Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

OlaM

'21 3LR

DagfinnN

Venter på kommentarer på chapter 11 spåmennene.
Forresten vet litt: Neste kvartal blir det underskudd :) :) ;)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

keepitsimple

Veldig bra. Da trenger jeg ikke være urolig for mitt 8 årige serviceavtale enda. :)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

DagfinnN

Forresten veldig stille fra en viss del av forumdeltagere her, skjønner ikke hvorfor.
Åja, nå skjønner jeg. Ingen kos uten misnøye.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emurof

Jeg ser at en del shortere på Twitter prøver seg på stakkarslige ting som "jammen Q4", "jammen ubetalte regninger", "jammen etterspørsel", osv. De begynner altså til og med å gjenta seg selv og bruke samme argumenter som skulle gjøre Q3 til slik en forferdelig katastrofe.

Espen Hugaas Andersen

#5960
Med kurs på 330 og 1,75 dollar i overskudd per kvartal, så er P/E nå på 47. Det kan sammenlignes med f.eks Amazon med P/E på 134. Og Tesla vokser raskere.

Sånn i utgangspunktet betyr dette at $1000 per aksje er ikke urimelig. Det ville være P/E på 142. Men jeg vil tro at markedet er noe avventende, og vil se hva som skjer de neste kvartalene. Spesielt med makro-situasjonen slik den er nå.

Med så høy profitt er det ikke usannsynlig at Tesla inkluderes på S&P500 omkring mai. Dette vil føre til at mange indeks-fond kjøper aksjer i Tesla.

Altså jeg har kanskje aldri vært mer positiv til Tesla som aksje enn nå. Det neste året blir etter all sannsynlighet svært bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Et spørsmål her er jo hva som skjer med Tesla ved en ny finanskrise.

Magnus Hansen

Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:57
Jeg tror, sett ut fra siste ukers utvikling at Telsa fort ender opp i en CH11 lenge før noen i Norge får konfigurert sin Model 3, og i alle fall veldig lenge før noen eventuelt får levert en Model 3.

Nu vel..

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:59
Med kurs på 330 og 1,75 dollar i overskudd per kvartal, så er P/E nå på 47. Det kan sammenlignes med f.eks Amazon med P/E på 134. Og Tesla vokser raskere.

Sånn i utgangspunktet betyr dette at $1000 per aksje er ikke urimelig.

Dream on. Amazon har noe unikt, som ingen på kort eller lang sikt vil ha rimelige muligheter for å kopiere. Tesla har ikke noe som de store aktørene ikke kan kopiere på kort og mellomlang sikt. Det er de i ferd med å gjøre.

At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manimpuleringsmulighetene i 3Q/4Q.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

#5964
Sitat fra: Geirr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:23Dream on. Amazon har noe unikt, som ingen på kort eller lang sikt vil ha rimelige muligheter for å kopiere. Tesla har ikke noe som de store aktørene ikke kan kopiere på kort og mellomlang sikt. Det er de i ferd med å gjøre.
Det er ingen konkurrenter som er verdt å nevne på horisonten. Den eneste jeg konkurrenten til Model 3 jeg kjenner til som er påtenkt er Polestar 2, men den vil ikke bli produsert i nevneverdig volum.

Sammenligningen med Amazon er i mitt syn det nærmeste vi kommer en bra sammenligning. Både Tesla og Amazon opererer i kapital-intensive industrier med i utgangspunktet lave marginer. Begge har stor vekst og brukte lang tid på å komme seg ovenpå økonomisk. Begge har en unik markedsposisjon med utilstrekkelige konkurrenter.

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:23At Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manimpuleringsmulighetene i 3Q/4Q.
Jeg forventer noe sånt som $350 mill i overskudd i Q4, og $450 mill i Q1. Du kan gjerne ha en annen mening, men jeg er ganske sikker på at du tar feil.

Teslas overskudd henger i all hovedsak sammen med Model 3 produksjonen og salget. Ettersom etterspørsel ikke er en nevneverdig utfordring, så kommer det i all hovedsak ned til hvor mange Model 3 Tesla klarer å produsere. Og dette er noe som de jobber aktivt med, og som de har klart å øke betydelig, kvartal for kvartal. Med større produksjon har de mer penger inn og mer profitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Speeder

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:23
Dream on. Amazon har noe unikt, som ingen på kort eller lang sikt vil ha rimelige muligheter for å kopiere. .
Hva da?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Løve

Jøss. Seriøst overrasket. Men bra for Tesla  :+1:

JorEl

Sitat fra: Løve på torsdag 25. oktober 2018, klokken 11:26
Jøss. Seriøst overrasket. Men bra for Tesla  :+1:
Jøss.Løve. Seriøst overrasket. Men bra for deg og Tesla ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: Geirr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 10:23Dream on. Amazon har noe unikt, som ingen på kort eller lang sikt vil ha rimelige muligheter for å kopiere. Tesla har ikke noe som de store aktørene ikke kan kopiere på kort og mellomlang sikt. Det er de i ferd med å gjøre.

Nå har man hørt at "de store aktørene" skulle banke Tesla ganske lenge, men venter fortsatt. De store aktørene kan ikke kopiere Teslas tilgang på batterier, og ei heller erfaring og kompetanse på batterielektrisk teknologi (derunder batteri og motor). Så har du ladenettverk, programvare, tjenester, osv.

Hva er det Amazon har som er unikt, forresten?

SitatAt Tesla la frem positive tall for 3Q burde ikke være noen overraskelse. Musk & Co har rigget for dette i hele år. Jf også 2Q rapporten som bar preg av dette (#kostnadsførsåmyesommuligfør4Q). Også 4Q kommer til å gå i pluss. 1Q 2019 derimot. Det skal bli spennende, når de har svidd av de fleste manimpuleringsmulighetene i 3Q/4Q.

Du har kanskje glemt at internasjonale leveranser starter i Q1 2019? Da blir det mange Long Range Performance-biler med gode marginer som kan selges, gitt. Dette i tillegg til mer stabilt høy produksjon, samt introduksjon av 35K-utgaven.

Det finnes visst ikke noe positivt ved Tesla i det hele tatt for deg, og selv ikke når spådommene dine viser seg å være feil, gang på gang.

Løve

Sitat fra: JorEl på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:01
Sitat fra: Løve på torsdag 25. oktober 2018, klokken 11:26
Jøss. Seriøst overrasket. Men bra for Tesla  :+1:
Jøss.Løve. Seriøst overrasket. Men bra for deg og Tesla ;D

Ingen tillit til != ønske om å feile  ;)

EM derimot...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA