Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reparasjon eller ny bil?

Startet av Anne_T, onsdag 27. juni 2012, klokken 21:49

« forrige - neste »

Anne_T

Bilen min (Think 2002, kjørt 42.000) har akkurat vært inne på EU-kontroll hos Kverneland bil.
Tilbakemeldingen er at følgende må fikses:

- nye bremseklosser + skiver
- bærekule (slark foran)
- ujevn bremsing, noe med en sylinder som skulle skiftes
- ny ladekabel
- anbefaler å skifte vindusvisker
etc.

ca. 13-tusen ++ i rep.kostnader. Dette er i og for seg overkommelig, men jeg ser at det stadig er "småplukk" som må fikses - så i lengden begynner det å bli dyrt. Det er f.eks ikke mer enn 1 år siden jeg skiftet bremseklosser og skiver...
Bilen er inne i sitt 10. år - bilen lader som normalt og kjørelengden er innenfor normalen (kjører alltid med tripteller).
Bilen har sine greier, dvs problemer med bl.a kondens etc. så den er ikke "strøken".

Jeg føler jeg har kommet dit hen at det er på tide å avgjøre bilens videre skjebne.
Er det noen som har tips om hva jeg skal gjøre.


1) Skal jeg satse på å stadig lappe på bilen og kjøre til den en dag stuper? (Kverneland må stå for lappingen, jeg har ingen kunnskaper eller ønsker om å mekke på bilen).
- Når bilen en dag er kaputt, vil den være mulig å selge? Er det interesse for delene bilen består av?

2) Bør jeg vurdere å selge bilen - og heller se etter noe nyere?
    - og hvis jeg skal selge, er det best å selge den "som den er" dvs. med mangellapp, eller ta rep. kostnaden først (har en følelse av hva som blir svaret her, men...)


Takker hjertelig for innspill!

- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

hkaspenberg

Ikke gi opp så lett!

At ikke klosser og skiver holder mer enn ett år? Kan jeg ikke skjønne. Det eneste som ikke en hobbymekaniker kan fikse selv her et (antakelig) bærekula. Skaff denne delen, og ta med bilen på SnapDrive og la dem ta jobben hvis du ikke kjenner noen som gjør slikt for en flaske vin. Tror det blir langt billigere. Ny ladekabel? Mener de inntaket eller selve kabelen? Den siste får du på Biltema for et par-tre hundrelapper. Vindusviskeren koster 105.- på Biltema.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Caspar

Helt enig, alt for tidlig å gi opp dette smykket. De manglene er jo bare bagateller
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Bremseskiver etc. burde kanskje kunne gå på garanti på forige reparasjon?  Men det er et kjent problem på Think, pga regenererende-bremsing (motorbremsing). Dette motvirkes ved å innimellom foreta kraftige oppbremsinger uten regenerering (spesielt i fuktig vær, og siste bremsinga før parkering), evt. ha en regen-fri dag i uka. 

Hvis skivene er rustet så burde klossene være ubrukt, eller om klossene er utslitte skal i alle fall ikke skivene være rustne. ;)

Forøvrig høres det meste ut som deler som burde vare i nye 10 år dersom de blir skiftet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#4
Gamle Thinken har kvaliteter du vil savne i en ny bil, og nye biler har merkelignok dyrere vedlikehold enn de gamle. Bare se hva en service på en Leaf koster.

Dersom du bor nær strekningen Oslo-Stavanger-Bergen kan det være økonomisk forsvarlig å sende bilen til meg.

Har mye hyggeligere priser.

Holder til i Stavanger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg ville valgt reparasjon. Du har vel allerede spart inn 13000 i bensinutgifter.

Dette er slitedeler som alle verksteder (f.eks SnapDrive) kan bytte så du er ikke låst til Kvernland dersom de er veldig dyre.

Vinduspusserblad er så enkelt å bytte at du kan gjøre det selv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Jeg har en Think av samme årsmodell som din. Min har gått 109.000 km nå. Bilen er enkelt konstruert og tåler mye.

Nei, behold bilen, du :-)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

sven erik

første jeg ville gjort er å ta en ny eu kontroll på naf  der blir nokk lista halve  for de skal ikke tjene penger på  reprasjonene
hvar på eu kontroll med fosil bilen på merke verkstede for  6 år siden å da fikk jeg en liste som komm på 60000kr  men kjørte på naff da fikk jeg for  1500 å bilen har siden bare fått små mangler
son som rust på bremse skiver er ikke å regne som mangel om ikke det er  rust i gjennom
å det er en frei måte å bli kvitt det på  finn deg en god bakke  skjør litt raskt på toppen å så hold bremsen akkurat  så mye inn at du merker  at de tar ned hele bakken jør det noen ganger  da vil det forsvinne om ikke bremsene er helt gale

Rio

Tja - si ikke det. Min bilmekaniker "advarte" mot å bruke NAF fordi de alltid fant så mye "galt" som ikke var galt, og overså ting som virkelig var feil.

Jeg tror det er ganske stor forskjell mellom individene som jobber der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: Rio på fredag 29. juni 2012, klokken 15:26
Tja - si ikke det. Min bilmekaniker "advarte" mot å bruke NAF fordi de alltid fant så mye "galt" som ikke var galt, og overså ting som virkelig var feil.

Jeg tror det er ganske stor forskjell mellom individene som jobber der.

Ja, det koker jo ned til mennesker som gjør jobben. Men siden NAF ikke har noen egeninteresse av å finne noen feil så holder jeg en ørliten knapp på dem. Kundeforholdet ellers vil selvsagt også spille inn; jeg skal love deg at mitt lokale verksted ville fått mye dårlig reklame dersom jeg oppdaget at de smurte tjukt på for å sope inn på å reparere feilene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Fatteren måtte bytte brenseslanger bak etter besøk hos Snapdrive.

Da vi byttet slangene viste "feilen" seg å være en dråpe tektyl på nederste punkt på utsiden av den ellers strøkne bremseslangen. Dette hadde kommet i forbindelse med understellsbehandling for 12 år siden, og lot seg fjerne med en negl. Prisen for å bytte slangene hos Snapdrive var også hinsides all fornuft, spesielt tatt i betrakning tiden vi brukte på å bytte dem selv.

Think her på forumet må bytte bremseskiver for hver EU kontrol, da han bruker et lokalt bremseverksted for EU kontrollen sin. Forsøkte et år med  å "negerkuse" skivene, og leverte bilen med nypussete skiver. Da fikk han denne klassiske mangelen: "hadde vært rust på skivene"   ;D

Det er som Cra sier, best å finne et verksted en har et godt forhold til, og bruke det. Har funnet mitt, og nå er det slutt på tullefeil. Verkstedet vet jeg fikser ev. mangler selv, og bemerker kun reelle problemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Etter et kvart århundre med bruktbiler kjenner jeg meg godt igjen i det du sier, Electrolux!

Jeg er også stadig på jakt etter verkstedet jeg kan stole på. Jeg har hatt slike verksteder i perioder, og da er jeg godt fornøyd. De påpeker bare reelle feil, og vet at jeg kommer tilbake og at jeg sprer den gode historien til andre. Jeg gråt når en lokal mekaniker nylig gikk av med pensjon og tok verkstedet sitt med seg. Han stolte jeg 100% på. Nå er jeg på leit igjen.

Mitt første tegn til tillitsbrudd er at regningen blir dyrere enn avtalt - uansett beløp. Da får de bare èn sjanse til. Skjer det samme igjen er det klar beskjed og farvel verksted! Slik må det være.

Men dette gjelder jo egentlig uansett bil. Det spesielle med elbiler er jo at noe av innmaten krever spesialkompetanse og erfaring, mens mye annet er så enkelt at enhver seriøs mekaniker kan påta seg oppgaven. Kanskje det er løsningen? Å skille oppgavene mellom to verksted? Jeg legger jo merke til at du, electrolux, har en unik erfaring med disse bilene, men du er kanskje ikke så glad i å skifte bremseskiver?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Anne_T

Takk for svar!

Enig med dere at det er tidlig å gi opp... så nok litt mørkt på det i starten.

Jeg har vel omtrent ikke brukt ordinær bremsing siden jeg skiftet skiver/klosser sist, så kanskje jeg skal finne en bakke å bremse ned noen ganger. Har ikke tenkt at det skulle være et problem, men når man bor i Bergen så hjelper ikke det dårlige været på saken.

Hvis man skal få tak i deler selv (f.eks bærekule) hvor/ hvordan bør man går frem da?

Jeg har følelsen av at Kverneland er noe høy i pris, men samtidig har det vært en trygghet i å bruke dem - da de "har peiling på Think". Kunne selvfølgelig tatt bilen med bort til nærmeste verksted - men gutta der har knapt sett en elbil før.

Snap-drive har blitt nevnt flere ganger - kanskje jeg skal ta å sjekke med dem.
Andre anbefalinger evt? (Bergen)

:)
- Bergen

Think City 2002, (2009-2014)
Peugeot iOn 2014

christian

Hei

Du finner mye data her på delene som er brukt. http://www.elbil.no/wiki/Think:Deler

Feks bærekule skal være

Hjuloppheng

Nedre opphengskule: Citroën 3640.36 eller Moog PE-BJ-3356

Og den får man sikkert på Biltema eller Mekonomen eller i verste fall hos Citroen

Mesteparten av det de nevner krever ikke noe elbil kompetanse så jeg tror de fleste verkstedene kan gi deg en pris.

Lykke til med å få bilen godkjent uten kjemperegninger

Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

elektrolux

I forbindelse med bytte av ladekabel er det er viktig å bytte både kabel, og inntak i bilen samtidig, og gamle deler kastes.

Ellers vil den ene delen skade den andre, og arbeidet må gjentas etter kort tid.

Til opplysning tar Elbilhjelpen.no 1000 kr for en slik jobb inkludert 5 meter ladeledning, og arbeid i bilen.

Fronten må av, og Defa sin inntakspakke må modifiseres noe før montering i bilens sikringsboks. En grei jobb, men lett å overprise til godtroende kunder. Det er også viktig at arbeidet blir gjort på en trygg måte med bruk av krympestrømpe etc, så denne delen av jobben kan med fordel gjøres av nærmeste elektrikker, som selvfølgelig burde være i stand til å ta av fronten på bilen også.

Har bilen ny type sikringsboks. ( Think original oppgradering ) er det mulig å gjøre jobben uten å ta av fronten, men det er vanskelig å forstå om det er første gang det gjøres.

Etter bytte burde ny kabel holde i 10 nye år. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA