Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørgsmål fra nybagt 106-ejer

Startet av Finn DK, torsdag 10. mars 2011, klokken 15:49

« forrige - neste »

Finn DK

Hej

Jeg har købt en Peugeot 106 Electrique som jeg vil have konverteret til LiFePo4, 100 eller 160 Ah.
Da bilen er købt uafprøvet, og uden batterier og batterikasser, har jeg følgende spørgsmål (og sikkert mange flere, når jeg kommer længere med projektet)
1. Hvor kan jeg købe brugte batterikasser, alternativt nye, tilpasset TS batterier/BMS?
2. Kan jeg teste traktionsmotoren ved at demontere anker- og feltledninger i Sagenboxen og påtrykke 12VDC, naturligvis ved forhjulene løftet fri.
3. Kan jeg teste øvrigt eludstyr, servo, vacuumpumpe, Webasto, centrallås, visker/vasker, lys mm. uden traktionsbatterier? Alt dette kører 12V, og batteriet er OK.

Med venlig hilsen,  Finn (Nordjylland)
Peugeot 106 E, under op/ombygning til LiFePo4
0 km kørt

elektrolux

1)

Kanskje du burde vurdert denne bilen som delebil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26944322

Den har alt du trenger til din ombygging, og du vil sitte igjen med et komplett reservedelslager.

Ellers leverer Elbilshop.no komplett LiFePo batteri som er plug and play.

Der er også en Danske her på forumet som har en annen løsning til en gunstig pris, og sist men ikke minst, Thunderteam i Tyskland kan bygge bilen din opp med sin LiFePo4 eller til og med LiPo løsning

2)

Ja. Sett spenning inn på både felt og anker. Du må skyve motoren igang, men etter det vil den svive av seg selv. Husker ikke om det er 12V som er minimum for at den skal svive, eller om det var noe mer.

3)

Ja. Koble til 12V og sett igang.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Finn DK

Hej elektrolux

Tak for dine svar.
Jeg har desværre ikke plads/mulighed for at have flere biler stående.
Det er meningen at lave ombygningen som et DIY-projekt, men jeg vil kontakte elbilshop angående mulighed for levering af nye batterikasser, de ser vældig gode ud på deres hjemmeside.
Vil også kontakte XXXX for evt. at få flere detaljer, om den løsning han har valgt.
Det vigtigste for mig, er at få en løsning der tager max. hensyn til elektrisk- og brandsikkerhed, samt sikkerhed for, at de nye batterier beskyttes bedst muligt mod over- og underladning. Hvis det så kan integreres 100% med de eksisterende systemer, er det bare en ekstra bonus.

Jeg vender snarest tilbage med resultat af 12 V test, håber jeg kan beholde den glade smiley til den tid  :)

Med venlig hilsen,  Finn
Peugeot 106 E, under op/ombygning til LiFePo4
0 km kørt

Finn DK

Hej igen

Så har jeg haft tid til at undersøge mit køb lidt nærmere:
Kommutator og børster er 100 % OK, ingen gnistmærker, god farve, overhovedet ikke slidt hul. Synlige børster stikker 3-4 mm udenfor børsteholder og næsten intet synligt kulstøv. Næsten 1 Mohm mellem anker/felt og stel, motoren kørte fint på 12 VDC, uden synlige gnister ved børster. Viklingmodstand ser OK ud, så godt jeg kan måle med standard multimeter.
Køleventilator til motor kører med sund lyd, har dog ikke prøvet høj hastighed.
Vacuumpumpe kører konstant, skal undersøges nærmere.
Ventilator for varmeapparat kører fint, men ingen liv i Webasto, skal undersøges nærmere.
Ikke kontrolleret servopumpe og kølevandspumpe.
Ingen brandsår, smeltet plast eller lign. i ladestik.
Alt lys, radio, rudehejs, centrallås, elbagrude og horn virker fint, så jeg glæder mig til at kunne arbejde videre med projektet.

Mvh,  Finn
Peugeot 106 E, under op/ombygning til LiFePo4
0 km kørt

elektrolux

Sitat fra: Finn DK på søndag 13. mars 2011, klokken 20:45
Vacuumpumpe kører konstant, skal undersøges nærmere.

Antakelig lekk eller defekt vakumsensor. Se Elbilwikiet for tips.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA