Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntanken

Startet av elektrolux, tirsdag 04. desember 2007, klokken 14:25

« forrige - neste »

elektrolux

Kolegaen Think undret seg over dårlig virkningsgrad på Webastoen, ut fra teorien om at vanntanken ligger uisolert til i et kaldt motorrom.

Dermed var ideen sådd, og idag ble tanken isolert etter alle kunstens regler.

Glava har et produkt som kalles Membransmatte, og består av 5 cm glava med "armert" aluminiumsfolie på ene siden.

Jeg oppsøkte en blikkenslager og fikk tak i matten, og brukte aluminiumstape for å montere matten rundt tanken på AX'en. Ved tilbakemontering ble det selvfølgelig litt trangere, og fikk ikke montert nedre skruen da tanken nå står litt sjevt montert. Ser ikke noe problem med dette, da tanken står fast nok montert med kun øvre skruen.

Fikk noen gnister under montering grunnet kortslutning til jord via aluminiumsfolien, så batteriet måtte ut til tanken var trygt på plass. Må nok likevel vurdere litt bedre strømisolering mellom + pol på 12V batteriet og den nå strømledende vanntanken. :o

Tidligere ideer gikk ut på å skaffe og montere en termos som Saab brukte i sin tid for å ta vare på varmtvannet slik at en ved neste kaldstart ville få varmt vann fra tanken, og raskere oppvarming av motor og kupe'

Ser nå fram til raskere oppvarming, spesielt ved ny kjøretur etter få timer samme dag, samt noe redusert bensinforbruk grunnet mindre varmetap. Samtidig blir det litt bedre arbeidsbetingelser for 12V batteriet, som ikke lenger blir utsatt for spillvarme fra vanntanken.

Se før og nå bilder under:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Kan hermed bekrefte at isoleringen funker i praksis. Etter 3 timer stillstand fikk jeg umiddelbart varm luft inn i kupeen, og det kan til og med virke som om lufta er enda varmere enn før også. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Genialt og enkelt, Elektrolux. Det er en av de hvorfor-tenkte-ikke-jeg-på-det ideene. Håper du ikke har noe imot at jeg kopierer ideen på Mini'n jeg konverterer i hodet. Når Espen fikk godkjent Tacoma er den et langt skritt nærmere realisering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#3
Ja dette må jammen prøves på min Saxo.
Webastoen min fungerer upåklagelig når Elmo står stille, men når jeg kjører er det ikke mulig å få levelig temperatur i bilen ved null grader eller kaldere.
Jeg har selv lurt på om det er huller, dvs ledningsgjennomføringer eller lignende, i torpedoveggen som slipper inn kaldluft under kjøring, men har ikke funnet noen åpenbare syndere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pappaentilelbjørg

Dette høres ikke dumt ut! Har selv en Berlingo hvor det er vel stort rom
i forhold til efekten på min webasto...
Er det noen som kan si meg hvor jeg finner vanntanken til denne slik at
også jeg kan isolere?  Tenkte meg å bruke en slags spray-glava som ikke
vil føre strøm. Dettes toffet har jeg sett bygningsarbeiderene har benyttet
i sydligere land og må være enkel å bruke til hva som helst.

Fortsatt en ruiktig god jul til alle EVere!

hilsenn pappaen til el-bjørg
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

hens

Hei pappa'n til Elbjørg,
Stoffet du etterlyser får du på biltema.
En stor boks til ca 80 kroner holder til mange biler.
Men dette skummet blir en ufordragelig klinete ting under herding, og jeg vil anbefale først å pakke inn beholderen i gladpak for å unngå at det fester seg til beholderen, og sette en kraftig plastpose som utvendig begrensning.
Tape godt med lerretstape utvendig.
Skummet blir ganske uregjerlig når det herder, og vokser og vokser og vokser.

Og en ting til, sett inn bosted i profilen.
Her i Oslo har de byggeskum på tilbud på det nye byggsenteret på Abildsø.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

På Berlinge/Partner er det den runde tanken ved siden av 4'rer kassen i motorrommet som er vanntanken til kupevarmeren.

Denne burde være enklere å isolere grunnet formen og plasseringen.

Ville absolutt benyttet samme membrandsmatten til Glava framfor bygningsskum. Enkelere montering, og reverserbar jobb. Med bygningskum må du til med stålbørste for å fjerne svineriet, og isolasjonsegenskapene tipper jeg er mye bedre med Glava.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg har kjøpt isolasjonsmatter som normalt brukes til motorrommet i båter med aluminium på den ene siden. Disse trekker ikke vann/olje, og kan kjøpes i flere tykkelser hos Biltema :D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Pappaentilelbjørg

Takker for tips!

Skal både forsøke med de mattene Biltema selger (og ikke skummet)
og finne rett tank (etter beskrivelsen bør jeg klare dette).
Håper på bedre varme heretter...
Ang. bosted og andre detaljer for min profil klarer jeg ikke
legge inn annet enn det jeg allerede har. Finnes det noen triks her?

-PTE
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

Boogie

Sitat fra: Pappaentilelbjørg på onsdag 02. januar 2008, klokken 13:42
Ang. bosted og andre detaljer for min profil klarer jeg ikke
legge inn annet enn det jeg allerede har. Finnes det noen triks her?

Gå inn på Profil på toppen av siden. Velg så "Forumrelaterte opplysninger"  i venstre meny.
Da kommer det opp en side hvor du kan skrive inn i feltet "Signatur og info om egen elbil".

Lykke til.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Pappaentilelbjørg

Takk til råd om endring av profil!
Det er rettet!
Blir jeg skikkelig flink en dag skal jeg sette inn bilde og...

Skal nok snart isolere tanken.
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

Lars C. Krogenæs

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøre med en slik isolert vanntank på harrytur til Sverige. Ved evt. kontroll på Svinesund ser jo tollerne med en gang at du har plassert en innerpose fra pappvinen, og lagt i motorrommet!

Sjekkas som du er, tar du et glass og drikker for å vise at det ikke er vin i posen, men derimot kjølevæske. Dermed får du det mye varmere i kroppen enn du hadde tenkt deg  ;)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 04. januar 2008, klokken 22:04
Sjekkas som du er, tar du et glass og drikker for å vise at det ikke er vin i posen, men derimot kjølevæske. Dermed får du det mye varmere i kroppen enn du hadde tenkt deg  ;)
Lars

Hvorfor kalles det kjølevæske det er da varmevæske vi snakker om. Kanskje en ide å bytte ut glykolen med gløgg?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Da har jeg isolert en Partner tank også. Betydelig enklere jobb, og med finere resultat som følge av det.

Vil framdeles framhave Glava sin membrandsmatte framfor Biltema sine matter som er prøvt, men forkastet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA