Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

sfinxern

#4320
Kampanjer og konspirasjonsteorier til tross, når man ser den enorme motstanden til elbiler blant private personer i Norge i dag som sverger til diesel/bensin, så kan dere bare tenke dere hvor mye krefter de som faktisk tjener big bucks på oljenæringen i USA faktiske legger ned av ressurser for å få Tesla ut av verden.

Vi kan ikke være så godtroende at alle vil hverandre godt her i verden, for realiteten er stikk motsatt. Og noen bruker ganske tøffe virkemidler for å få det de vil. At Musk har hatt det tøft til tider med all presset rundt seg, er det ingen tvil om. Tror nok at ganske mange andre hadde bukket under for lenge siden. Solgt seg ut og gitt F. Men for Musk så ligger det så mye bak hele konseptet Tesla, at han er mannen til å virkelig få snudd bilindustrien på hodet og forhåpentligvis bidratt til å avskaffe oljenæringen i den grad den i er i dag.

Det er så mange grunner for å få bilproduksjonen over til nullutslippbare og fornybare eneregikilder, men når det truer verdens største økonomi på den andre siden, så er det klart det kommer til å bli tøft.

Det dummeste vi kunder gjør nå, er å avbestille biler, selge unna i panikk osv, fordi vi hører og ser mye i media som påvirker Tesla negativt.

I skrivende stund så kan det virke som om oljemakten har klart å få litt ild under røyken sin og vi får bare håpe og krysse fingrene for at Tesla rir av seg dette og får fokusert på produksjon av biler og å få ut så mange TM3 som overhodet mulig.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

georglu

Personlig er jeg spent på Q3-presentasjonen i november. Slik det hele er skrudd sammen tror jeg det har potensiale til å sende aksjen til himmels om vi ser blå tall (aksjen gikk til "himmels" på røde Q2-tall med bl.a. lovnader om blå tall resten av året).

Antatt mulig scenario:


  • Et stort antall investorer oppdager at et Tesla som leverer noe annet enn røde tall og legger inn et stort antall kjøpsordre på TSLA
  • Short-aktørene begynner seriøst å svette, presses til å kjøpe tilbake store mengder aksjer og vi tidenes største short squeeze
  • TSLA når en ATH noen bare kunne drømme

Det er jo lov å drømme. ;)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. august 2018, klokken 08:55
Men når det gjelder mediedekningen så virker det som Tesla er selskapet alle medier elsker å hate. Med en gang det kommer noen nyheter, uansett om de er positive, negative eller ganske nøytrale, så skal det svartmales så mye som overhodet mulig. Om det er fordi Musk har påpekt at mediene har troverdighetsutfordringer gjentatte ganger, eller at Tesla i all hovedsak ikke betaler mediene for annonsering, eller fordi det rett og slett genererer klikk. Jeg vet ikke, men det er liten tvil om at mediene har en historie å fortelle, og de lar ikke sannheten komme i veien for en god historie.

Og dette er igjen en veldig nær parallell med Apple. Som også er et selskap med ekstremt sterke meninger for og i mot. Således er det lønnsomt for media og slå på stortromma hver gang det er noe positivt, og spesielt når det er noe negativt. Til tross for dette har Apple blitt verdens mest verdifulle selskap. Og de har ikke gjort det med å gå til frontalangrep via twitter mot all urettferdig kritikk. De har lagd attraktive produkter og har kvartal på kvartal levert bedre enn de har guidet. Det mest effektive middel mot shortere og andre negative er ikke impulsive twittertirader, men å selge masse biler og tjene gode penger.

Espen Hugaas Andersen

#4323
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 21. august 2018, klokken 13:48Og dette er igjen en veldig nær parallell med Apple. Som også er et selskap med ekstremt sterke meninger for og i mot. Således er det lønnsomt for media og slå på stortromma hver gang det er noe positivt, og spesielt når det er noe negativt. Til tross for dette har Apple blitt verdens mest verdifulle selskap. Og de har ikke gjort det med å gå til frontalangrep via twitter mot all urettferdig kritikk. De har lagd attraktive produkter og har kvartal på kvartal levert bedre enn de har guidet. Det mest effektive middel mot shortere og andre negative er ikke impulsive twittertirader, men å selge masse biler og tjene gode penger.
Enig. Men samtidig er det ingenting i veien for å gjøre begge deler, heller. Twittertirader er nok i verste fall omkring nøytralt. I beste fall åpner det øynene til folk litt til at de ikke skal tro på alt de leser på internett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#4324
Sitat fra: georglu på tirsdag 21. august 2018, klokken 13:37
Personlig er jeg spent på Q3-presentasjonen i november. Slik det hele er skrudd sammen tror jeg det har potensiale til å sende aksjen til himmels om vi ser blå tall (aksjen gikk til "himmels" på røde Q2-tall med bl.a. lovnader om blå tall resten av året).

Antatt mulig scenario:


  • Et stort antall investorer oppdager at et Tesla som leverer noe annet enn røde tall og legger inn et stort antall kjøpsordre på TSLA
  • Short-aktørene begynner seriøst å svette, presses til å kjøpe tilbake store mengder aksjer og vi tidenes største short squeeze
  • TSLA når en ATH noen bare kunne drømme

Det er jo lov å drømme. ;)
Det er lov å drømme. Men jeg har mer tro på slike saker:

- Tesla var bare såvidt profitabel. Altså f.eks GM hadde mange ganger høyere profitt, men lavere markedsverdi. Altså er Tesla overpriset.
- Tesla gjorde alt de kunne for å oppnå profitten. De solgte CARB-kreditter, de sa opp mange ansatte i forrige kvartal, de lagret biler mot slutten av forrige kvartal for så å levere de i Q3, osv. Profitten kan så klart ikke gjentas.
- Leverandørgjelden økte - Tesla betaler ikke kreditorene sine.
- Kundedepositumene falt, altså har etterspørselen falt, kundene er misfornøyde og har gitt opp på Tesla.
- Tesla brukte mindre penger på investeringer enn forventet. Altså har Tesla sluttet å bry seg om fremtiden, og ofrer alt på et desperat forsøk på å få opp aksjekursen, slik at de kan hente inn penger for å unngå konkurs.
- Osv.

Uansett hvor mye positivt det er i neste kvartalsrapport, så kan og *vil* det meste vinkles negativt. Forventer jeg, i hvert fall. Det er først Q4 kvartalsrapporten som jeg forventer en bra reaksjon til, ettersom da vil de fleste av argumentene til skeptikerne bli demonstrert å være svada. Men innen februar er kanskje Tesla av børs...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

En klassisk "damned if you do damned if you don't" altså. Når de tilfredstiller aksjemarkedet og tenker på profitt på "kort sikt" (= siste kvartal) så tenker de for lite på fremtiden, men når de har fokus på fremtiden og investerer heftig på kort sikt (= siste kvartal) så tenker de for lite på den kvartalsresultatet.

Haters gonna hate no matter what. :/
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 21. august 2018, klokken 13:58
Enig. Men samtidig er det ingenting i veien for å gjøre begge deler, heller. Twittertirader er nok i verste fall omkring nøytralt. I beste fall åpner det øynene til folk litt til at de ikke skal tro på alt de leser på internett.

Selv mener jeg twitringen bare øker støyen og negativ oppmerksomhet rundt selskapet. Det er bare å se hvor mye denne siste "going-private" twitringen har skapt av støy. For ikke å snakke om den famøse "pedo" meldingen. Logg av twitter og konsentrer deg om viktigere ting, ville vært mitt råd til Elon Musk...

koffeld

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 21. august 2018, klokken 14:39

Selv mener jeg twitringen bare øker støyen og negativ oppmerksomhet rundt selskapet. Det er bare å se hvor mye denne siste "going-private" twitringen har skapt av støy. For ikke å snakke om den famøse "pedo" meldingen. Logg av twitter og konsentrer deg om viktigere ting, ville vært mitt råd til Elon Musk...

Ser ut som det er litt det som skjer - EM har så godt som ikke gjort noe på Twitter siste uka, annet enn å være litt snurt på Ariana Huffington fordi hun prøver seg på litt voksenoppdragelse.

Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Ares

Morgan Stanley rater ikke Tesla lenger. Shortersiden tar dette som et tegn på at Tesla snart er konkurs kan skjønne :) Har ikke funnet informasjon om hvorfor men en kan jo spekulere litt.

arthur

Sitat fra: Ares på tirsdag 21. august 2018, klokken 08:40
Jeg tror faktisk ikke på julenissen, jeg vil anbefale de av dere med et økonomisk motiv til å være åpen om det! Dere andre bør skaffe dere et liv eller oppsøke hjelp.

Tror heller ikke på julenissen, har intet økonomisk motiv hva angår Tesla på noen måte og lurer på om jeg da i dine øyne tilhører gruppen som trenger hjelp, i så fall av hvem og hvorfor? Fint om du er åpen mht hva du egentlig mener! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ares

Det er da ingen hemmelighet hva jeg mener..? Som jeg sa, jeg finner det merkelig, nærmest mistenkelig at noen vil bruke så mye tid på å spre negativitet om en bilprodusent de har intet forhold til. Jeg har både bil og aksjer, liker begge deler,derfor skriver jeg her

What-a-watt

Enig med deg Ares. Og informasjonsbehovet tror jeg vi som er interessert i bil og aksjer fint klarer å dekke selv uten hjelp.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ares på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:34Morgan Stanley rater ikke Tesla lenger. Shortersiden tar dette som et tegn på at Tesla snart er konkurs kan skjønne :) Har ikke funnet informasjon om hvorfor men en kan jo spekulere litt.
Er trolig fordi de nå jobber med å ta Tesla av børs. Sist var det Goldman Sachs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ares

Interessant utvikling i dag. Kursen kjører et raid kloss opp i 325, blir shortet tilbake til 318,men drar seg raskt over den psykologisk viktige grensen på 320. Virker et øyeblikk som om shorterne mister kontrollen/går tom for aksjer, men i samme øyeblikk kommer nyheten fra frøken Claudia Assis om at Consumer Edge har nedgradert Tesla og kursen synker under 320 igjen.De er dyktige og velorganiserte, det skal de ha.

OlaM

Jasså, er all nedgang fra shortere? Ingen daytrading, market makers, småsparere som kjøper og selger til tilfeldige tidspunkt?
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA