Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kjøreteknikk undersjøisk bratt tunnel

Startet av Ajan, fredag 20. juli 2012, klokken 16:42

« forrige - neste »

Ajan

Hei, hei:)

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nissan Leaf og skal bruke den til pendling Averøy -Kristiansund(5 mil ca tur/retur) hver dag på jobb.
I mellom der har vi Atlanterhavstunnelen, som er en veldig bratt undersjøisk tunnel som jeg må gjennom hver dag.

Prøvde jo selvsagt en leaf før jeg kjøpte bilen, og den tunnelen gjorde jo at rekkevidden gikk vesentlig ned. Men da kjørte jeg jo som om jeg hadde en helt vanlig bil, og kjørte til og med forbi en som kjørte litt sakte i oppoverbakken.(var veldig gøy å kjøre elbil altså)

Hvordan kjørestil bør man ha både i nedover og oppoverbakke for å spare mest mulig rekkevidde uten å bli en sinke?

Vil også gjerne høre erfaringer fra andre elbilfører i samme område, om det er noen av de her inne(og hva andre tror)

Visstnok skal det være solgt en hel del Leaf'er og trillinger til nettopp innbyggere i Averøy Kommune, så jeg er ikke den eneste som kjører elbil her i området, ser elbiler på farten litt overalt her.

Også lurer jeg på hvorfor jeg ikke får opp høydeforskjellen i tunnellen i ruteplanleggerne for leafen som finnes på nett og til android? Mulig det er pga at det er under havoverflaten, men blir da disse kalkulatorene rette i forhold til rekkevidde da?

mvh Ajan, som venter spent på nybilen som kommer over helga:)

Nordmøre
Blå Leaf

Griffel

#1
Stort sett lønner det seg å holde så jevn fart som mulig, og så lav fart som man synes er praktisk. lengs rekkevidde ligger et eller annet sted melom konstant hastighet og konstant strøm, men antagelig nermest jevn hastighet.

Litt bilfysikk:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4233.msg37694.html#msg37694
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#2
Sitat fra: Ajan på fredag 20. juli 2012, klokken 16:42
Hvordan kjørestil bør man ha både i nedover og oppoverbakke for å spare mest mulig rekkevidde uten å bli en sinke?
Gratulerer med Leaf, Ajan!

Det er nok to kriterier som trekker i hver sin retning. Man får ikke lang rekkevidde uten å være en sinke.

Husk at du starter hjemmefra med fulladet batteri hver dag. Skal du ikke så langt, så kjør som vanlig.

For maks rekkevidde:
Fyll maksimalt med luft i dekkene. Maks tillatt trykk står på dekkets side inne ved felgen. Trykket skal måles med kalde dekk. Sjekk trykket hver måned og når temperaturen forandres mer enn 10 grader.

Nedoverbakke: Myte, særlig blant biljournalister, er at man skal regenerere mest mulig. Det er helt feil, man får tilbake langt mindre enn det man bruker på flata for å få opp farten igjen.
La bilen trille fritt i nedoverbakke. Farten du får ekstra gjør at bilen triller "gratis" et godt stykke bortover flata. Selvfølgelig må man ta hensyn til annen trafikk - og ikke minst fotobokser.

Oppoverbakke: Ta litt fart før bakken og hold fartspedalen stille i en posisjon slik at farten avtar gradvis oppover bakken. Ca 20 m/t under fartsgrensen på toppen pleier jeg å ha når jeg skal lengere enn 80 km (rekkevidde på min 12 år gamle elbil er oppgitt til 85 km). Slipp fartspedalen gradvis med det samme du runder toppen slik at det blir en svak akserasjon opp til fartsgrensen. Når du har trillet noen mil blir du fort vant til å beregne hvor bratt bakken er og hvor mye ekstra du må trå på fartspedalen.

Når hastigheten dobles går det med 4 ganger så mye energi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ajan

takk for svar :)

Kan man f.eks sette på cruisekontrollen i så bratte bakker? eller er det nytteløst og funker bare på flater? Det er snakk om 10% stigning på maks. (følte dette var ett skikkelig dumt spm, men sikkert noen som har ett like dumt svar:) )

Vi så på det med regenereringen på de måleinstrumentene som er på skjermen i Leafen at det ikke var noe poeng, det utgjorde veldig lite, iallefall når man tapte såpass mye i oppoverbakken etterpå. Men mulig jeg var litt hard på gassen da, skulle jo teste litt også  ;D . Blir veldig morro å prøve ut dette på min egen bil altså, jeg skal jo ikke mer enn 5 mil pr dag hvis jeg bare skal kjøre på jobb og hjem, så da har jeg jo nok til å kjøre helt vanlig med varme på om vintern til og med. Trenger ikke spare for å komme meg fram, og har lademuligheter mens jeg er på jobb hvis jeg skulle trenge det. Og visstnok skal den lokale nissanforhandleren montere hurtiglader om ikke så lenge. Det er også rett ved jobben min.

Det blir også spennede og se om daglig kjøring i denne bratte tunnellen har noe å si for batterikapasiteten etterhvert. Hva tror dere om det? Det er jo tungt for vanlige biler å komme seg opp, jeg har en stasjonsvogn jeg har kjørt med til nå, og må da ned i tredjegiret for å komme meg opp bakken, i fartsgrensa. Blir godt å slippe den giringa :)
Nordmøre
Blå Leaf

arnejorg1

Du vil nok uansett ha mye strøm igjen når du bare kjører 5 mil, selv om det er bratt oppoverbakke i tunnelen.

Og i den tunnelen er det vel ikke så rent lite bompenger så her sparer du vel en del også.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

elektrolux

#5
Sitat fra: Ajan på fredag 20. juli 2012, klokken 21:10
Kan man f.eks sette på cruisekontrollen i så bratte bakker? eller er det nytteløst og funker bare på flater?

Dette var en interresant problemstilling på sist Wave der vi startet med fullada biler høyt oppi i de Sveitsiske alpene, og de neste 15 km gikk bratt nedover.

På Leaf gikk det fint an å bruke cruice control, og da batteriet var toppet helt opp av regen, gikk bilen over til å bremse av seg selv. Fikk ikke prøvt dette selv, men det var nå slik sjåføren forklarte at det fungerte.

Ikke bruk cruice kontrol opp bakkene, men kjør slik El Rayo forklarer. Dette er faktisk lagt inn i de nyeste cruice kontrollene til lastebilene, og skal spare mange prosent drivstoff. Praktiserer dette selv på eget dieseldyr, og når jeg har beregnet helt rett er jeg nedi 20-30 km over bakketoppene, og kan renne mange km nedover før farten er farlig nær sertifikatgrensen. På denne måten klarer jeg å få et 2,5T hus på hjul med 204 Hk V6er og demontert partikkelfilter til å bruke under 8l/100km indikert forbruk. Samme bil en Viano Marco Polo klarer faktisk opp mot 140 km/t før forbruket går opp i liter'n på mila.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ajan

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 21. juli 2012, klokken 00:14
Du vil nok uansett ha mye strøm igjen når du bare kjører 5 mil, selv om det er bratt oppoverbakke i tunnelen.

Og i den tunnelen er det vel ikke så rent lite bompenger så heic sparer du vel en del også.

sparer vel 100 kr pr dag bare i bompenger.
Nordmøre
Blå Leaf

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux link=topic=5706.msg58696#msg58696Dette var en interresant problemstilling på sist Wave der vi startet med fullada biler høyt oppi i de Sveitsiske alpene, og de neste 15 km gikk bratt nedover.

På Leaf gikk det fint an å bruke cruice control, og da batteriet var toppet helt opp av regen, gikk bilen over til å bremse av seg selv. Fikk ikke prøvt dette selv, men det var nå slik sjåføren forklarte at det fungerte.

Slik fungerer ikke min Leaf. Den bruker bare den mengde regen som er tilgjengelig på "gasspedalen", dvs. mer i eco enn i D. Når jeg kjører i bratte bakker, f.eks. rv250 fra Vingrom til Dokka, økes farten dramatisk i nedoverbakkene og jeg må "ligge på bremsepedalen" for å få maks regen og holde farten nede om jeg ikke vil havne i grøfta i bunnen av bakken (krapp kurve i 130km/t anbefales ikke). Dette er ganske irriterende da bruk av bremsepedalen selvfølgelig slår av cruise controlen.

Heldigvis er dette implementert annerledes hos Tesla, der CC har tilgang til full regen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ajan

dvs at det er best å bare kjøre i eco og bremse samtidlig da, siden den modusen bremser mest på tur ned?

skal teste det der med cc i bakken når jeg får bilen.

bensinbilen bruker jeg å ha i fjerde da ligger man rundt 100 (med bremsing ja)på tur ned, eller i tredje om jeg skal holde 80 sona lettere i nedoverbakken. f eks bak lastebiler og bobiler. Det er bratt.
Nordmøre
Blå Leaf

cra

Trur ikke jeg vil anbefale å slippe bilen løs ned hele den tunnellen, men heller bruke regen til å holde en noenlunde fornuftig fart (Det hevdes at den mest økonomiske måten å kjøre bil på er å aldri bremse, men det vil jeg anse som særdeles trafikkfarlig!), og evt. slippe den i fri det siste stykkes før det bærer oppover for å ha litt ekstra fart å gå på. Tallet på Guess'O'Meteret er temmelig meningsløst når du kjører i noe annet enn lett kuppert terreng, da det endrer seg svært mye, og gir bekymring mer enn trygghet. Jeg ville mye heller hatt et tall fra 100-0% på hvor mye kapasitet som er igjen, enn hvor mange km bilen *tror* jeg kan kjøre. Spesielt i slike tunneller og på fjelloverganger er GOM ubrukelig.

Kjørte selv over en fjellovergang for å prøve bilen. En tur som (T/R) skulle være på ca 5-6 mil. startet med ca 140km på GOM. Etter å ha kjørt halvannen mil på flatt + opp på fjellet var det under 50 igjen, og fruen ga uttrykk for bekymring. Vel nede på andre sida var det på 100+ igjen. Med andre ord temmelig intetsigende. Etter en del år med Think'en er jeg vant til å posjonere ut prosentene selv, og synes det er mye bedre.

Håper det kommer mulighet for å vise % i displayet heller enn bilen sine gjettinger.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ajan

hehehe, trur neppe jeg tør å kjøre ned uten å bremse i det hele tatt,det blir litt vel fort. ::)

Men finner vel ut av dette etterhvert, blir litt spekulering nå før jeg får bilen:)

GOM meteret var ikke helt å stole på pga av bakkene nei, det merket jeg. Men dette er vel noe jeg blir vant til etterhvert. sikkert lurere å bruke batteristrekene vil jeg tro, og finn ut hvor lenge en strek varer :)

Nordmøre
Blå Leaf

Esa

Enig med CRA. Min erfaring fra pendling gjennom Rennfast-tunnellene er at beste kjørestil er regen for å holde farten nedover, slippe opp litt i bunn av tunnellen og holde jevn kjørefart oppover (unngå akselerasjon i oppoverbakke). Med denne teknikken bruker jeg ikke særlig mer strøm gjennom tunnellene enn hva jeg ville brukt på tilsvarende strekning ute på flatmark.
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

cra

Sitat fra: Ajan på lørdag 21. juli 2012, klokken 16:54
Men finner vel ut av dette etterhvert, blir litt spekulering nå før jeg får bilen:)

Ja, etter noen turer finner du ut hvor mye/lite du har igjen av kapasitet, og hvis du kjører et stykke på "normalt flat veg" etter tunnellen så vil GOM anslå rekkevidde basert på hva du har igjen.

Lurer på om jeg skal sette en bit med tape over GOM en liten stund slik at jeg kan venne meg (og fruen) til å se på strekene i stedet. Regner vi en mil pr strek burde vi ha en del margin også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ajan

På tur hjem med bilen fra forhandler igår, så hadde jeg 103 på gom når jeg kom opp av tunellen, og når jeg parkerte hjemme hadde jeg 115 på gom. Morro :D

Da kjørte jeg i eco med klima og radio på, og hadde kjørt ca 63km tilsammen når jeg kom hjem.

Men en ting er litt snodig, alle ser ut til å ville kjøre forbi meg uansett om jeg holder fartsgrensa+, er det et vanlig elbil fenomen eller?



Nordmøre
Blå Leaf

cra

Sitat fra: Ajan på lørdag 28. juli 2012, klokken 11:31
På tur hjem med bilen fra forhandler igår, så hadde jeg 103 på gom når jeg kom opp av tunellen, og når jeg parkerte hjemme hadde jeg 115 på gom. Morro :D

Et klassisk utslag av at turen opp tunellen suger ekstra suppe, og så må den pynte på resultatet når du kjører et stykke på flatmark etterpå.

Sitat fra: Ajan på lørdag 28. juli 2012, klokken 11:31
Men en ting er litt snodig, alle ser ut til å ville kjøre forbi meg uansett om jeg holder fartsgrensa+, er det et vanlig elbil fenomen eller?

Jeg opplever det ikke slik i det heletatt. Tvert imot; når jeg kjører Think'en virker folk å være usedvanlig flinke til å holde god avstand. Er de redd de skal kjøre over/gjennom meg hvis jeg bråstopper eller noe, mon tro?  :D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA