Skrevet av Emne: Hvor ville du hatt en hurtigladestasjon?  (Lest 34718 ganger)

tomrh

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Hvor ville du hatt en hurtigladestasjon?
« Svar #120 på: fredag 01. desember 2017, klokken 13:04 »
Hommelvik er da unødvendig da det er ladere både på Malviksenteret og Værnes, noen få km unna.
Hadde faktisk hatt bruk for hurtiglader i Hommelvik nå i morges siden Malviksenteret på et tidspunkt var helt umulig å nå pga. veiarbeid flere steder, måtte kjøre tilbake igjen til Værnes fordi jeg hadde for lite til å rekke helt til Trondheim.

Fikk meg til å tenke over hvor sårbare vi er med elbil hvis hurtigladere ikke kan brukes, ikke bare fordi de nå og da ikke virker men fordi omkjøringer og trafikale problemer gjør at man kanskje ikke rekker fram. En bensintank som nærmer seg tom har fremdeles mange mil igjen, og bensinstasjonene står tett, mens man med LBW på Leaf har 10-15 km igjen avhengig av utetemp og topografi og er kanskje ute av stand å rekke noen som helst lademulighet.

Jo, men det blir jo et pes å skulle kjøre mellom ladestedene for å finne et med ledig lader. Er det ikke da bedre med ett sted med massevis av ladere? God realtime-oppdatering i ladeappene hjelper, men det kan fort skje at en ledig lader blir opptatt før man kommer frem.
Jeg må derfor si meg uenig med dette, fordi dette ene ladestedet med massevis av ladere kan være utenfor rekkevidde pga. veiarbeid f.eks. Bedre med mange alternativ, da blir det lettere å håndtere uforutsette hendelser og også tillate mer spontanitet.
Stjørdal
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 130.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 140.000 km
(2001 Mitsubishi Spacewagon 2.4 GDI 4x4)

Meryl Streep

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #121 på: fredag 01. desember 2017, klokken 14:08 »
Jeg må derfor si meg uenig med dette, fordi dette ene ladestedet med massevis av ladere kan være utenfor rekkevidde pga. veiarbeid f.eks. Bedre med mange alternativ, da blir det lettere å håndtere uforutsette hendelser og også tillate mer spontanitet.
[/quote]
Enig med deg! Hommelvik er en liten bygdeby som helt
klart er kvalifisert til å ha en hurtigladestasjon.
Vi opplever ofte at E-6 gjennom Malvik kommune er stengt pga
tunnelarbeid/vegvedlikehold på kveld og nattestid. Da blir
trafikken alltid loset på gammelveien gjennom Hommelvika.
Hva hjelper det da med ladestasjonen på Malviksentret?

« Siste redigering: fredag 01. desember 2017, klokken 14:09 av Meryl Streep »

Burger

• Sr. Member
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
« Svar #122 på: lørdag 02. desember 2017, klokken 23:58 »
Dersom motorveien er stengt forbi Malviksenteret, så når man Værnes ved å bruke gammelveien og Helltunellen på strømmen man trenger for å nå Malviksenteret via motorveien. Hastighet og topografi trekker mye strøm.

Kommer man andre veien så når man tilbake til Værnes på strømmen man trenger fra Hommelvik til Malviksenteret.

Hadde vært fint om Hitra og Frøya kunne få fingern ut av r*** og fått hurtigladere.
2018 94Ah i3, CE. Levering februar 2018
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal