Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Isolere vanntanken

Startet av elektrolux, tirsdag 04. desember 2007, klokken 14:25

« forrige - neste »

PLUTO

er det vannpåfyllings koblingene man kan se øverst i bildet, altså fem st på en Partner?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Stemmer det.

2 stk til 11er kassen, og en hver til 4er, kassen og de to 6er kassene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Er litt forundret over hvor liten tanken er.
Jeg kikket på det selv i dag, og for meg ser det ut til at radiatoren er todelt, og at ca 1/3 del brukes mot varmesystemet. Kan ikke helt forstå hvorfor.

Om man ser ned under lokket på radiatoren ser man at det er en skillevegg der, og at overflov renner inn i kjølesløyfen til batterier/elektronikkboks.

Kan ikke forstå at varmesystemet trenger kjøling med radiator????

Men da er det kansje større effekt ved å blende radiatorens høyre tredjedel (sett i kjøreretning).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Uten å kunne si sikkert; så mener jeg radiatoren er todelt og at de 2 kretsene med hver sin sirkulasjonspumpe tar hver sin del av batterier og lader.
På Partner er det et sant virvar av rør under bilen.

Webasto, kupevarmer, og den ekspansjonstanken jeg isolerte er nok et eget seperat system som ikke går via radiatoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Kan bekrefte det Elektrolux skriver: det er to kjølekretser på Partner/Berlingo. Én til batteriet og én til elektronikken. De har hver sin vannpumpe og radiatoren er delt loddrett innvendig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på søndag 20. januar 2008, klokken 23:00
Kan bekrefte det Elektrolux skriver: det er to kjølekretser på Partner/Berlingo. Én til batteriet og én til elektronikken. De har hver sin vannpumpe og radiatoren er delt loddrett innvendig.

Dette stemmer nok ikke helt. Jeg demonterte en bil i går, både elektronikkboks og batterier.

Det systemet som ligger på høyre siden av bilen var fremdeles fullt. Det burde vært tappet ned.
Det eneste systemet som fremdeles var inntakt var varmesystemet....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Følte det var på tide med Hard facts:

Sjekket dette opp mot verkstedshåndboka for Berlingo.

Der er en krets for elektronikken, og en for batteriene; begge via hver sin del av radiatoren. I tillegg er det et seperat system for kupevarme som denne tråden egentlig omhandler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Hihi

Det er greit, da gir jeg meg. Da er jeg antagelig lurt av at koblingene til elektronikken ligger høyere enn radiatoren. Derfor synker ikke nivået i denne delen.

Takk for oppklaringen (jeg burde vel ha sett det selv i verkstedhåndboken).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Baltor

Hele vannkretsen (tank, slanger, varmeapparat og Webastopumpe) er på 3,6 liter. Selv om den varmer med 5kw tar det jo litt tid å varme dette volumet opp fra minusgrader til pluss 70. Ideelt sett burde vanntanken vært avstengt fra sirkulasjonskretsen med en mekanisk termostat på samme måte som radiatoren i vannkjølte fossilbiler. Da ville vi nok ha fått varme i varmeapparatet endel raskere.

Hvis man stopper f.eks. 20-30 min og så starter igjen har man litt effekt av at tanken er isolert, det hjelper på frontruta, men det hjelper lite med tanke på å varme opp bilen  :-\
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

bosonic

Sitat fra: Baltor på tirsdag 22. januar 2008, klokken 23:00
Hele vannkretsen (tank, slanger, varmeapparat og Webastopumpe) er på 3,6 liter. Selv om den varmer med 5kw tar det jo litt tid å varme dette volumet opp fra minusgrader til pluss 70.

Med utgangspunkt i en temperaturheving fra -10gr til +70gr så vil oppvarmingen ideelt ta 4 minutter :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#25
Sitat fra: bosonic på onsdag 23. januar 2008, klokken 11:12
[Med utgangspunkt i en temperaturheving fra -10gr til +70gr så vil oppvarmingen ideelt ta 4 minutter :)

Og ca 0,05l bensin.
Eller med andre ord det som gjør at det tar mer enn 4 minutter skyldes nyttig oppvarming av kupeen, tap på grunn av manglende isolasjon på tank og rør, og at den muligens varmer mindre enn 5 kW.

Isoleringen har nok mest for seg for de som har et kjøremønster hvor bilen får flere relativt korte pauser i løpet av dagen. Varmemengden i systemet med 80grader temp forskjell er altså 1/3 kWh eller ca ½ dl bensin, som en da kan spare på stopp om en isolerer veldig bra. Litt sparer en nok når en kjører også.

Men det kunne vært morsomt om noen målte temperaturstigningen i en uisolert tank med kupevifte avstengt. For eksempel fra grader C til grader C i løpet av et minutt sammen med utetemperatur, så kunne en få en ide om hvor mye isolering av tank kan hjelpe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Baltor

Dette er nok ikke et av de største verdensproblemene en kan drøfte, men et ganske hyggelig og greit et.
Webastoapparatet i Partneren fungerer bra, det varmer opp en ganske stor bil til god komforttemperatur, og det fungerer et hakk bedre etter at Elektrolux isolerte tanken sist jeg var bortom ham. Men varmeapparatet er ikke spesielt raskt, det er omtrent like tregt som varmeapparatet i en litt stor dieselbil. Disse 5 kilowattene er nok ikke særlig godt utnyttet, dessverre.

Hvis de franske konstruktørene hadde bodd i norsk vinterkulde ville nok endel  ting ha blitt gjort på en annen måte. Isolert tank, isolerte slanger/rør, et mindre vannvolum og et system som kunne tillatt varmeapparatet å fortsette å gå når man tar en liten stopp, dette burde de laget. Men dette er ingenting i mot de duggproblemene de tydeligvis har i Think. Partner kan anbefales som en komfortabel, rommelig, lettkjørt og grei bil!
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Pappaentilelbjørg

Enig med deg!

Overlever i Berlingoen også med eller uten BF på hue.
Har ikke tatt skrittet å isolere tanken ennå og vet ikke om jeg
vil gjøre det heller (hvis det hjelper lite).

Hadde Lithiumskonverteringen kommet lengre (Miljøbil sa
for lenge siden at de ville kunne konverte PSA til Lithium for
ca.75.000.-) ville jeg kjøpt den på Finn: http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12295376&sid=xz12ldfvs1Zx563719

For et varp for den som kan!

-Petter
Hatt El-Bjørg (rød Berlingo 4 seter kjøpt hos Enviro) siden høsten '05.
Har passert kjørt over 50.000 km. uten problemer (thank you heaven!)
Kjører i tillegg en Vespa PX 200 (Spansk fra '82) som brenner av 0,6l/mila
og suser forbi alle Keweter/Thinker og Revaer- HOLD HØYRE!
Må innrømme at jeg har kort lunte og hytter alt for ofte med neven.

elektrolux

#28
Pass på.

Hadde dette vært et varp hadde jeg kjøpt den den gang den stod hos Krifo i Stavanger.

Bilen har batterier fra 1999, og den har ikke kjørt på snart et år. Bilen ble solgt av Krifo for samme sum som nå, og jeg tipper nåværende eier alt har tapt store summer i frakt, og reperasjoner.

Krifo forsøkte gjentatte ganger å lade bilen, og jeg er redd for at enten er laderen defekt, eller verre, laderen er OK, og batteriene har stått lagret i oppladet tilstand.

Dersom noen likevel vil prøve seg, kan jeg hjelpe med alt av deler til bilen, etter at jeg demonterte en tilsvarende bil i vår.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#29
Tilbake til det opprinnelige emnet på denne tråden.

Jeg har hatt problemer med at det ikke blir varmt i små-PSAene når tempen går under +5.  Jeg isolerte varmeapparatslangene på Saxo'n (med rørisolasjon fra Biltema) og det hjelper faktisk en del bare det, men jeg har vært i tvil om hvordan og med hva jeg skal isolere selve vanntanken.
Har hatt lyd-dempe-skumgummi-plater liggende, men jeg har vært i tvil om hvordan jeg skal få det fint.
Men like før sprengkulda satte inn (heldigivis) tok jeg fart og monterte mattene. Jeg klippet ganske enkelt hull til lokket og klippet og brettet matten ned på sidene. Jeg tok ikke av limfolien så jeg lettere kan revurdere.

Resultatet er kjempebra.
Selv idag, med minus 22 grader :o fikk jeg bedre varme (les "lunk") i kupeen enn jeg er vant til ved pluss 5.
Og det er ikke antydning til "smelt" på panseret selv etter at varmeapparatet har stått på i halvannen time.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA