Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Synes denne delen av intervjuet er den mest oppsiktsvekkende mhp Mr Musk og sannhet:

"Mr. Musk said in the interview that board members had not complained to him about his tweet. "I don't recall getting any communications from the board at all," he said. "I definitely did not get calls from irate directors."

But shortly after the Times published its interview with Mr. Musk, he added through a Tesla spokeswoman that Antonio Gracias, Tesla's lead independent director, had indeed contacted him to discuss the Aug. 7 Twitter post, and that he had agreed not to tweet again about the possible privatization deal unless he had discussed it with the board."

Ares

Ceo Musk har baller, har ofte blitt imponert over hvor store sjanser han er villig til å ta for saken.

Magnus Hansen

Sitat fra: Ares på fredag 17. august 2018, klokken 09:33
Ceo Musk har baller, har ofte blitt imponert over hvor store sjanser han er villig til å ta for saken.

Men i dette tilfellet så spørs det vel om det skader saken mer enn det noe annet. Han vil ta Tesla av børs for å vekk all negativitet rundt selskapet skapt av shorte interessert. Og det er jo greit, men fordi han kom med dette via en tweet som ikke var sjekket av hverken advokater eller via styret, så skaper han jo bare mer støy og usikkerhet rundt selskapet. Og gir masse ammunisjon til kritikere og shortere. Dette er bare forferdelig uprofesjonelt og håper det ikke får langvarige negative konsekvenser for selskapet. 

Øyvind.h

Tesla har en vanvittig synlighet i media langt over det størrelsen skulle tilsi. Om selskapet gjør alt perfekt går media og leserne lei og antall klikk går ned. Er det derimot både negative og positive ting å fortelle kan media holde føljetongen og klikkene gående i evigheter. Og selskapet beholder sin synlighet.
Tweeten har nok nær null negativ effekt på salg og produksjon. Tviler også på at rekruttering skades. Så da er vi eventuelt nede på fremtidig lån/funding, forretningsavtaler etc. Mtp hvor mange som vil ha en bit av kaka til denne ledestjernen tviler jeg på at tweeten slår særlig negativt ut der også.

En kan jo alltids spekulere i hvor ille det kan gå, men vi får se om et år eller to om Tesla mistet særlig momentum. Jeg tviler. Og bryr meg egentlig fint lite. Gribber og nyttige idioter vil alltid sirkle rundt et selskap som Tesla. Alt for kontroversielt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2018, klokken 09:51
Tweeten har nok nær null negativ effekt på salg og produksjon. Tviler også på at rekruttering skades. Så da er vi eventuelt nede på fremtidig lån/funding, forretningsavtaler etc.

Jeg er mer bekymret for inntrykket folk sitter igjen med blant de som ikke følger Tesla tett. Det er jo akkurat det som samme som Elon Musk bekymrer seg for når han vil ta Tesla av børs. All negativ omtale rundt selskapet skader Tesla. Og nå har han selv sørget for masse negativ omtale og støy i mange måneder.  For eksempel er overskrift i Aftenposten akkurat "Sendte omstridt tweet: Elon Musk forsikrer at han ikke var ruset".

Espen Hugaas Andersen

#4235
Om Musk eller Tesla skulle få en bot, så er det trolig snakk om noen hundre tusen dollar, som er knapt mer enn en symbolsk sum. Og søksmålene vil etter all sannsynlighet enten bli droppet, eller at det inngås forlik der advokatene får noen dollar til kostnadene sine. Altså tweeten vil nok ikke få særlig konsekvenser, selv om Musk kanskje burde gjort ting litt annerledes.

Mitt inntrykk av aksjekursen de seneste dagene er at du har noen større aksjonærer som ikke er interessert i å være med på å ta Tesla av børs og som selger unna sine posisjoner. Fallet har altså lite med shorthandel eller nyheter å gjøre. Dette er så klart kjipt, men for hver dag som går, så flyter det aksjer fra de som ikke vil være med på å ta Tesla av børs til de som vil være med på det. Og etter hvert vil vi da nå ett bunnpunkt, der de som ikke vil være med har fått kvittet seg med de fleste av aksjene sine, og så begynner aksjekursen å stige mot 420. Hvor langt ned det skal kommer da an på hvor mange aksjer som skal bytte hender.

Jeg har så klart ikke fasiten, men dette er mitt inntrykk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Ja det finnes vel knapt eksempler på selskaper som har fått mer gratis reklame enn Tesla.En annen ting er at motstanderne av Musk liker å fremstille Ceo Musk som grunnen til all støyen rundt selskapet. I virkeligheten er det frykten for hva Tesla kommer til å gjøre mot eksisterende næringer som får motstanderne til å gå nærmest unisont bananas for det minste lille utspill fra Musk. Dere med aksjer i selskapet skal vite at dess mere det støyer rundt Tesla,dess sikrere er det at dere har investert i riktig selskap!

geear

Jeg forstår ikke at visse her stadig prøver å snakke betydningen av dette ned og nærmeste vri det til noe positivt. Både pedo-tweeten og denne siste runden her har vært en skikkelig nedtur i forhold til Musk for min del. Han må kanskje vurdere å droppe 120-timers arbeidsuker og medisinering, og la Twitter ligge litt. Klarer overhodet ikke se at det som har skjedd har noen som helst positivt i seg, og for det globale perspektivet betyr det ingenting hva som skrives her inne, så en kan like godt innrømme at det ikke akkurat er positivt...

Mobileum

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. august 2018, klokken 10:10
Mitt inntrykk av aksjekursen de seneste dagene er at du har noen større aksjonærer som ikke er interessert i å være med på å ta Tesla av børs og som selger unna sine posisjoner.

Men hvorfor selge unna hvis muligheten er at de kan få 420+ hvis de bare venter (litt)?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Øyvind.h

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 17. august 2018, klokken 10:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2018, klokken 09:51
Tweeten har nok nær null negativ effekt på salg og produksjon. Tviler også på at rekruttering skades. Så da er vi eventuelt nede på fremtidig lån/funding, forretningsavtaler etc.

Jeg er mer bekymret for inntrykket folk sitter igjen med blant de som ikke følger Tesla tett.

Se på den gigantiske svindelen i VW med fengslede ledere og enorm skala. Har det påvirket salget? Ja VWs standing har sikkert falt, men folk gir blanke i etikk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ares

Media er full av skriverier om muligheten for at Musk fengsles( som i virkeligheten er tolnærmet 0 ) Mens Ceo i Audi ble fengslet! Hvem drar frem krigstypene og skriver om det? Ingen

Ares

Sitat fra: Mobileum på fredag 17. august 2018, klokken 10:18
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. august 2018, klokken 10:10
Mitt inntrykk av aksjekursen de seneste dagene er at du har noen større aksjonærer som ikke er interessert i å være med på å ta Tesla av børs og som selger unna sine posisjoner.

Men hvorfor selge unna r muligheten er at de kan få 420+ hvis de bare venter (litt)?
Det er selve ideen bak aksjeinnehav uansett selskap. Verdien kan øke hvis en bare venter litt.

Espen Hugaas Andersen

#4242
Sitat fra: Mobileum på fredag 17. august 2018, klokken 10:18Men hvorfor selge unna hvis muligheten er at de kan få 420+ hvis de bare venter (litt)?
Kanskje det er for lenge å vente noen måneder, og de syns ikke oppsiden er verdt risikoen. Jeg vet ikke helt.

Det kan også være at noen longs har et ønske om en lav kurs, enten for å få sikret til større grad at Tesla blir tatt av børs på 420 i stedet for f.eks 450-500, eller for å forsøke å kjøpe seg inn igjen med et større antall aksjer enn de solgte på en lavere kurs. I så fall er årsakene litt annerledes enn det jeg antok, men konsekvensene er ganske like. Vi når en bunn og så etter hvert begynner kursen å gå mot 420.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2018, klokken 10:27
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 17. august 2018, klokken 10:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. august 2018, klokken 09:51
Tweeten har nok nær null negativ effekt på salg og produksjon. Tviler også på at rekruttering skades. Så da er vi eventuelt nede på fremtidig lån/funding, forretningsavtaler etc.

Jeg er mer bekymret for inntrykket folk sitter igjen med blant de som ikke følger Tesla tett.

Se på den gigantiske svindelen i VW med fengslede ledere og enorm skala. Har det påvirket salget? Ja VWs standing har sikkert falt, men folk gir blanke i etikk.

Mulig det men jeg tror ikke folk har sett bøtene som VW har fått som livstruende ei heller tror jeg noen mener at å skifte av CEO (som de har gjort to ganger siden skandalen) heller vil være livstruende.

For Tesla derimot handler ALT om troverdigheten til Musk og en skal ikke se bort fra at den siste tids tweeting har tynnet rekkene av reservasjonsholdere noe.

Espen Hugaas Andersen

Kan virkelig ikke se at tweetingen skulle ha noen som helst betydning for antallet reservasjonsholdere.

Da er det mer problematisk at Saudierne er inne i bildet. De er mer skadelig for omdømmet til Tesla enn tweetingen. Men Musk jobber nok med å sørge for at de får minst mulig bit av kaka.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA