Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 28. august 2018, klokken 21:54
Begynner nesten å lure på om Løve og Huskestue er samme person. De skriver i hvertfall akkurat det samme dag inn og dag ut  :+1:

Må skuffe deg der!

Ellers har vel de tre/fire som prøvde det tidligere stort sette gjentatt det samme som deg? Hadde du enda en ny bruker på lur Ares? (Neida tror ikke 1000 kw det men synes ikke noe om "konspirasjonsteorier" og rykte spredning)


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 28. august 2018, klokken 22:10
Ingen Elon = Konkurs
Tenk å tro noe annet...
Uenig. Jeg tror Tesla vil gjøre det bra, med eller uten Musk. Tesla er et bra selskap som er riktig posisjonert i markedet, i forhold til markedstrender, spesielt.

Men Musk gjør i hvert fall en ganske bra jobb med å styre selskapet. Det er ikke sikkert det ville være en forbedring å bytte ut Musk, uansett hvem man skulle finne for jobben. Musk har en ustoppelig drivkraft for å gjøre det beste for selskapet, investorene og de ansatte, og han tør sette hårete mål for så å gi alt for å få det til så raskt som mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

#4592
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 28. august 2018, klokken 22:16
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 28. august 2018, klokken 22:10
Ingen Elon = Konkurs
Tenk å tro noe annet...
Uenig. Jeg tror Tesla vil gjøre det bra, med eller uten Musk. Tesla er et bra selskap som er riktig posisjonert i markedet, i forhold til markedstrender, spesielt.

Men Musk gjør i hvert fall en ganske bra jobb med å styre selskapet. Det er ikke sikkert det ville være en forbedring å bytte ut Musk, uansett hvem man skulle finne for jobben. Musk har en ustoppelig drivkraft for å gjøre det beste for selskapet, investorene og de ansatte, og han tør sette hårete mål for så å gi alt for å få det til så raskt som mulig.

Hvis Musk fokuserer kun på raketter så skal jeg seriøst vurdere å kjøpe ny Tesla igjen og kanskje til og med aksjer (Etter en realitetsorientering av verdi i markedet).

Counterpointer

For å snakke litt om selve kursen.

311 nå rett før stenging.
Slett ikke så mye bevegelse som mange spådde. Litt kjedelig egentlig...,

Blir mye frem og tilbake om ting som både er relatert og definitivt ikke er relatert.

Produksjonstall, leveringer og regnskapstall som kommer om en måned er neste viktige stopp, men antagelig enda mer Q4 som vil vise om produksjonen er høy nok og avkastningen tilstrekkelig.

bmw2002

Og igjen begynner folk å snakke om at fyren kanskje er pedo selv om Elon ikke har et eneste bevis. Skremmende!

Dette beviser bare igjen at mannen er ustabil og ikke er istand til å lede Tesla.

Løve

Kursutviklingen er jo omtrent som forventet. Nå tipper jeg den vil sige sakte nedover en stund helt til Elon tweetet en eller annen fatasidrøm om ett eller annet håret mål. Og sånn kommer aksjen til å danse opp og ned frem til Q3 skal legges frem. Etter Q3 vil fanbasen dra akskjen opp mens alle andre stikker som gale. Etter Q4 forventer jeg kurs godt under $250. Ene og alene fordi det da vil være overtydelig at Tesla sliter kraftig økonomisk og at mars 2019 står som et stup Tesla vil kjøre rett over uten mulighet for å stanse.

What-a-watt

Sitat....som et stup Tesla vil kjøre rett over uten mulighet for å stanse.

Nettopp!

Espen Hugaas Andersen

#4597
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. august 2018, klokken 22:49
For å snakke litt om selve kursen.

311 nå rett før stenging.
Slett ikke så mye bevegelse som mange spådde. Litt kjedelig egentlig...,
Kan være at dette er drevet av shortene. De hadde omkring 10 millioner aksjer tilgjengelig for lån mandag morgen, så de har alle muligheter til å drive ned kursen. Musks tweeting hjalp heller ikke.

Når det ikke har begynt å stige hittil tror jeg det kan hende vi er nede omkring dette nivået en stund. Men det er som kjent ekstremt vanskelig å si noe sikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#4598
Sitat fra: Løve på tirsdag 28. august 2018, klokken 23:18Kursutviklingen er jo omtrent som forventet. Nå tipper jeg den vil sige sakte nedover en stund helt til Elon tweetet en eller annen fatasidrøm om ett eller annet håret mål. Og sånn kommer aksjen til å danse opp og ned frem til Q3 skal legges frem. Etter Q3 vil fanbasen dra akskjen opp mens alle andre stikker som gale. Etter Q4 forventer jeg kurs godt under $250. Ene og alene fordi det da vil være overtydelig at Tesla sliter kraftig økonomisk og at mars 2019 står som et stup Tesla vil kjøre rett over uten mulighet for å stanse.
Vanskelig å argumentere mot blind tro.

Men jeg kan jo nevne igjen at lånet som forfaller i mars kan betales med aksjer, uansett hva kursen er. Konverteringskursen kan justeres av Tesla fra 360 til så lavt de bare ønsker. Men da må de altså gi vekk flere aksjer. F.eks 360 / 300 - 1 = 20% flere aksjer ved $300. Eller 360 / 200 - 1 = 80% flere aksjer ved $200.

Og Tesla har som kjent masse penger. $2,2 mrd på bok, $1,4 mrd i ubrukt kreditt, og forventning om profitt og positiv kontantstrøm fra her og inn i evigheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. august 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Løve på tirsdag 28. august 2018, klokken 23:18Kursutviklingen er jo omtrent som forventet. Nå tipper jeg den vil sige sakte nedover en stund helt til Elon tweetet en eller annen fatasidrøm om ett eller annet håret mål. Og sånn kommer aksjen til å danse opp og ned frem til Q3 skal legges frem. Etter Q3 vil fanbasen dra akskjen opp mens alle andre stikker som gale. Etter Q4 forventer jeg kurs godt under $250. Ene og alene fordi det da vil være overtydelig at Tesla sliter kraftig økonomisk og at mars 2019 står som et stup Tesla vil kjøre rett over uten mulighet for å stanse.
Vanskelig å argumentere mot blind tro.

Takes one to know one!
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

arthur

Jeg slutter ikke å imponeres over både den kunnskap som finnes her, og den energi som legges ned for å overbevise alt og alle hvorfor en aksje i Tesla er både en sikker investering og noe som vil kunne gi (eller så absolutt vil gi) en fantastisk avkastning, men i min enkle hjerne så er alt av informasjon som fremkommer i (også) denne tråden samt alle argumenter i så måte, lett tilgjengelig for markedet generelt. Det er heller ingen "hvem som helst" som uttaler seg i mange medier og med en "litt" annen fremtidstro på selskapet så jeg tror at i all beskjedenhet at vi alle fortsatt må, eller bør, vente litt med å felle en endelig dom enten denne er positiv eller negativ? På mange måter virker det som at tilhengerne av Tesla, mange av dem i alle fall, har en nærmest religiøs tilnærming til Elon Musk, selskapet, fremtidsutsikter osv Litt interessant å følge med på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#4601
Sitat fra: arthur på onsdag 29. august 2018, klokken 08:15Jeg slutter ikke å imponeres over både den kunnskap som finnes her, og den energi som legges ned for å overbevise alt og alle hvorfor en aksje i Tesla er både en sikker investering og noe som vil kunne gi (eller så absolutt vil gi) en fantastisk avkastning, men i min enkle hjerne så er alt av informasjon som fremkommer i (også) denne tråden samt alle argumenter i så måte, lett tilgjengelig for markedet generelt.
Jeg vet ikke hvem du refererer til, men om det skulle være meg, så vil jeg bare si at så vidt jeg kan huske har jeg *aldri* anbefalt noen å kjøpe aksjer i Tesla. Folk får bestemme selv hvordan de ønsker å håndtere sine penger og investeringer.

Men det er ikke noen tvil om at Tesla er et tema som interesserer meg, og det er fort slik at om jeg ser noen som kommer med utsagn om Tesla som jeg er uenig i, så har jeg ingenting i mot å hoppe inn i diskusjonen med begge beina. (Og om den diskusjonen som resulterer skulle føre til at noen skulle kjøpe aksjer i Tesla, så er det en utilsiktet bivirkning. En bivirkning som både jeg og motparten får dele skylden på.)

Sitat fra: arthur på onsdag 29. august 2018, klokken 08:15Det er heller ingen "hvem som helst" som uttaler seg i mange medier og med en "litt" annen fremtidstro på selskapet så jeg tror at i all beskjedenhet at vi alle fortsatt må, eller bør, vente litt med å felle en endelig dom enten denne er positiv eller negativ? På mange måter virker det som at tilhengerne av Tesla, mange av dem i alle fall, har en nærmest religiøs tilnærming til Elon Musk, selskapet, fremtidsutsikter osv Litt interessant å følge med på.
Det er umulig å tjene penger på aksjer om man venter med å investere til fasiten foreligger. Det er en ganske klar sammenheng mellom risiko og forventet avkastning. Men markedet har ikke alltid rett. Noen ganger undervurderer den risiko, noen ganger overvurderer den risiko. Det er min mening at risikoen ved Tesla er betydelig overvurdert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: arthur på onsdag 29. august 2018, klokken 08:15
På mange måter virker det som at tilhengerne av Tesla, mange av dem i alle fall, har en nærmest religiøs tilnærming til Elon Musk, selskapet, fremtidsutsikter osv Litt interessant å følge med på.
Jeg har egentlig ikke interessert meg stort for Tesla før jeg kjøpte e-Golf, og rotet meg inn i TM3-køen i april '17, fordi vi lurte på å skifte ut e-Golfen med en slik, som nummer to bil. Det endte med Model X-bestilling og utskiftning av hovedbil noen måneder senere, og tross en bumpy ride gjennom ventetiden og litt småplukk ved utlevering, så har jeg aldri vært så fornøyd med en bil noen gang. Og at produktet i seg selv står så godt, er så totalt overbevisende, syns jeg er grunn nok til å være positiv til firmaet. Religiøst kan det neppe kalles, og jeg har aldri mast noen til å kjøpe Tesla, men jeg er ganske sikker på at veldig mange flere hadde kjøpt dersom de faktisk prøvde og visste hva det var. At så mange som eier Tesla er så positive burde egentlig være et ganske tydelig signal til alle andre om hvor bra opplevelse det faktisk er å være Tesla-eier. Undersøkelsen til Elbilforeningen viste jo også at Tesla-eiere er mest fornøyd. Noen misfornøyde finnes selvfølgelig, men hvorfor skulle kjøpere av forholdsvis dyre biler være så fornøyde dersom produktene og firmaet var drit?

SabreMan

Sitat fra: arthur på onsdag 29. august 2018, klokken 08:15
Jeg slutter ikke å imponeres over både den kunnskap som finnes her, og den energi som legges ned for å overbevise alt og alle hvorfor en aksje i Tesla er både en sikker investering og noe som vil kunne gi (eller så absolutt vil gi) en fantastisk avkastning, men i min enkle hjerne så er alt av informasjon som fremkommer i (også) denne tråden samt alle argumenter i så måte, lett tilgjengelig for markedet generelt. Det er heller ingen "hvem som helst" som uttaler seg i mange medier og med en "litt" annen fremtidstro på selskapet så jeg tror at i all beskjedenhet at vi alle fortsatt må, eller bør, vente litt med å felle en endelig dom enten denne er positiv eller negativ? På mange måter virker det som at tilhengerne av Tesla, mange av dem i alle fall, har en nærmest religiøs tilnærming til Elon Musk, selskapet, fremtidsutsikter osv Litt interessant å følge med på.

Hvor tror du at Tesla (og aksjen) er om 5 til 10 år, og hvorfor?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. august 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Løve på tirsdag 28. august 2018, klokken 23:18Kursutviklingen er jo omtrent som forventet. Nå tipper jeg den vil sige sakte nedover en stund helt til Elon tweetet en eller annen fatasidrøm om ett eller annet håret mål. Og sånn kommer aksjen til å danse opp og ned frem til Q3 skal legges frem. Etter Q3 vil fanbasen dra akskjen opp mens alle andre stikker som gale. Etter Q4 forventer jeg kurs godt under $250. Ene og alene fordi det da vil være overtydelig at Tesla sliter kraftig økonomisk og at mars 2019 står som et stup Tesla vil kjøre rett over uten mulighet for å stanse.
Vanskelig å argumentere mot blind tro.

Men jeg kan jo nevne igjen at lånet som forfaller i mars kan betales med aksjer, uansett hva kursen er. Konverteringskursen kan justeres av Tesla fra 360 til så lavt de bare ønsker. Men da må de altså gi vekk flere aksjer. F.eks 360 / 300 - 1 = 20% flere aksjer ved $300. Eller 360 / 200 - 1 = 80% flere aksjer ved $200.

Og Tesla har som kjent masse penger. $2,2 mrd på bok, $1,4 mrd i ubrukt kreditt, og forventning om profitt og positiv kontantstrøm fra her og inn i evigheten.

Du glemmer jo å nevne at Tesla har masse gjeld... Synes denne «kalkulatoren» illustrerer dette poenget veldig godt:

https://www.gurufocus.com/term/cash2debt/TSLA/Cash-to-Debt/Tesla-Inc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA