Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hydrogenveien

Startet av Griffel, lørdag 12. januar 2008, klokken 01:02

« forrige - neste »

Griffel

#15
Hydrogen er ikke bare for bruk i brenselceller, men kan for eksempel brukes i forbrenningsmotorer. Hydrogen kan derfor erstatte de fossile drivstoffene. Mazda som er en del av prosjektet har jo rotasjons motor.

Både en brenselcelle- og en batteridreven bil er en elbil, og utvikling på begge disse områdene kan gi positive synergieffekter. Hydrogen kan dessuten dra nytte av annen motor utvikling. Kanskje med dårligere virkningsgrad men dersom Hydrogen framstilles fra for eksempel avfall eller ved elektrolyse basert på fornybar energi er ikke dette så viktig som at CO2 utslippet reduseres.

Det vil nok kunne gå raskere å få byttet ut dagens bilpark med Hy enn med El

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 14. januar 2008, klokken 21:50
En vanlig multifuel kortpumpe, hos statoil (bensin og diesel) kostet i 1999 (da jobbet jeg i Statoil) 1,1 millioner kroner. Jeg tror det vil være mulig å få hurtigladere vesentlig billigere. For fossiltbrenstoff kommer også kostnader til tank-anlegg, noe man slipper til hurtigladere.

Lars

Skal en ha virkelig hurtiglading vil en trenge et tankanlegg i form av superkondensatorer.


Sitat fra: hens på mandag 14. januar 2008, klokken 21:37

En 400 V 32 A trefas vil kunne lade nesten 20 kW. Det er fullading av en Think på 40 minutter. Du finner en slik på nesten alle større bygninger.


40 minutter hurtiglading hver 150 km på Think. Da tror jeg at Mazda R blir raskest fra Stavanger til Oslo alikevell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

espen

Griffel,

Du gjør feilen å sammenligne gårsdagens batterisystemer med fremtidens hydrogensystemer.  Til og med Hydrogenrådet er mer optimister i forhold til elbiler enn deg:

http://www.zero.no/klima/steffen-moller-holst.pdf

Se slide 10 hvor de skisserer utviklingen med batterielbil som dominerende over hydrogen helt frem 2040!  Problemet med skissen er at bilfabrikantene selv sier at hydrogenbilene ligger 10-15 år frem i tid, slik at grafen er overoptimistisk på hydrogenets vegne!

Griffel


Schrødingers katt innslaget om Hydrogen som drivstoff 17/1-2008

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/119346
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Men kjære deg Griffel,
jeg nevner jo at 32 Amperekontakter allerede finnes overalt, de kan benyttes uten en krone i nye investeringer.
Dessuten er det lite som skal til for å øke kapasiteten til at det er mulig å lade på noen minutter.

Så kom gjerne med hva som helst av hydrogenbiler,

DU KOMMER INGEN VEI UTEN MILLIARDINVESTERINGER!

Jeg stiller til kappkjøring Oslo -Stavanger i morgen med min Think, hvis du vil.

Tenk om alle millionene som er sølt bort på hydrogenbløffen var benyttet til noe fornuftig, som for eksempel utvikling av batterier.

Foreslår at du skifter navn, fjerner "el" og skifter "i"en med "u".

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: hens på fredag 18. januar 2008, klokken 23:09
Men kjære deg Griffel,
jeg nevner jo at 32 Amperekontakter allerede finnes overalt, de kan benyttes uten en krone i nye investeringer.
Dessuten er det lite som skal til for å øke kapasiteten til at det er mulig å lade på noen minutter.

Så kom gjerne med hva som helst av hydrogenbiler,

DU KOMMER INGEN VEI UTEN MILLIARDINVESTERINGER!

Jeg stiller til kappkjøring Oslo -Stavanger i morgen med min Think, hvis du vil.

Tenk om alle millionene som er sølt bort på hydrogenbløffen var benyttet til noe fornuftig, som for eksempel utvikling av batterier.

Foreslår at du skifter navn, fjerner "el" og skifter "i"en med "u".

Henning.


Kjære hens
Her kommer et gruff: 
Hvor har du den 400V 20kW 3fas laderen din som skal levere de som skal levere 170A DC til batteriene i Thinken?

Hvor lite tror du det koster i tillegg å for et system som kan levere 1700A til Thinken din slik at den kan lades på 4 minutter. Rent bortsett fra at den ikke tåler det.

Jeg tror du har misforstått om du tror jeg er spesielt tilhenger av hydrogenbiler, men det blir galt så se seg blind på en teknologi. Men jeg er helt enig i at det vill gå mange-mange år før Fool cells blir Fuel cells.

Nå har forøvrig Mazdaen som blir levert til HyNor og som skal inn i prøveprosjektet rotasjonsmotor, men jeg har ingen planer om å lease en av dem.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Jeg bare spør meg selv, hvorfor leder elbilen i kappløpet..... ::)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

#21
Siden du spør, Gruff,

Så har jeg 3stk 2kva transformatorer, 220 volt primær 110volt sekundær med justeringsviklinger, som jeg har tenkt å bruke til et slikt prosjekt.
Disse er meget overdimensjonert og kan levere langt over merkeeffekt.

Stjernekoblet får vi en trefas trafo for 380-400 volt, og sammen med bilens lader får jeg tett oppunder 100 A ladestrøm.

Jeg tenker meg et slikt scenario: Starter fra Oslo kl 0520 og kjører forsiktig 10 mil, lader en time, og kjører forsiktig 10 nye mil, altså en gjennomsnittfart på 30 km/t inkludert lading. Etter ca 15 timer,  2020, er jeg i Stavanger.

Det er omtrent det samme som deg, med forskjell at jeg leser på klokken, og du på kalender. ;D

Henning.
 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Jeg er imponert over det lave strømforbruket på Thinken din og ikke minst din optimisme, men konstaterer at for å få glede av de 32A 400V stikkontaktene som «allerede finnes overalt, og kan benyttes uten en krone i nye investeringer» må en ha med seg sin egen hurtiglader.

En artig liten sak som bør finnes i alle elbiler, pris ca 30.000,-?. Det blir da en investering det også? ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Det er mulig å bruke inverteren til motoren som lader, og da er det så og si gratis.
Da stapper du inn 250 Ampere inn i batteripakka.
Med bedre batterier og kraftigere inverter kan vi flytte mer strøm basert på dagens teknologi enn vi gjør på en ti år gammel Th!nk konstruksjon.


Stikk den du,  Griffel. ;)

Arne M.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PLUTO

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 23. januar 2008, klokken 22:06
Det er mulig å bruke inverteren til motoren som lader, og da er det så og si gratis.
Da stapper du inn 250 Ampere inn i batteripakka.
Hva skal til for å få det til?
Hadde jo vært gøy å få til det som et prøveprosjekt for å presse på politikerne og byråkratene slik at hustigladiestasjoner ble utbygd. Hvis flere elbiler har innebygde "hurtigladere" trengs jo bare uttakene med en standard kontakt rundt forbi.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rav4_EV

Ny software i inverteren, og en kontakt mellom inverter og motor som kan frikobles motor, og kobles til ett eller annet strømuttak.
Så kan du plugge inn 3x220v eller 3x380v etter som hva som er tilgjengelig.
Så kan inverteren stilles for max belastning i forhold til hva slags uttak som finnes 16A, 32A, 63A.

Samme prisipp som når du regenerer med Th!nken din, vekselstrøm > likestrøm.

Og likestrøm > vekselstrøm når du akselrerer.
Ikke så veldig komplisert, egentlig.

Arne M.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#26
Dette burde du tipse EUROMATIC AS om  ;), de tilbyr en batteripakke for Think ferdig montert for 122.500,+MVA med Litium Ion batteri på 24 kWh med mulighet for hurtiglading. I denne pakken inngår ny ladekontakt og en top of the line lader fra Brusa NLG511 på 3,3 kW som antagelig ikke er spesielt billig.

De burde jo heller satse på denne "gratis løsningen" og så hadde hurtigladningen ikke bare vært mulig men blitt integrert til samme eller lavere pris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#27
(Rav 4, Arne Magnus, og Euromatic er en og samme person. ;)   )

Hallo Arne Magnus.

Er dette noe du vil dele med oss andre, eller noe du kan hjelpe å bygge om.

Dersom det er slik at alle Think eiere kjører rundt med en innebygget hurtiglader, (og jeg tviler ikke på den biten) hadde det vært meget interresant å begynne å utnytte den.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Dersom noen kan skaffe meg kildekode til Siemens Simotion inverteren, og evt noen få hardware modifikasjoner skulle vi fått opp en fungerende demosak.

Fra dette, og til å implementere dette i biler til kunder er det et langt stykke å gå.
En hel haug med tester må gjøres, noe som koster mye penger.
Men det kan definitivt gjøres !

Da er det vel like greit å kjøpe en ferdig løsning fra AC Propulsion ?
Deres standardinverter benytter en av motorens viklinger for å lade fra 1-/2- fas isteden for 3 fordi dette er mest aktuelt i USA.
For et lite ekstra beløp tror jeg nok du får levert den med 3-fas lademulighet.
Dette er den samme inverteren som leveres i Venturi Fetish som lille Stordalen venter i spenning på.

Arne M.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

PLUTO

Hvilke ladetider snakker vi om i disse tilfeller?
a) i en ombygd inverter i original NiCd Think
b) i en LiIon bil med AC Propulsion slik den dere leverer, Rav4_EV
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA