Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:58
Hvor i all verden fant du 5 andre selskaper enn Tesla verd å sette penger på nåfortiden ? Ikke det at jeg har lett så mye men jeg fant kun to selskaper jeg tør sitte med når konjunkturene snur, Byd & Tesla  ;)


geear

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:58
Hvor i all verden fant du 5 andre selskaper enn Tesla verd å sette penger på nåfortiden ? Ikke det at jeg har lett så mye men jeg fant kun to selskaper jeg tør sitte med når konjunkturene snur, Byd & Tesla  ;)
Er vel ikke gitt at han har gått inn nå, men for min del så er DNO oppe i 83% avkastning på noen måneder så langt, og NAS har også vært good. ;)

TSLA er jeg derimot på ingen måte trygg på.

doldis1

Sitat fra: gr på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:39
Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:58
Hvor i all verden fant du 5 andre selskaper enn Tesla verd å sette penger på nåfortiden ? Ikke det at jeg har lett så mye men jeg fant kun to selskaper jeg tør sitte med når konjunkturene snur, Byd & Tesla  ;)
Er vel ikke gitt at han har gått inn nå, men for min del så er DNO oppe i 83% avkastning på noen måneder så langt, og NAS har også vært good. ;)

TSLA er jeg derimot på ingen måte trygg på.

  Hadde jeg vært kun ute etter avkastning hadde jeg gjerne sendt pengene over til deg, men jeg er nok ikke glad nok i penger til å kjøpe oljeaksjer eller flyselskap som svir av olje  :laugh:

Counterpointer

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 09:58
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 23. mai 2018, klokken 21:58
Av de seks selskapene jeg har aksjer i så er det røde nedgangstall på alle unntatt TSLA i dag.......


geear

Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 14:17
  Hadde jeg vært kun ute etter avkastning hadde jeg gjerne sendt pengene over til deg, men jeg er nok ikke glad nok i penger til å kjøpe oljeaksjer eller flyselskap som svir av olje  :laugh:
Selv om noen av oss nok sitter mer direkte "oppi det" enn andre, så hadde nok verken du eller jeg hatt råd til Tesla (eller TSLA) uten oljeutvinning på norsk sokkel.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på fredag 25. mai 2018, klokken 10:08Selv om noen av oss nok sitter mer direkte "oppi det" enn andre, så hadde nok verken du eller jeg hatt råd til Tesla (eller TSLA) uten oljeutvinning på norsk sokkel.
Tja, ikke helt enig. Selv uten oljen hadde nok Norge vært et noenlunde rikt land, på linje med Sverige og Danmark. Og vår særegne bilpolitikk kommer i all hovedsak fra at vi ikke har en innenlands bilindustri vi skal hjelpe/beskytte, som Sverige, og samtidig er Norge et langstrakt land der bil er en nødvendighet, ulikt Danmark. Jeg tror at uten oljen ville fortsatt fossilbiler være ganske tungt avgiftbelagt, mens elbilene ikke hadde vært det.

Men så klart, kjøpekraften hadde vært noe lavere, og elbilsalget hadde kanskje vært halvparten eller en tredjedel av det det er nå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: gr på fredag 25. mai 2018, klokken 10:08
Sitat fra: Doldis1 på torsdag 24. mai 2018, klokken 14:17
  Hadde jeg vært kun ute etter avkastning hadde jeg gjerne sendt pengene over til deg, men jeg er nok ikke glad nok i penger til å kjøpe oljeaksjer eller flyselskap som svir av olje  :laugh:
Selv om noen av oss nok sitter mer direkte "oppi det" enn andre, så hadde nok verken du eller jeg hatt råd til Tesla (eller TSLA) uten oljeutvinning på norsk sokkel.

Så pinlig det enn er må jeg nok langt på vei være enig med deg, det betyr dog ikke at en ikke kan lære av sine feil ..

Motorwatt

Vi hadde klart oss fint. Google "Norge uten olje". Kanskje ikke fullt så mange Teslaer, men det er ikke et mål i seg selv.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Gjennomsnittlig verdiskapning per norsk innbygger var nesten 40% lavere enn i USA før vi startet oljeproduksjon, og selv etter de kraftige nedgangene nylig hadde vi 10% høyere BNP per innbygger, mens Sverige, som dras frem av andre her, allerede i '71 hadde bare 10% lavere BNP per innbygger enn USA, og har de siste 40 årene faktisk gått bak og ligger nå ca. 15% bak USA, mens Norge altså er 10% over USA. Norge klarte seg altså ikke spesielt bra før oljeproduksjonen startet. Er det Think eller Troll som har sørget for å snu dette  på hodet? ;)

geear

Her er også en graf som forteller en og to ting om ståa i landet, og dette var i et år med oljepris på under halvparten av året før.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

OlaM

Sitat fra: gr på fredag 25. mai 2018, klokken 12:13
Her er også en graf som forteller en og to ting om ståa i landet, og dette var i et år med oljepris på under halvparten av året før.


"Statens direkte inntekter" er en veldig spesifikk underdel av den totale økonomien og gir et skjevt inntrykk av ståa i landet. Den grafen inkluderer ikke mva, som er en stor inntektspost og som øker når folk har mye penger mellom hendene. Den inkluderer heller ikke inntektsskatt, som øker når folk tjener bra. Faktisk er både skatt på lønn og formue og mva hver for seg høyere enn inntektene fra den spesielle 78 prosenteren på oljeutvinning - men mye av dette er selvsagt lønn fra oljebransjen som forplanter seg utover i økonomien uten at det vises som en av statens "direkte inntekter".

Så "statens direkte inntekter" er en delmengde av "statens totale inntekter" som er en delmengde av "nasjonens økonomi". Hadde vi ikke funnet olje hadde vi ikke hatt den gode økonomien vi har i dag, men da hadde kanskje den vannkraftbaserte innenlandsindustrien fått vokse seg større og våre lavere lønninger hadde gjort oss til et mer attraktivt land for industriell produksjon. Kanskje ville det vært en kvalitativt bedre økonomi med eggene i flere kurver og flere økonomisk sterke regioner selv om vi kvantitativt og totalt sett hadde mindre penger? Mulig den tanken finner lite støtte på et Tesla-forum.  :P
'21 3LR

Counterpointer

https://www.reuters.com/article/us-tesla-gigafactory-production-exclusiv/exclusive-tesla-flies-in-new-battery-production-line-for-gigafactory-idUSKCN1IQ2RN


Det at de flyr inn massivt med nytt utstyr for å øke produksjonen burde påvirke kurs positivt. Men om det skjer før det manifesterer seg i  øket produktivitet er kanskje tvilsomt.

Espen Hugaas Andersen

#3238
Tja, det er positivt at produksjonslinjen sendes til Gigafactory, men på den annen side så var dette produksjonslinjen som skulle blitt sendt til fabrikken i mars. Jeg tror ikke aksjen vil reagere spesielt mye pga den nyheten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Kan være greit for aksjemarkedet å virkelig ser at ting skjer, og ikke bare løfter som ikke "alltid" holder mål. Tror ikke at det er like lett å forskuttere verdien av løfter slik det ligger an nå.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA