Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksellerasjon og batterikapasitet

Startet av tomrh, søndag 10. juni 2012, klokken 01:58

« forrige - neste »

tomrh

Har lest tips for å spare bensin på fossilbiler: aksellerér hurtig opp til ønsket fart og kjør deretter med jevn fart. Gjelder dette også for elbiler? Hva gir størst kjørelengde av å trå klampen i bånn til man når fartsgrensen, kontra det å "lirke" den sakte men sikkert opp i fart mens nåla ligger nede på eco?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

All økning i strømforbruk øker varmgang i hele strømkretsen.

Varmgang er tapt energi.

Derfor er det bedre å la bilen akselerere det den klarer med lavest mulig strømforbruk.

Vanskelig på moderene Elbiler med inverter, men du kan bruke tipset om å kjøre med egget mellom foten og fartspedalen, og alltid lette av på pådraget, slik at bilen trekker minst mulig strøm.

På Think Classic bruker jeg teknikk kjent fra miljøet som får vanlige fossilbiler ned i forbruk under fabrikkens egne tall.

Lett akselerasjon, etterfulgt av fri renning. Bilens styresystem er bygget for å kunne brukes på denne måten, Desverre har ingen andre Elbiler samme system, og vil som regel begynne å regenerere når en letter av på fartspedalen. Regenerering tapper kinetisk energi og omgjør mye av det til varmetap, så det er ikke bra for lang rekkevidde.

Kommer en derimot til en nedoverbakke eller må redusere farten likevel, er regenerering selvfølgelig en bra ting for rekkevidden. ;) På Think Classic er også dette tatt hensyn til, og regenerering starter automatisk om hastigheten øker med 5 km/t over det den var sist en var borti fartspedalen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Ja, høres jo logisk ut dette. Kjenner til kjøreteknikken med fossilbiler, pleier ofte å rulle fritt med giret i fri for å spare drivstoff, man unngår at motoren bremser. Kan vel bruke Nøytral på elbilen for å rulle fritt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Er det ikke dette som kalles "Coasting" eller "hypermiling" da?  Har lurt litt på det samme selv, og med forbrukshistorikken i LEaf'en burde det vel være mulig å gjøre noen tester på det, ved å kjøre samme strekning med de ulike metodene? :)

I "enkleste" form er det vel bare å se hvor mye tre du klarer å lage på turen om du kjører sånn eller slik. Min erfaring så langt (uten at jeg bevisst har gjort noe valg i kjørestil) er at mer kø med saktere/roligere kjøring gir mer buskas enn når det er mindre trafikk og jeg kan kjøre mer fritt. Mulig det er fordi jeg er litt mer bevisst på å kjøre rolig når det er mange biler rundt meg, men det får meg i alle fall til å tenke at elektrolux ligger an til å vinne et eventuelt veddemål om dette.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 10. juni 2012, klokken 01:58
Har lest tips for å spare bensin på fossilbiler: aksellerér hurtig opp til ønsket fart og kjør deretter med jevn fart. Gjelder dette også for elbiler?
Nei, det gjelder ikke for elbiler.

En bensinmotor er mest effektiv på full gass. Mindre enn full gass skaper et ekstra vakuum som tapper krefter.

Batteriet har en egenskap som kalles Peukert effekt. Jo større strøm desto mindre kapasitet (energimengde).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tomrh

#5
Sitat fra: El rayo på mandag 11. juni 2012, klokken 22:12
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 10. juni 2012, klokken 01:58
Har lest tips for å spare bensin på fossilbiler: aksellerér hurtig opp til ønsket fart og kjør deretter med jevn fart. Gjelder dette også for elbiler?
Nei, det gjelder ikke for elbiler.

En bensinmotor er mest effektiv på full gass. Mindre enn full gass skaper et ekstra vakuum som tapper krefter.

Batteriet har en egenskap som kalles Peukert effekt. Jo større strøm desto mindre kapasitet (energimengde).

Meget interessant! Det var jeg ikke klar over, takk for opplysningen! Jeg googlet og fant en veldig interessant link som forklarer dette bra. Og som sammenligner endel batterityper. Lithium-ion er tydeligvis bedre enn alle andre, med Peukert-eksponent ned mot marginale 1,03-1,05. Verdien 1,04 betyr at å 10-doble strømforbruket reduserer kapasiteten med 9% og å 100-doble strømforbruket gir reduksjon på 17%. Ikke så verst det egentlig.

Jfr. http://www.39pw.us/car/peukertEffect.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Haahov


Sitat fra: El rayo på mandag 11. juni 2012, klokken 22:12
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 10. juni 2012, klokken 01:58
Har lest tips for å spare bensin på fossilbiler: aksellerér hurtig opp til ønsket fart og kjør deretter med jevn fart. Gjelder dette også for elbiler?
Nei, det gjelder ikke for elbiler.

En bensinmotor er mest effektiv på full gass. Mindre enn full gass skaper et ekstra vakuum som tapper krefter.

Batteriet har en egenskap som kalles Peukert effekt. Jo større strøm desto mindre kapasitet (energimengde).
Hvis man ser for seg ett scenario hvor man ligger først i en rekke på 4 biler og skal ut av en rundkjøring, og skal tenke miljøvennlig. Du skal  fra 30 km/t og skal opp i 70. Kjører man da sakte opp i fart for å spare på batteriet (både på enkeltturen og batteri levetid), eller kommer man seg raskt opp i fart fordi fordi da vil fossilbilene bak henge på som slips og ha en mer effektiv forbrenning og derfor mindre utslipp?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

tomrh

Hehe!  :)
Jeg er den første til å innrømme at lommeboka mi teller mest her, så hva de andre fossilbilene gjør for stå for deres egen regning både økonomisk og miljømessig.  :P

Men rent miljømessig må det være best å dra på og ofre egen kapasitet, for ekstra strømforbruk og batterislitasje er nok marginalt i forhold til både den ekstra bensinen som sløses og den ekstra irritasjon man skaper som trafikksinke, som potensielt kan forverre ulykkesstatistikken og øke samfunnskostnader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

gbzdoc

Sitat fra: cra på mandag 11. juni 2012, klokken 10:46
Er det ikke dette som kalles "Coasting" eller "hypermiling" da?  Har lurt litt på det samme selv, og med forbrukshistorikken i LEaf'en burde det vel være mulig å gjøre noen tester på det, ved å kjøre samme strekning med de ulike metodene? :)

I "enkleste" form er det vel bare å se hvor mye tre du klarer å lage på turen om du kjører sånn eller slik. Min erfaring så langt (uten at jeg bevisst har gjort noe valg i kjørestil) er at mer kø med saktere/roligere kjøring gir mer buskas enn når det er mindre trafikk og jeg kan kjøre mer fritt. Mulig det er fordi jeg er litt mer bevisst på å kjøre rolig når det er mange biler rundt meg, men det får meg i alle fall til å tenke at elektrolux ligger an til å vinne et eventuelt veddemål om dette.  :)

Virker ikke som de buskene kommer ut fra ditt faktiske forbruk, men heller hvor mye du sparer miljøet sammenliknet med en fossilbil.

Ved f.eks. stillestående køkjøring så får man lett masse busk, selv om strømforbruket pr. km er langt fra optimalt.

Kjører jeg derimot samme strekning med tett trafikk/hurtiggående kø i 50-60 km/t så kjører bilen veldig økonomisk, men jeg får mindre busk i dashen. ;)

Reset av gjennomsnittsforbruket på CarWings i bilen er vel den som gir best indikajson på om forbruket har vært høyt eller lavt. Sammen med visning av momentanforbruket i kjørecomputeren så kan man fort få en tilbakemelding på personlig kjøremønster og forbruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA