas ansikt utad stadig finner på merkelige ting som tar fokuset hans bort fra det han burde drevet med.
Han har gjort noen feil i det siste. Når han ble tilbudt jointen så burde han nok sagt nei takk. Men det er veldig langt mellom det at han gjør noen feil, og det at han er gal, ustabil, osv, og må byttes ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 08. september 2018, klokken 13:55Kommer an på formatet/anledningen. I en podcast som dette er det ikke unaturlig at det nytes whiskey og cannabis.

:laugh: :laugh: Elsker disse oppsummeringene. Det er ingen anledning koko nok til at ikke Espen med rolig mine og noen tilsynelatende helt rimelige generaliseringer trygt kan kategorisere den som helt vanlig og i tråd med alle planer, analyser og utviklingskurver.

*Elon løper naken gatelangs, roper at han er Marvin the Martian*

"Tja, nå er vel California et relativt varmt og frisinnet sted, ikke unaturlig med litt nakenhet da. I tillegg viser jo dette at han har fortsatt fokus på Mars. Han kunne jo vært Snurre Sprett f.eks., det ville vært mer bekymringsverdig. Kan ikke utelukke at dette har vært planlagt lenge."
'21 3LR

Vhagar

Dette er på grensen til komisk å lese fra alle som er negative.

"Alle" musikere er rusmisbrukere, jeg antar at dere som skriker høyt her nå ikke hører på musikk eller mener at Spotify burde være konkurs og hvertfall ikke en del av infotainment systemet i en Tesla. Dere sponser rusmisbruket ved å lytte til musikken.

"Hele WS" er dophoder, likevel så styrer de i stor grad verden gjennom sine jobber. Dere sponser rusmisbruket ved å være en del av systemet.

Kjente politikere og bedriftsledere har en fortid med bruk/misbruk, likevel så blir de sett opp til. Dere sponser rusmisbruket ved å stemme på de og forgude de (Jobs).

Johnny fra Stovner giftet seg med ei med "utagerende fortid", likvel så går landet i tog og hyller henne en gang for året. Og med det humøret, hvem tror hun har slutta? Men da er det greit?

Elon snakket i over 2 timer om teknologi, nevral AI link til hjernen som det mest spennende for min del og viste en helt menneskelig side av å være "alltid på". En visjonær som ikke venter på byråkratiet men setter planene ut i livet for menneskehetens felles gode. Se bare på de gangene han var innom temaet AI. Så sippet han litt i alkohol og ingen brydde seg utrolig nok men dobbeltmoralen slår inn når han sutter på en joint og avviser det.

Den norske helgefylla er dårlig dømmekraft, men da er det kultur. Norsk russ på tur til syden for fyll og vold(tekt) er dårlig dømmekraft, men igjen kultur. Jaggu har vi ikke god kultur for dobbeltmoral også her på berget.

Elon kunne fint takket nei, men det han gjorde var ikke ulovlig. Ville jeg gjort det samme selv? Absolutt ikke. Men det er mitt verdivalg. Hadde det han gjorde vært ulovlig så kunne jeg forstått oppstyret.

Tror jeg at det påvirker Tesla? Ikke i det heletatt. For historien forteller oss at slikt ikke påvirker noe selskap. I såfall burde jo Apple og VAG være konkurs og ja hele verden egentlig.

God helg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jejl


OlaM

Jeg berømmer de som genuint har innstillingen at det som er greit å gjøre av hvem som helst, er også greit å gjøre på kamera av en toppleder for et firma i PR-trøbbel.
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: Vhagar på lørdag 08. september 2018, klokken 14:58
"Alle" musikere er rusmisbrukere, jeg antar at dere som skriker høyt her nå ikke hører på musikk eller mener at Spotify burde være konk.
Nå må en ta høyde for at de som skriker høyt nå kun hører på Cliff Richard og Børudgjengen som jeg tror hverken drikker eller røyker ( og som også vil forklare all skrikingen)

Jeg tror jeg vil sitere Viggo Sandvik jeg «jazz er ikke så enkelt som avholdsfolket skal ha det til» !

Øyvind.h

Tesla har ikke en traust tradisjonell toppleder. På godt og vondt. Mye som ikke er bra - men samtidig har jeg kjørt langrekkevidde elbil med rå ytelser i 5 år. Når fossilbilen døde for meg for 6 år siden var det kun ett merke som tok segmentet seriøst.. Ser man til mer trauste Tyskland kommer de med noe nå etter mange år og fengslede toppledere. Kanske traust ikke er så bra det heller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Spørsmålet i forhold til Elon sin fremtid i Tesla er; hva vil en gå glipp av uten han ved roret?
Jeg vil bli mye mer nervøs for aksjeposten min om Elon må gå enn om han blir!

Men det kan ikke stikkes under en stol at han har gjort mye rart/ uklokt/dumt i det siste. Men alt for mye bra tidligere til at han har brukt opp all goodwillen. 120 $ ned med aksjekursen er et tydelig signal, men helt klart ikke nok.

hELgenen

Sitat fra: Jejl på lørdag 08. september 2018, klokken 15:37
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/sesong/3/episode/3

Folkeopplysningen sjekker ut hvor farlig det er å bruke cannabis.

Hvorvidt noe er ok eller ei betyr jo null og niks. Det er hva potensielle kunder mener som betyr noe. Om det er X potensielle kunder før et slikt stunt er det trolig X-Z etter,der Z>0. Dersom stuntet gir flere kunder så for all del hurra! Men det er jo det de færreste tror slik at denne opptreden er skadelig for merkevaren Tesla.  Da går aksjekursen ned. Alle grep fremover som viser at Tesla tar grep om Musk situasjonen vil trolig føre til en liten oppgang på kursen. Men flere slike tullete stunts fra Elon vil trolig dra kursen ennå lengre ned. Jeg tror de tar grep nå og kursen skal vel litt opp igjen isolert sett pga.dette.

dundun

Det er jo egentlig så enkelt at den eneste indikasjon på markedets tro på et selskap finnes i aksjekursen og kursen på obligasjoner. Der gjør Tesla det katastrofalt for tiden, heldigvis faller de fra et svært høyt nivå.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Øyvind.h

Kanske han gjorde det for å senke snittalder på kundene? Og få hylekoret til å tilte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

hELgenen.

Fra dine siste poster; :)
Jeg er frekk og kryssklipper. Ikke lett med en klar strategi(humoristisk arrestering :police:)

1..... Hadde jeg vært ansatt i Tesla og hadde en sjef som  røyket slikt og fikk fortsette hadde jeg nok sagt opp fort . Dette er helt sykt. Aldri sett maken.

2.....Dersom stuntet gir flere kunder så for all del hurra!

mmmmmmm :) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: JorEl på lørdag 08. september 2018, klokken 17:40
hELgenen.

Fra dine siste poster; :)
Jeg er frekk og kryssklipper. Ikke lett med en klar strategi(humoristisk arrestering :police:)

1..... Hadde jeg vært ansatt i Tesla og hadde en sjef som  røyket slikt og fikk fortsette hadde jeg nok sagt opp fort . Dette er helt sykt. Aldri sett maken.

2.....Dersom stuntet gir flere kunder så for all del hurra!

mmmmmmm :) :)

Mulig jeg bare er dum,men jeg forstår ikke hva du prøver å få frem med kryssklippingen. Jeg mistet en nevø på bare 20 år som følge av narko rus og er ihuga motstander av svineriet og oppfatter elon som helt ute å kjøre.  Mitt hurra var ment ironisk. Nok er nok nå. Jeg tror og håper ikke han vinner kunder på dette stuntet. Samtidig som jeg er ekstremt anti dop,er jeg ekstremt opptatt av elbil og fremtiden til Tesla noe Elon tydeligvis IKKE er.  Det ville være synd om Tesla går overende som følge av en leder som ikke klarer å holde seg borte fra dop.

Vhagar

Sitat fra: Vhagar på lørdag 08. september 2018, klokken 14:58
Ville jeg gjort det samme selv? Absolutt ikke. Men det er mitt verdivalg. Hadde det han gjorde vært ulovlig så kunne jeg forstått oppstyret.

Sitat fra: OlaM på lørdag 08. september 2018, klokken 16:12
Jeg berømmer de som genuint har innstillingen at det som er greit å gjøre av hvem som helst, er også greit å gjøre på kamera av en toppleder for et firma i PR-trøbbel.

Om den var til meg så ser du at det for meg, med mitt verdivalg, ikke er greit. Men det gjør det fortsatt ikke ulovlig at Elon gjorde som han gjorde.

Uttalselsen din tolker jeg som at det er helt ok å gjøre det så lenge man ikke gjør det på kamera eller blir tatt. Så hyggelig med dobbeltmoral.

Forøvrig, Tesla i PR-trøbbel er jeg litt usikker på. Jo det finnes en bråte misfornøyde kunder (som hos alle selskap i hele verden, også bilforhandlere og bilverksteder ellers). Noen shortere liker ikke situasjonen. MSM hiver seg på klikkhoreri som forutsatt (jeg tror ikke de noen gang vil skrive om alt det positive som ble omtalt på 2,5 timer). Og så har man flokken som bare må se det negative i alt og dømme alt og alle nord og ned. For resten av verden så ser det jo ut til at Tesla har det rett så bra. Og den andelen er svært mye større enn de som er negativ.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

En ting jeg "leser" ut av Elon i løpet av de 2,5 timene er at fyren helt klart har gitt opp samfunnet rundt seg og egentlig bare snur ryggen til, gjør som han vil og senere kan komme tilbake og si "told you so!".

I flere år har han vært negativ til utviklingen av AI. Ikke motstander til AI, men mangelen på styringen av utviklingen. Ingen lyttet. Man ser tydelig at fyren er resignert overfor det faktum. Lar nå skuta seile og verden gå under samtidig som han styrer på med sine eget AI prosjekt. Klokt, å kjempe mot vindmøller fører sjelden til noe.

Det samme kan nok sies om Tesla. De har gang på gang kommet tilbake, levert og vist at ting går ann. Tross all motstand fra fossil-verdenen og andre. Som han nevner i siste blog post også, det kommer mye dritt, bare ignorer det. Tesla vil røyse seg og vise verden til slutt.

At Elon gir opp er et tap for verden. At han likevel kommer til å jobbe i det stille gjør at jeg har stor tro på det som kommer. Så kan de som fortsatt er negative bare holde på så får vi se om verden går under av en uvanlig toppsjef i Tesla eller olje.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA