Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda en fossilbilbrann!

Startet av Joachim, søndag 08. april 2012, klokken 08:59

« forrige - neste »

Joachim

På tide med en samletråd for fossilbilbrannene, på lik linje med elbilbrannene :)

Antar at denne ikke er elbil. Det pleier jo og understrekes.
http://www.f-b.no/nyheter/totalskadd-i-brann-1.7171796


hma

Brann i brøytebil i Verdal i Nord-Trøndelag 04.02.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1800131.ece

Bilbrann parkeringshus i Trondheim i Sør-Trøndelag 29.03.2012:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1798212.ece

Bilbrann Skatval i Nord-Trøndelag 21.03.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1794128.ece

Bilbrann Kolvereid i Nord-Trøndelag 07.03.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1785577.ece

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Vikingo

Her har no våre elbilbrann og, ein ombygd Qashkai brann ombord i danskeferjå når den sto på ladding der for ei tid tilbake........
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Lynet

Og nok en brøyebil, her på Oppdal:
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/oppdal/article1799607.ece

Er det flest Scania som brenner av lastebiler?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Ved årsskiftet:
Personbiler: 2.369.736
Elbiler: 3909 ca. 0,2%

Det betyr at det må brenne mer enn 500 fossilbiler for hver elbilbrann før en kan si at elbil er sikrere mot brann enn en fossilbil.
Et par de før omtalte er ikke personbiler og teller ikke med i denne sammenhengen.
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 14:49
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.
Tallene har du kontroll på Griffel, men denne tråden er nettopp et apropos til medias dekning av bilbranner; både fossile og elektriske :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

foxy

Hva skal være poenget med denne tråen?  ???

Tipper forresten at nesten alle fosilbilbrann skyldes feil i el-anleget og har nada å gjøre med at de er fosilbiler.... ;)
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 16:33
Hva skal være poenget med denne tråen?  ???

Tipper forresten at nesten alle fosilbilbrann skyldes feil i el-anleget og har nada å gjøre med at de er fosilbiler.... ;)
Nei, lite poeng med denne tråden. Men jeg tror du tar feil når det gjelder det siste. På min gamle Kadett GSI fikk jeg plutselig kraftig bensinlukt i bilen. Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold.  ::) Nå ble det ikke brann her, men det var like før! Min teori er at de fleste branner oppstår pga. likegyldige bileiere og manglende vedlikehold.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#8
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 17:38
Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold.  ::)

Samme her, men det var en gammel Lada.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Go-carter

Sitat fra: Elmo på mandag 09. april 2012, klokken 17:52
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 17:38
Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold.  ::)
Samme her, men det var en gammel Lada.

Akkurat samme feil som er vanlig på Corradoer, 928'er, og stort sett mange andre fossilbiler.

Faktisk - når jeg tenker meg om tror jeg feil i elnettet sjeldent fører til full overtenning av bil.

Har klart å sette fyr på en bil kun med oljelekkasje jeg, så alt er mulig.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Joachim

Foxy: Fint om du gir tot i å fylle opp (også) denne tråden med oppgulp. Takk!

foxy

Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 19:29
Foxy: Fint om du gir tot i å fylle opp (også) denne tråden med oppgulp. Takk!

joachim er ikke en av de smarteste på denne planeten tydligvis..
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Joachim og foxy: Oppfør dere som folk!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 17:56

Faktisk - når jeg tenker meg om tror jeg feil i elnettet sjeldent fører til full overtenning av bil.

Har klart å sette fyr på en bil kun med oljelekkasje jeg, så alt er mulig.

"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -

Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler  årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.

de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
I-miev 2011
Asker

Joachim

Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 14:49Ved årsskiftet:
Personbiler: 2.369.736
Elbiler: 3909 ca. 0,2%

Det betyr at det må brenne mer enn 500 fossilbiler for hver elbilbrann før en kan si at elbil er sikrere mot brann enn en fossilbil.
Et par de før omtalte er ikke personbiler og teller ikke med i denne sammenhengen.
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.

Jeg er enig i at det er litt meningsløst å lage noen seriøs statistikk basert på denne tråden. Og det har heller ikke vært på agendaen. Men elbilen er utsatt for mye skepsis og fordommer. Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke  BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"

Edit: ja hma fikk jo egentlig kort og greit sagt dette lenger oppe :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA