Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solceller!

Startet av froland, lørdag 28. juli 2012, klokken 10:23

« forrige - neste »

Hamiso

Eg har vore i kontakt med Hafslund Nett og fått positivt svar på at det er mogleg å bli såkalla plusskunde. Bur i nærleiken av Eidsvoll.

Så skulle gjerne fått råd om kor det er best å kjøpa utstyr (er import frå Europa billegast og best, inkludert toll?),kva det kan kosta, forventa innsparing på straumrekninga per år, korleis solcellepanela bør monterast (har ein garasje med vestvendt takhelling og hus med sørvendt takhelling)...

Helst skulle eg kunna tenkt meg kontakt med eit anbefalt firma som kunne tilbudt ei pakkeløysing og nødvendige råd, viss det ikkje blir i overkant dyrt.

Og kunne det ikkje gått an å kombinere solcellepanel med ei lita vindmølle montert på garasjetaket, for å kompensera litt for sollause vinter og uværsdagar?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Griffel

#16
Sitat fra: Hamiso på tirsdag 27. august 2013, klokken 19:10
Eg har vore i kontakt med Hafslund Nett og fått positivt svar på at det er mogleg å bli såkalla plusskunde. Bur i nærleiken av Eidsvoll.

Så skulle gjerne fått råd om kor det er best å kjøpa utstyr (er import frå Europa billegast og best, inkludert toll?),kva det kan kosta, forventa innsparing på straumrekninga per år, korleis solcellepanela bør monterast (har ein garasje med vestvendt takhelling og hus med sørvendt takhelling)...

Helst skulle eg kunna tenkt meg kontakt med eit anbefalt firma som kunne tilbudt ei pakkeløysing og nødvendige råd, viss det ikkje blir i overkant dyrt.

Og kunne det ikkje gått an å kombinere solcellepanel med ei lita vindmølle montert på garasjetaket, for å kompensera litt for sollause vinter og uværsdagar?
Ta en titt i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8156.msg95574.html#msg95574

Dette med vindmølle er vel avhengig av at du har stor tomt og god avstand til naboer.
Ta en titt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3894.msg33666/topicseen.html#msg33666
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Hamiso på tirsdag 27. august 2013, klokken 19:10
Eg har vore i kontakt med Hafslund Nett og fått positivt svar på at det er mogleg å bli såkalla plusskunde. Bur i nærleiken av Eidsvoll.

Så skulle gjerne fått råd om kor det er best å kjøpa utstyr (er import frå Europa billegast og best, inkludert toll?),kva det kan kosta, forventa innsparing på straumrekninga per år, korleis solcellepanela bør monterast (har ein garasje med vestvendt takhelling og hus med sørvendt takhelling)...

Import er billigst fra USA, evt. direkte fra Kina. Spesielt nå som EU har ilagt kinesiske paneler straffetoll. De beste prisene fikk jeg fra AcoSolar. Kjøpte en pall (24 stk.) ToPoint 235W paneler til $0.52 per watt. Altså $2933 for hele pallen. Legg på mva. og frakt (jeg anbefaler JetCarrier, koster vel ca. 4000,-) så ender du på 26-27k for panelene.
Monteringsmateriell kjøpte jeg samme sted, type Grace Solar. Det ble sendt med båt direkte fra Kina, sammen med kabler og plugger.
Inverter kjøpte jeg fra Eltek (krever at du har et firma du kan bruke). Fikk god pris av de, og synes det er kjekt å ha en lokal leverandør på dette om det skulle bli problemer. Kjøpte en Theia 4.4He-t.

Samlet budsjett for alt sammen var 45k, ser ut som om jeg kommer ut ca. en tusenlapp under det. Da har jeg trekt ut to av panelene som jeg skal benytte på hytta. Skal du bruke f.eks bare 20 eller 22 så selger du enkelt de andre på finn.no for to-tre ganger det de kostet deg.

Montering er ideelt sett sørvendt med ca. 32 graders helling, men vest- og østvendt går også bra. Det viktige er å unngå skygge for enhver pris.

Her kan du regne på produksjon i forhold til montering og geografi:

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Sitat
Helst skulle eg kunna tenkt meg kontakt med eit anbefalt firma som kunne tilbudt ei pakkeløysing og nødvendige råd, viss det ikkje blir i overkant dyrt.

Det blir nok i overkant dyrt, tipper godt over 100k for tilsvarende anlegg. Det vil aldri lønne seg uten støtteordninger.

Sitat
Og kunne det ikkje gått an å kombinere solcellepanel med ei lita vindmølle montert på garasjetaket, for å kompensera litt for sollause vinter og uværsdagar?

Små vindmøller er stort sett penger ut av vinduet. For at en vindmølle skal yte bra bør den 10 meter over hindringer i terreng, det er vanskelig i boligområder. Jeg tror også det blir vanskelig å få noe økonomi i noe mindre enn en 50kW mølle og det kommer aldri naboene til å godta ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamiso

Tusen takk Griffel og Jkirkebo!

Ser at du har lagt ut ein del liknande informasjon ein annan stad, Jkirkebo. Og det ser svært spanande ut, det du har fått til.

Elles blir det vel kostnad med bytte av straummålar ("Smart Strøm") og å engasjere elektrikar til det elektrikaren må gjera.

Det eg tenkte med vindmølle, var at det kanskje fantes nokre mindre, billege vindmøller som kanskje ville avhjelpa litt på tidspunkt då solcellene ikkje produserte noko særleg. På den andre sida er det ikkje allverden med vind her hos meg i løpet av eit år. Og i forhold til naboar måtte nok vindmølla ha vore temmeleg liten, ja.

Eit anna usikkert moment er at det er nokre ganske høge tre like over tomtegrensa mot sør. Nå seint i august skuggar dei for omlag halve taket midt på dagen. Og korleis dette er om vinteren, veit eg ikkje akkurat nå. På den andre sida er det eit ganske stort tak som dekker over to etasjar. Og tenkte evt. å montera panel på øvste halvdel av taket.
Dei beste solforholda er det frå huset og mot vest. Men der er det ingen takskråning å montere på.
Vidare ser taket ut til å ha ei helling på heile 61 gr (dersom eg brukte ein iPhone-app rett).

Håpar det er greit at eg sender deg Jkirkebo nokre bilete av tomteforholda ein dag, for å kunne vurdere om dette er liv laga.

Har òg lyst til å installera noko liknande på hytta. Det er ein smule irriterande med den høge nettleiga til eit bygg der det elles er svært lite straumforbruk. Den er plassert ganske høgt og luftig, med ein ganske god sikt mot sør og vest. Men har ikkje fått svar frå Eidsiva Nett ennå.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

jkirkebo

Sitat fra: Hamiso på onsdag 28. august 2013, klokken 09:13
Elles blir det vel kostnad med bytte av straummålar ("Smart Strøm") og å engasjere elektrikar til det elektrikaren må gjera.

Strømmåleren byttet nettselskapet uten kostnad for meg.

Sitat
Har òg lyst til å installera noko liknande på hytta. Det er ein smule irriterande med den høge nettleiga til eit bygg der det elles er svært lite straumforbruk. Den er plassert ganske høgt og luftig, med ein ganske god sikt mot sør og vest. Men har ikkje fått svar frå Eidsiva Nett ennå.

På hytta blir det mindre lønnsomt. Du slipper bare nettleie på den delen av produksjonen du bruker selv. Det du mater ut på nettet får du spot-pris + et lite påslag for (ca. 5 øre/kWh for meg) som kompenserer for manglende overføringstap. Hjemme har man alltid forbruk slik at kun en mindre del av produksjonen (vel, avhengig av størrelse på anlegg) mates ut på nettet. På hytta vil nesten alt mates ut i lengre perioder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamiso

Så det må betalast nettleige for kjøp av straum/leige av nett, pluss nettleige for utførsel av produsert straum? I mitt tilfelle muligens over 600 + 600 kr i månaden?

Kva med å lagra produsert straum til seinare forbruk, som det stod om ein annan stad her på forumet?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Griffel

#21
Sitat fra: Hamiso på onsdag 28. august 2013, klokken 14:12
Kva med å lagra produsert straum til seinare forbruk, som det stod om ein annan stad her på forumet?
Lagring er et garantert tapsprosjekt økonomisk og gir ingen miljøgevinst.

Solcelleanlegg i seg selv er nok nesten umulig å få til å lønne seg økonomisk. Det er først og fremst for entusister og gir garantert en miljøgevinst, om det ikke synes så godt i lommeboka er tapet begrenset. Entusiaster trenger vi.

(mest lønnsomt er den produksjonen du bruker selv,
en taper minder på selge overskuddskraft enn å la det gå til spille,
lagre for eget senere bruk er rent tap)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RunarBT

EB Nett svarte negativt på plusskunde mulighet.

Eg gir meg ikkje, og graver litt for å få informasjon om framtidsplaner etc.
Later som det er utopi å tenke at dei ikkje har slike planer, så kanskje dei kikker litt meir i saken før eg ev. får eit nei ein gang til.. ;-)

Når BKK og Hafslund (m.fl.?) tilbyr dette, bør dei andre følge på forventer eg da..

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. august 2013, klokken 14:22
Sitat fra: Hamiso på onsdag 28. august 2013, klokken 14:12
Kva med å lagra produsert straum til seinare forbruk, som det stod om ein annan stad her på forumet?
Garantert tapsprosjekt økonomisk og ingen miljøgevinst.
Solcelleanlegg er nok nesten umulig å få til å lønne seg økonomisk, men først og fremst for entusister, og en trenger slike.

Nesten kanskje, men ikke helt. Kommer an på perspektivet. Jeg regner nedbetaling på ca. 15 år, og levetiden på panelene er mye lengre enn det. Så da kommer det an på om og evt. når inverter må byttes.

I verste fall går det i null. Uansett kan jeg påberope meg å kjøre Model S med utslipp på under 15g/km ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hamiso

Sitat fra: RunarBT på onsdag 28. august 2013, klokken 14:48
EB Nett svarte negativt på plusskunde mulighet.

Eg gir meg ikkje, og graver litt for å få informasjon om framtidsplaner etc.
Later som det er utopi å tenke at dei ikkje har slike planer, så kanskje dei kikker litt meir i saken før eg ev. får eit nei ein gang til.. ;-)

Når BKK og Hafslund (m.fl.?) tilbyr dette, bør dei andre følge på forventer eg da..
Såg ein stad at alle kraftselskap er pålagt av NVE å ha dette på plass innan 2016.
Synes ærleg talt at kraftselskapa bør sjå moglegheiten i dette og skunda på, ikkje prøva å trenera utviklinga. Meir mikrokraft/mindre forbruk frå husstandane gir større moglegheiter for kraftselskapa til å eksportera meir rein energi ut av landet. Det burde vera ein vinn-vinn situasjon.

Elles masse bra kunnskap i dette forumet. Trur det er her me kan finna det mest interessante om emnet.
Men tilbake til spørsmålet; Blir det dobbel nettleige med eit slikt system?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Griffel

Sitat fra: Hamiso på onsdag 28. august 2013, klokken 16:13
Men tilbake til spørsmålet; Blir det dobbel nettleige med eit slikt system?
Nei. Nettleie vil bli litt redusert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hamiso

Fekk dette svaret frå Enova i dag. Saksbehandlaren her har vel ikkje då tatt med det ein sparer i straum når ein brukar eigenprodusert, pluss mindre nettleige.
Har sendt eit svar der eg anbefaler Enova å oppretta støtteordningar. Så då kjem det sikkert snart på plass...

"Hei

Det er ingen støtteordning for produksjon av strøm.
Norge samarbeider med Sverige med elsertifikater. Dette er en indirekte støtteordning for større småkraftverk der kraftverkene selger sertifikater til markedet. Se: http://www.nve.no/no/kraftmarked/elsertifikater/

Er bygget tilsluttet strømnettet kan jeg ikke se noen økonomisk lønnsomhet ved installasjon av solcellepaneler og spesielt vindmølleanlegg på grunn av lave priser på strøm i Norge.

Har snakket med en profesjonell leverandør av solcelleanlegg og vindmølleanlegg. De sier at et solcelleanlegg på 1,4 kW (solcelleareal 10,4 m²) til en bolig i Oslo produserer ca. 1 146 kWh pr år. Kostnaden er 38 092 kroner og inneholder solcellemoduler, vekselretter, festesystem pluss diverse kabler. Anlegget kan oppnå en pris på drøyt 1 kr pr kWh nedskrevet lineært over 30 år.

En 6 kW vindmølle med 15 meter mast og alt utstyr for å produsere 230 V vekselspenning kommer på ca. 300 000 kroner.
Produksjon av strøm med midlere vindhastighet 4,5 m/s til 6,5 m/s varierer fra 6 000 - 12 000 kWh pr år. Som du ser så vil dette ikke lønne seg.

Netteier skal legge forholdene til rette for å motta overskuddsstrøm fra sine kunder.
Se: http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Nettleie1/Beregning-av-tariffer-for-innmating-fra-produksjon/Plusskunder/

Det er ingen søknadsplikt for montering av solcelleanlegg, men du må høre med kommunen ved montasje av vindmølleanlegg på grunn av støy fra rotorblader og "visuell" støy i forhold til naboer.

Noen leverandører av vindmølleanlegg og solcelleanlegg.

www.getek.no
http://www.solvind.com/solvindButikken/vindmoelle_ampair.html
http://www.solvind.com/solvindButikken/solstroem_solpaneler.html
http://www.heliwin.com/index.php/vindgenerator/
http://alternativenergi.mamutweb.com/default.htm

Ha en fin dag!
"
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

bobakka


Import er billigst fra USA, evt. direkte fra Kina. Spesielt nå som EU har ilagt kinesiske paneler straffetoll. De beste prisene fikk jeg fra AcoSolar. Kjøpte en pall (24 stk.) ToPoint 235W paneler til $0.52 per watt. Altså $2933 for hele pallen. Legg på mva. og frakt (jeg anbefaler JetCarrier, koster vel ca. 4000,-) så ender du på 26-27k for panelene.
Monteringsmateriell kjøpte jeg samme sted, type Grace Solar. Det ble sendt med båt direkte fra Kina, sammen med kabler og plugger.
Inverter kjøpte jeg fra Eltek (krever at du har et firma du kan bruke). Fikk god pris av de, og synes det er kjekt å ha en lokal leverandør på dette om det skulle bli problemer. Kjøpte en Theia 4.4He-t.

Dette ser veldig interessant ut.
Panelene burde være enkelt samt det å skaffe en inverter av tilfredsstillende kvalitet. Utfordringene jeg ser på på monteringsmateriellet. Er dette standardisert slik at det er enkelt å bestille? samt å montere? Hva het monteringskit'et du kjøpte og hvilke kriterier brukte du for å velge dette?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

jkirkebo

Sitat fra: bobakka på søndag 08. desember 2013, klokken 19:44
Dette ser veldig interessant ut.
Panelene burde være enkelt samt det å skaffe en inverter av tilfredsstillende kvalitet. Utfordringene jeg ser på på monteringsmateriellet. Er dette standardisert slik at det er enkelt å bestille? samt å montere? Hva het monteringskit'et du kjøpte og hvilke kriterier brukte du for å velge dette?

Ja, det er noenlunde enkelt å bestille og montere. Det finnes litt forskjellige festeløsninger avhengig av type tak. Jeg bestilte alt fra samme firma så da var det veldig greit å få det som passet sammen. Ellers er katalogen til Grace Solar fin å bruke:

http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bobakka

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. desember 2013, klokken 20:10
Sitat fra: bobakka på søndag 08. desember 2013, klokken 19:44
Dette ser veldig interessant ut.
Panelene burde være enkelt samt det å skaffe en inverter av tilfredsstillende kvalitet. Utfordringene jeg ser på på monteringsmateriellet. Er dette standardisert slik at det er enkelt å bestille? samt å montere? Hva het monteringskit'et du kjøpte og hvilke kriterier brukte du for å velge dette?

Ja, det er noenlunde enkelt å bestille og montere. Det finnes litt forskjellige festeløsninger avhengig av type tak. Jeg bestilte alt fra samme firma så da var det veldig greit å få det som passet sammen. Ellers er katalogen til Grace Solar fin å bruke:

http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf


Takk for tipset-
Jeg har lyst til å prøve å importere en pall solcellepaneler fra Kina og montere opp til sommeren.
Du hadde tydeligvis god erfaring med dette siden du har gjort det.
Er det noen åpenbare fallgruber her?
Fikk du god bistand fra den kinesiske leverandøren?


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA