Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 07:25
Virker som en bra strategi for å maksimere omsetning per kWh batteri.

Ser ut til at MR har ca 66 kWh der LR har 80 kWh og SR skal ha 55 kWh.
Har lenge tenkt at jeg skal "ofre" LR, for å kunne bruke på premium og AWD. Flere alternativ er noe som bare kan slå positivt ut for etterspørselen.
Kanskje Nasdaq liker dette?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke negativt, i hvert fall. Men Nasdaq kan oppføre seg irrasjonelt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Ser at AWD er satt ned med $1000 og man kan få hvite seter. Herlig med flere valgmuligheter :+1:
Kanskje de nye produksjonslinjene til Panasonic har alt og gjøre med medium-range?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorEl på fredag 19. oktober 2018, klokken 07:57Ser at AWD er satt ned med $1000 og man kan få hvite seter. Herlig med flere valgmuligheter :+1:
Kanskje de nye produksjonslinjene til Panasonic har alt og gjøre med medium-range?
Jeg tror *mangelen* på de nye produksjonslinjene til Panasonic er grunnen til MR. Tesla er klare for å øke bilproduksjonen, men er begrenset av battericeller. Da er en enkel løsning å bruke færre celler i hver batteripakke, slik at de kan fortsette å øke bilproduksjonen.

Jeg forventet egentlig at produksjonslinjene til Panasonic ville starte opp for sent i Q4 for å gjøre noen forskjell, og dette tyder på at den forventningen stemmer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:04
Jeg tror *mangelen* på de nye produksjonslinjene til Panasonic er grunnen til MR. Tesla er klare for å øke bilproduksjonen, men er begrenset av battericeller. Da er en enkel løsning å bruke færre celler i hver batteripakke, slik at de kan fortsette å øke bilproduksjonen.

Jeg forventet egentlig at produksjonslinjene til Panasonic ville starte opp for sent i Q4 for å gjøre noen forskjell, og dette tyder på at den forventningen stemmer.

... og det trigger så neste spørsmål: Er dette da kun en midlertidig løsning, og vil denne modellen gå ut av produksjon så snart de nye batterilinjene er åpne/når SR er klar for levering eller vil denne fortsette som en separat modell også fremover? Vil vi få muligheten til å bestille denne i Europa?
Model S 85D

JorEl

Om batteri-shortage er et problem, så ligger det vel tilrette at $35versjonen kan produseres i hopetall?
Gjør meg egentlig fornøyd om Tesla har så god kontroll på produksjonen, at det kun er batterier man trenger mer av. Da kan det vel bli mange SR-AWD biler etter hvert?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: JorEl på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:01
Om batteri-shortage er et problem, så ligger det vel tilrette at $35versjonen kan produseres i hopetall?

Teoretisk ja, men de må jo kunne produsere den med overskudd.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:51... og det trigger så neste spørsmål: Er dette da kun en midlertidig løsning, og vil denne modellen gå ut av produksjon så snart de nye batterilinjene er åpne/når SR er klar for levering eller vil denne fortsette som en separat modell også fremover?
Det er min forventning at dette er en mellomløsning til SR kommer. SR og MR vil være såpass nært på rekkevidde at en forskjell på $5k ikke vil gi særlig mening. Og MR er garantert en del dyrere å produsere enn SR. Ikke bare utifra cellene, men også arkitekturen og produksjonsmetodene skal være annerledes på SR - mer tilpasset batteripakkestørrelsen.

Men det er ikke sikkert at MR fases ut. Det kan hende de bare kan endrer litt på prisingen og beholde den. Alt kommer an på betalingsvilligheten/etterspørselen.
Sitat fra: Amoss på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:51Vil vi få muligheten til å bestille denne i Europa?
Jeg er usikker. Vil kanskje tro det. Selv om den skulle være midlertidig så er det ikke noen grunn for å ikke levere den i Europa. Det kreves neppe ny krasjtesting på MR vs LR, ettersom det strukturelle er trolig likt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:44Det er min forventning at dette er en mellomløsning til SR kommer. SR og MR vil være såpass nært på rekkevidde at en forskjell på $5k ikke vil gi særlig mening.

SR er $35K og MR er $45K, som da er en forskjell på $10K?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:08SR er $35K og MR er $45K, som da er en forskjell på $10K?
Ja, $5k for premium og $5k for batterikapasiteten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Huskestue

Det ser ikke ut som FSD lenger er tilgjengelig å bestille? Hvorfor?

Espen Hugaas Andersen

Som jeg sa i en annen tråd, jeg tenker at FSD opsjonen kommer tilbake med en gang Teslas autopilot-datamaskin blir standard.

Det som er med dagens FSD-opsjon er at de lover at de skal bytte ut datamaskinen på et senere tidspunkt kostnadsfritt. Da får de ikke den profitten på opsjonen de helst skulle hatt. Og da er det bedre å få lesset disse kostnadene over på de kundene som ønsker FSD, når opsjonen reintroduseres. I dag er det vel 40k etter kjøp - de ekstra 15k dekker nok kostnadene, mens når de selger den til 25k så får de bare inn 10k etter datamaskin-byttet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det at FSD-opsjonen fjernes er egentlig ganske bullish i forhold til kontantbeholdningen. FSD-opsjonen var en måte å låne penger fra kundene, og at den fases ut tyder på at kontanter ikke er noe problem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Huskestue på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:34
Det ser ikke ut som FSD lenger er tilgjengelig å bestille? Hvorfor?

https://twitter.com/elonmusk/status/1053068635940388865
Sitat
Nick @TheHoff525
for 10 timer siden

What about Full Self Driving option? Was gone a moment ago
2 svar 5 retweets 71 liker



Elon Musk @elonmusk
Svar til @TheHoff525

Also available off menu for a week. Was causing too much confusion.
Model S 85D

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:11
Sitat fra: emurof på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:08SR er $35K og MR er $45K, som da er en forskjell på $10K?
Ja, $5k for premium og $5k for batterikapasiteten.

Det kan jo være at premiumpakken blir "obligatorisk" i MR-utgaven eller noe slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA