Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda en fossilbilbrann!

Startet av Joachim, søndag 08. april 2012, klokken 08:59

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 20:23
Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke  BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"

En får da ikke et slik inntrykk i media. Jeg synes det står om bilbranner nesten hver dag og nesten aldrig elbil branner.
Det er vel noe slikt som 3000 bilbranner i året, og antall elbilbranner totalt er ganske lavt.

Men det var 6 elbilbranner i 2010, et lavt tall, for lavt til å komme inn i statistikken for bilbranner, alikevel relativt høyt i forhold antallet elbiler i 2010.

Og det brenner altså flere blier hver eneste dag hele året.

Vi får se nå i 2012 når antall elbiler blir blir så mange at en statistikk kan fortelle noe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 20:47
Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 20:23
Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke  BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"

En får da ikke et slik inntrykk i media. Jeg synes det står om bilbranner nesten hver dag og nesten aldrig elbil branner.
Det er vel noe slikt som 3000 bilbranner i året, og antall elbilbranner totalt er ganske lavt.

Men det var 6 elbilbranner i 2010, et lavt tall, for lavt til å komme inn i statistikken for bilbranner, alikevel relativt høyt i forhold antallet elbiler i 2010.

Vi får se nå i 2012 når antall elbiler blir blir så mange at en statistikk kan fortelle noe.

Griffel: Har du tallene for 2011?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Go-carter

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.



Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Griffel

Nei, da ville jeg bruk det.
Her en artikkel i VG:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10000363
men den er også fra 2010. ogT allene er gjennomsnitt for 2008 og 2009. Frekvensen er basert på fabrikater med minst 12 branner i løpet av de to årene.
Kilde: Gjensidige Forsikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Griffel

#21
Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 21:22
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.



Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)

Det er også interesannt å se denne om tiltak mot bilbranner:
http://tsh.toi.no/index.html?22630

Tiltakene er konsentrert om drivstoffsystemet så det er tydelig at det er en alminnelig oppfatning at på drivstoff systemet er det mest å hente.

Og det brenner altså flere fossilbiler hver dag, hele året igjennom.
Antall elbiler tatt i betraktning bør det tallet ligge godt under 1 i månden.

Tar en hensyn til dette syns jeg ikke at elbil branner på noen måte overfokuseres i media.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 21:22
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.



Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)

???

les her! litt dårlig oversettelse av google men resultatet lengre nede er vel entydig - el- feil plass nr 1. Også ved husbranner står vel el-feil høyt oppe på listen...

http://translate.google.no/translate?hl=en&sl=de&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.autobild.de%2Fartikel%2Ffeuerschaeden-52894.html
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.



ja - men mer utsatt for el relaterte brannårsaker... er jo en del tilfeller hvor elbiler bl.a. ved opplading tok fyr..
I-miev 2011
Asker

Go-carter

#24
Alt kommer an på hvilken kilde man bruker :) Side 31:

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf

Jeg har ikke hørt om så mange som har tatt fyr under opplading, alle de jeg har sett de siste årene har vært produksjons/konstruksjonsfeil.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 23:42
Alt kommer an på hvilken kilde man bruker :) Side 31:

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf

Jeg har ikke hørt om så mange som har tatt fyr under opplading, alle de jeg har sett de siste årene har vært produksjons/konstruksjonsfeil.

selv basert på denne kilden er konklusjonen soleklart - el-feil er brannårsak nr1...
I-miev 2011
Asker

Griffel

Sitat fra: foxy på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:15
selv basert på denne kilden er konklusjonen soleklart - el-feil er brannårsak nr1...
Hva så?
For elbiler er det vel ganske sikkert at el-feil er brannårsak nr.1 og at 60% av branårsakene som oppstår i andre biler er eliminert, uten at betyr noe som helst for hvor sikker/usikker elbilen er mot brann.
Dessuten den soleklare konklusjon om at denne tråden ikke gir noen mening om sikkerhet mot brann for elbil i forhold til andre biltyper, eller om forskjellsbehandling i media.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Og her er en fra Stavanger. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Brann-i-bil-pa-Tasta-2973190.html

Få Elbilbranner i det siste, tross flere og flere på veiene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA