Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Ernie, fredag 20. juli 2012, klokken 01:19

« forrige - neste »

Stjerneglis

Kom på at Pioneer spilleren i i-Mieven har en USB kabel i hanskerommet. Denne bruker vi nesten aldri i vår bil. Kanskje den kan brukes som strømforsyning til DAB adapteret/modulen som dermed kan gjemmes vekk bak hanskerommet for å unngå masse løse ledninger i bilen. Bruker da et system med trådløs kontrollenhet...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

psyfoon

Ingen som har installert dab-adapter på originalradioen på nyere trilling med integrert stereoenhet og har erfaringer med dette da?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elekTrond

Jeg spurte på ny 2012- OEM radio i sommer, og det skulle koste rundt 30 000,-. Ikke vet jeg om det engang var med DAB+ eller ei. Jeg sluttet i grunn å høre etter da de nevnte prisen, men de mente det er noe canbus i så nye biler. Derfor mente de også at det ikke er bare bare å bygge om til gamle 2DIN midtkonsollen.

Time. Will. Show.  :-X
'13 Mjau

TB

Svar nr 60 i denne tråden viser bilde og skjema for å montere DAB+ radio. Om nokon treng tips og råd kan eg gjerne bistå. Tok litt tid å finne ut av, men har fungert svært bra - heilt stabilt med ny radio.

Å installere DAB adapter mot original radio er mulig. Men, skal kvaliteten bli god må radio ha linje / AUX inngang. Etter det eg fant ut var det ingen inngang på original radioen. Testa å bruke FM overføring, men det gav svært dårlig kvalitet. Dermed bytta eg ut radioen med ein ny radio. Stor fordel var at handsfri vart svært mykje betre. Den orginale handsfri er ikkje mykje å skryte av diverre.

USB inngangen er mulig å bruke med Dension DAB+U. Dette er ein DAB adapter som simulerer ein USB minnepinne, og legg ut radiokanalene som musikk filer på "minnepinnen".

Om ein byter radioen med samme størrelse, dvs 1 DIN til 1 DIN DAB radio er det svært enkelt å bytte - så lenge som ein kobler rette kabler for fast strøm og tenning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sigitas Bilotas

Hei ! eg har spørsmol ! kanskje noen vet vhor kan eg fine mitt radio kode ? radio er pioneer og serial no. 0GTM017992EW
takk og beklager mit norsk er ikke go  :-[

TB

For C-Zero, koden står i instruksjonsboka, heilt bakerst. Mulig det er likt for dei andre og? Pioneer radio i C-Zero også.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Sigitas Bilotas

God ide ! eg har søk på instuksjonsboka men eg har ikke funet  :-\

65lars

Vel, som tidliere sagt, jeg avventer det hele.
Kan faktisk også klare meg uten radio, så lenge jeg har musikk.

Her er hva jeg ikke helt forstår.  Norge er det eneste land i verden, som tvinger befolkningen til å skifte til DAB.  Vi er virkelig en saueflokk.  :'(
Dersom befolkningen hadde bare sagt "screw you" til dette - ville alle radiostasjonene og hele industrien utsatt dette her, til alle kan får seg veldig enkle, rene og billige konverteringer, eller nye radioer.  Nye billige innsatser til gamle radioer.  Galskap!   :D
Trilling, bestilt KIA

goggo

Sitat fra: Sigitas Bilotas på tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:07
God ide ! eg har søk på instuksjonsboka men eg har ikke funet  :-\

I min C-Zero følger det med 2 instruksjonsbøker, en på norsk og en på dansk. Radiokoden står i den danske, men ikke i den norske. Vet ikke hvorfor det er slik, da bilen er solgt originalt i Norge.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Mulig bilen først er sendt til Danmark. Der var det ikkje så godt marked, så Citroën Norge importerte bilen frå Danmark. Dermed var det originalt Dansk instruksjon med radiokode og "uoriginal" Norsk instruksjonsbok.

Meinar det er slik i min bil og..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eliasz Perun

Hei folkens! Vet noen hva er maksimum måler for ny radio som passer til i miev? Takk :)

sylwester

#86
Sitat fra: 65lars på onsdag 14. desember 2016, klokken 14:43
Vel, som tidliere sagt, jeg avventer det hele.
Kan faktisk også klare meg uten radio, så lenge jeg har musikk.

Her er hva jeg ikke helt forstår.  Norge er det eneste land i verden, som tvinger befolkningen til å skifte til DAB.  Vi er virkelig en saueflokk.  :'(
Dersom befolkningen hadde bare sagt "screw you" til dette - ville alle radiostasjonene og hele industrien utsatt dette her, til alle kan får seg veldig enkle, rene og billige konverteringer, eller nye radioer.  Nye billige innsatser til gamle radioer.  Galskap!   :D

Altså så er det ikke sånn at alt går over til DAB. Det er kun NRK og P4 som gjør det. NRK får jo statlige midler så de bryr seg vel ikke, men at P4 tar en slik sjangse er ganke rart. Konkurrentene står i kø:

FM: For alle som ikke gidder å gjøre noe har da alle lokalradioene som kommer til å sende i FM-nettet i flere tiår fremover. All systems go!

Internett: For de med AUX-in/Bluetooth kan koble telefonen/pod/whatever og bruke musikk fra den, streame radio eller bruke stremingstjenester slik som Tidal og Spotify.

Jeg er lat så jeg bruker Tunein på bilen med bluetooth og FM på den som ikke kan det. P4 kommer muligens til å gå konkurs! Jeg hører ikke på NRK/P4, men en del andre europeisk radiokanaler. Når man først bruker Tunein så får man teste ut hvordan den originale NRJ-kanalen er istedenfor å holde oss til pottitkanalene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TB

Sitat fra: Eliasz Perun på torsdag 15. juni 2017, klokken 11:37
Hei folkens! Vet noen hva er maksimum måler for ny radio som passer til i miev? Takk :)
Eg monterte Pioneer AVH-X3800DAB - den er 2 DIN - og var så djup eg måtte ta vekke ein brakett før den passa inn. Tenker dei fleste 1 og 2 DIN spelere vil passe inn - er nok rimelig standardisert?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

@Eliasz: Hvilket modell-år er bilen din, og har den integrert radio eller den gode, gamle 2-DIN Pioneer'en med navigasjon?

TB har tydeligvis pre-2012'ish, med dobbel-DIN.
C-Zero og iOn har 1 DIN på alle årganger.
'13 Mjau

TB

Sitat fra: elekTrond på torsdag 15. juni 2017, klokken 22:57
@Eliasz: Hvilket modell-år er bilen din, og har den integrert radio eller den gode, gamle 2-DIN Pioneer'en med navigasjon?

TB har tydeligvis pre-2012'ish, med dobbel-DIN.
C-Zero og iOn har 1 DIN på alle årganger.
Eg bygde om min C-Zero frå 1 DIN til 2 DIN ved å bytte plast-dekselet - var enkelt å ta av / sette på nytt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA