Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer til knapper

Startet av Laban, tirsdag 04. desember 2007, klokken 22:28

« forrige - neste »

Laban

Ser Thinkers er nede, og der mener jeg det var skrevet noe om skifte av lyspærer i dashbordet.

Nå har lyset i bryteren for valg av 10A gått og jeg aner ikke om jeg lader med 10 A eller 16 A. Noen som husker fremgangsmåte for å få ut bryteren og skifte pære  ???
Mener det var noen "triks" for å gjøre det enkelt.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

#1
Ta først ut radioen. Det sitter låsehaker over og under hver bryter. Låsehakene kan frigjøres med en ståltråd bøyd 90 grader og bryterne vippes ut.

Eller man kan lage et spesialverktøy lik det på bildet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Men pæren i bryteren er ikke lett å skifte, da den er loddet fast.
Vipp av frontdekselet på bryteren, og se om den er gått, eller om det er plastdekselet som er svart.

Hvis det siste er tilfelle, knip av toppen på plastdekselet så har du lys igjen.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Laban

Takk for raskt svar !

Det er nok pæren som er gått da den lyste svakt (plastdekselet er nesten svart) og jeg trykte for å sjekke om den stod på 10 A eller 16 A. Det var en forskjell i lysstyrken på 10 A og 16 A, men så ble den helt svart.

Da det er konemor som bruker Thinken daglig vet jeg ikke hvilke knapper hun trykker på når hun er ute å kjører så liker å sjekke hva som er av/på med jevne mellomrom  ;D

Får prøve El rayo sin metode og prøve å skifte den selv. Ford skal vel ha x-hundre kroner for å skifte en slik pære som ikke koster mange kr.  ???
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

BauDemo

I had to change the recirculation button. Order a new one from Think - it is not at all expensive. Then use the instruction from EL rayo to get the old button out.
I made some photos while changing the button, not very descriptive but you can see the "wings" on the button.
http://think.brfhotel.se/Photo/Contents.aspx?Albumid=44
Hope this helps!
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Ken

Bra BauDemo. I have struggled myself to get the entire switch out. I ended up cutting my hand on the sharp edges of the radio aperture!

Is it correct to say that the wings can be pulled in from the inside of the switch with a small screwdriver before the whole thing can be extracted? I tried from the back and it does seem to be impossible.
Hope the old Thinkers forum is up and running soon and that some sort of backup can be put in place so we dont lose all the valuable information stored there.
Regards from Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

BauDemo

Sitat fra: Ken på onsdag 05. desember 2007, klokken 17:38
Is it correct to say that the wings can be pulled in from the inside of the switch with a small screwdriver before the whole thing can be extracted? I tried from the back and it does seem to be impossible.

I am not sure what exactly do you mean by "inside".  I used a piece of wire. What I did was route the wire from the under side of the button up and then down on the other side of the button. I am attaching a schema - the yellow is the button, the red is the wire and the blue are the wings of the button. It was not very easy, but with care and patience... and a little, just a little force, the button came off.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hens

The easiest way is to use a stiff 2-3mm wire bent in a 90 degree angle.
use the angle to release the upper lock on the switch through the radio opening.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA