Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Ernie, fredag 20. juli 2012, klokken 01:19

« forrige - neste »

elekTrond

@TB: Aha! Kan hende jeg har spurt før, men kjøpte du hos høggern eller repro/kopi fra Kina? Så et 2 DIN deksel på FINN ell.no her forleden. Men det sto ikke hvem/hva/hvor det kom fra ...
'13 Mjau

TB

Sitat fra: elekTrond på fredag 16. juni 2017, klokken 00:08
@TB: Aha! Kan hende jeg har spurt før, men kjøpte du hos høggern eller repro/kopi fra Kina? Så et 2 DIN deksel på FINN ell.no her forleden. Men det sto ikke hvem/hva/hvor det kom fra ...
Kina kopi - så kvaliteten er ikkje allverden, men det fungerer.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eliasz Perun

Sitat fra: elekTrond på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:57
@Eliasz: Hvilket modell-år er bilen din, og har den integrert radio eller den gode, gamle 2-DIN Pioneer'en med navigasjon?

TB har tydeligvis pre-2012'ish, med dobbel-DIN.
C-Zero og iOn har 1 DIN på alle årganger.

I miev 2012/13 med integrert radio. Ikke nav Bluetooth og sånn som c zero og ion har.

calla1983

Sitat fra: TB på fredag 21. oktober 2016, klokken 19:00
Svar nr 60 i denne tråden viser bilde og skjema for å montere DAB+ radio. Om nokon treng tips og råd kan eg gjerne bistå. Tok litt tid å finne ut av, men har fungert svært bra - heilt stabilt med ny radio.

Tusen takk for fin guide. Jeg har nå midt "ting jeg ikke kan" - montering av DIN 1 radio i min Ion. Jeg har støtt på to problemer:

1 - Radioen nulstiller seg hver gang jeg slår av bilen. Dette skyldes vel at den ikke får hvilestrøm når bilen er avslått. Etter det jeg har klart å se så er det den oransje ledningen som skal ordne dette. Det ser ut at det kan hentes ut fra pinnen øverst til høyre på den hvite firkanten (pinne 1). Problemet er bare, hvordan klarer jeg å feste en ledning i hullet? Jeg har søkt og søkt, og finner ingen kabelsko som passer. Etter det jeg kan se så er det en stålpinne som passer i de hullene, men igjen. Jeg klarer ikke å finne. Noen som vet hva jeg trenger og hvor jeg kan skaffe det? (Dere skjønner at jeg er en novise på dette).

2 - Den gamle radioen var festet ved hjelp av to klemmer på siden som var fjærbelastet. Min nye pioneer radio har bare hull til vanlige skruer, men det er ingen ramme eller andre fester i bilen å feste disse til. Den finnes noen skruehull i front, så det er mulig at jeg kan bruke en vinkel av noe slag. Noen som har noen tips?

Nok en gang, tusen takk for den opprinnelige bruksanvisningen og alle tips i denne tråden, det har virkelig vært nyttig.

Stjerneglis

Installerte denne i vår 2011 i-Miev med original Pioneer navi i kveld:
http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/dab-radio-i-bil/pure-highway-400-2

Pioneeren har både aux-inngang bak spilleren for lyd og USB-kabel for strøm i hanskerommet. Med en trådløs kontrollenhet blir installasjonen helt skjult uten synlige kabler, og eneste synlige komponent er mottakeren med glassantenne i frontruta. Kontrollenheten har jeg valgt å ikke montere fast på dashbordet. Den ligger i midtkonsollen fritt tilgjengelig for ungdommen i baksetet. Lyden er meget bra med muligheter for BT-strømning og styring av Spotify. Anbefales!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

TB

Pinnen som brukes kalles "pin header". Kan kjøpes, eller finne i utrangert elektronisk utstyr.

At radio nullstiller seg er nok pga den ikkje får 12 V når tenning er av.

Montering av radioen gjeres ved å ta av plast deksel. Fra det mot deg, så vil det løsne. Dermed kan vinkler monteres.

Kvar er du i landet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hkaspenberg

Har iOn 2012 modell og har skaffet disse bøylene fra Biltema (31-546) for å få ut den originale radioen. Men den sitter som støpt. Er radioen også festa i bakkant og/eller er det noen triks her?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bjodnes

Jeg tok av hele "plast-toppen" som radioen sitter i. Dyttet deretter radioen ut fra baksiden. Det var lett og gjorde montering av den nye mye enklere.
iOn 2012 modell
2013 model S 85

hkaspenberg

Sitat fra: bjodnes på onsdag 30. august 2017, klokken 13:29
Jeg tok av hele "plast-toppen" som radioen sitter i. Dyttet deretter radioen ut fra baksiden. Det var lett og gjorde montering av den nye mye enklere.
Hvordan helt konkret gjorde du det? Vil nødig knekke noen små plastduppedingser...

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

På C-Zero var det berre å dra rett mot deg - så kom heile dekselet. Klipsa satt ikkje spesielt godt fast...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bjodnes

iOn 2012 modell
2013 model S 85

Snibur

Jeg fikk også radioen lett ut med i Biltema-bøyler på iOn 2011-modell. De skal vel bøye vekk noen haker som radioen er festet med, så det er sikkert viktig at de stikkes inn i hullene på riktig måte.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Citroën Grand C4 Picasso bensin 2017

hkaspenberg

#102
Sitat fra: TB på onsdag 30. august 2017, klokken 23:41
På C-Zero var det berre å dra rett mot deg - så kom heile dekselet. Klipsa satt ikkje spesielt godt fast...
Det var faktisk svært enkelt. Tok bare tak i bakkant og nappet til og der satt jeg med hele stasen i hendene. Er litt imponert over hvor ryddig det var bak radioen. Er ikke fullt så ryddig nå... Hadde kjøpt en Pioneer X580DAB hos Torshov. Dette er den billigste 1-DIN modellen med full BT og håndfri-funksjonalitet (https://www.torshovbil.no/bilrekvisita/lyd-og-bilde/dab-radio-1din/pioneer-mvh-x580dab) I tillegg kjøpte jeg anbefalt kabelovergang fra Biltema (84582) og fulgte oppskriften til TB som finnes her i tråden.  DAB-antenna klistret jeg til et stykke papp og gjemte inni dasbordet, helt oppunder bak radioen. Jord til antenna fant jeg på bak-braketten som jeg måtte redusere (dremel og blikksaks) for å få plass til skjærereiret. Dashbordet er kunn tynn plast og bør ikke skjerme vesentlig for DAB-signalene, og jeg har ikke noe problem med mottaket. Så det var en liten ettermiddags jobb... Takk til TB for god informasjon.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

Flott oppskrifta kjem til nytte  ;D

Gi gjerne tilbakemelding om antenna fungerer godt. Eg limte antenna på frontruta, slik som ein skal, med jording mot chassis. Dette har fungert bra - opplever ikkje utfall.

Har forstått det er viktig at antenna står vertikalt for at mottaket skal bli best mulig. Kva retning står antenna med din montering?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hkaspenberg

Sitat fra: TB på søndag 03. september 2017, klokken 21:37
Flott oppskrifta kjem til nytte  ;D

Gi gjerne tilbakemelding om antenna fungerer godt. Eg limte antenna på frontruta, slik som ein skal, med jording mot chassis. Dette har fungert bra - opplever ikkje utfall.

Har forstått det er viktig at antenna står vertikalt for at mottaket skal bli best mulig. Kva retning står antenna med din montering?
Den står vel litt på skrå, og har god jording. Nå har jeg ikke vært så mye utenbys ennå, ei heller i tunneler, men mottak fungerer i hverfall bra innen Oslo. For å få antenna bort i vinduet må man vel ha av noe mer plast. Sitter plasttrekket på vindusstolpene i annet enn gummilista ved døråpningen?

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA