Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf versus I-miev

Startet av Kris, torsdag 01. mars 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

Haahov

Sikkerheten på bilene må taes med:
Th!nk: Høyst uviss, men har airbagger
Trilling: God med 4 stjerners krasj test.
Leaf: Best med 5 stjerners krasj test.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

elektrolux

Kollisjonstestene sier lite om faren for å bli skadet i de aktuelle biltypene.

Den forklarer kun skaderisikoen dersom en kolliderer. Det beste er selvfølgelig å ikke kollidere i utgangspunktet.

Ofte krasjer de minst sikre bilene minst, og blir på den måten tryggere for føreren.

I dette tilfellet er det Think som ikke har oppdatert kollisjonstest, men som har klart beste kjøreegenskaper. Dette kan selvfølgelig medføre at bilfører kjører fortere, men vil også hjelpe til med å lettere komme unna en farlig situasjon.

Tror Think med snart 15 år på veien helt klart har bevist at den ikke er en farlig bil. Mistenker også at vi vil lese om Leaf'er som har kollidert, kanskje grunnet at folk er opptatt av alle gadgeds, i stedet for veien. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2012, klokken 07:27
Det beste er selvfølgelig å ikke kollidere i utgangspunktet.



Det er jo litt som å si at hvis ingen tar med en bombe på flyet, så slipper man sikkerhetskontrollen. :P

Uansett hvilken bil man kjører i så kan man være uoppmerksom, bli truffet av andre, osv osv. og med tanke på at bilulykker dreper 5-8 ganger flere enn antall mordofre per år, så synes jeg heller man burde fokusere på økt sikkerhet.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Jeg vet hvilken bil jeg ville sittet i om et vogntog kom skjenende over i feil kjørebane i hvert fall...

Dessuten, det er svært få av Thinkene som ruller på norske veier som har ESP. ESP er uten tvil det sikkerhetssystemet som redder flest personer fra å nettopp ende opp i en kolisjon.

Og kjøreegenskapene i en farlig sitasjon er neppe bedre på Think enn Leaf, selv uten ESP. Leafen ligger helt glimrende på veien, selv om den kanskje ikke kan brettes rundt plastkjegler like fort som Think i slalomløype.

Men nå er uansett ikke Think med i vurderingen til de som skal ha en ny-bil da den ikke produseres lenger... :-/

Hadde det fortsatt rullet firesetere med ESP ut fra fabrikken i Finland hadde storyen vært en helt annen.

cra

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 08. mars 2012, klokken 08:49
Jeg vet hvilken bil jeg ville sittet i om et vogntog kom skjenende over i feil kjørebane i hvert fall...

Den dagen det skjer har det desverre lite å si hvilken bil du sitter i.  :-\

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 08. mars 2012, klokken 08:49
Hadde det fortsatt rullet firesetere med ESP ut fra fabrikken i Finland hadde storyen vært en helt annen.

Ja, litt merkelig at de (tilsynelatende, i alle fall) ikke skjønte at folk var skikkelig sugne på 4-seteren. (For ikke å snakke om OX!)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Min mor ble påkjørt front mot front før jul. Det var ingenting hun kunne gjøre, pensjonisten hadde tydeligvis bestemt seg for at han ikke skulle krasje uansett, så han hadde spart penger på vinterdekkene. Han mistet grepet i innersvingen. Bang. Farten var heldigvis lav...

Det som er interessant med Leaf er at det er en av de sikreste bilene på markedet akkurat nå.

I 2011 fikk den, basert på poengene i testen en 20. plass over de testede bilene. Men i 2012 ble kravene for å oppnå 5 stjerner hardere og bare 8 biler av nærmere 100 fra de gamle testene fikk 5 stjerner også i henhold til 2012 testkravene. Leaf er en av dem  :D
Nissan Leaf

Stjerneglis

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2012, klokken 07:27
I dette tilfellet er det Think som ikke har oppdatert kollisjonstest, men som har klart beste kjøreegenskaper. Dette kan selvfølgelig medføre at bilfører kjører fortere, men vil også hjelpe til med å lettere komme unna en farlig situasjon.

Når det gjelder Think, så er det helt uforståelig for meg at noen mener den har best kjøreegenskaper... Har kjørt diverse eksemplarer av City mange ganger, og følte hver eneste gang som om jeg satt bak rattet i en bil fra 80-tallet mhp kjørefølelse, styring og fjæring. Ikke så rart når man finner ut at chassiet opprinnelig ble kontstruert av PSA på 90-tallet (?), riktignok litt påpyntet av Lotus... Gjorde alltid mitt beste å på være patriotisk og entusiastisk over at jeg rattet en norskprodusert bil, men de følelsene forsvant rimelig fort i det jeg: for n-te gang måtte slenge døra igjen for å få den til å lukke seg ordentlig pga dårlige pasninger i karosseriet, dreide det blytunge rattet uten servo og lar blikket gli over noe som dessverre ser ut som å ha blitt bygd i en eller annen hobbygarasje...

Jeg kaster kanskje stein i glasshus, men dette er mine egne meninger , og smaken er som baken etc... ::)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Go-carter

#22
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:23
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2012, klokken 07:27
I dette tilfellet er det Think som ikke har oppdatert kollisjonstest, men som har klart beste kjøreegenskaper. Dette kan selvfølgelig medføre at bilfører kjører fortere, men vil også hjelpe til med å lettere komme unna en farlig situasjon.

Når det gjelder Think, så er det helt uforståelig for meg at noen mener den har best kjøreegenskaper... Har kjørt diverse eksemplarer av City mange ganger, og følte hver eneste gang som om jeg satt bak rattet i en bil fra 80-tallet mhp kjørefølelse, styring og fjæring. Ikke så rart når man finner ut at chassiet opprinnelig ble kontstruert av PSA på 90-tallet (?), riktignok litt påpyntet av Lotus... Gjorde alltid mitt beste å på være patriotisk og entusiastisk over at jeg rattet en norskprodusert bil, men de følelsene forsvant rimelig fort i det jeg: for n-te gang måtte slenge døra igjen for å få den til å lukke seg ordentlig pga dårlige pasninger i karosseriet, dreide det blytunge rattet uten servo og lar blikket gli over noe som dessverre ser ut som å ha blitt bygd i en eller annen hobbygarasje...

Du kan få sitte på en tur med min når jeg får den tilbake, og 106GTI understellet er satt på... :p

Jeg kaster kanskje stein i glasshus, men dette er mine egne meninger , og smaken er som baken etc... ::)

Er på gli godt over på OT nå føler jeg, men den nye Think'en(A306) har visstnok mye bedre kjøreegenskaper, enn den gamle(uten at jeg har prøvd den gamle). Den gamle manglet jo stabstag, og hadde vel tildels utdatert understell som du sier. Den nye har i det minste understellskomponenter fra midten av 90-tallet...  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:23
(..) for n-te gang måtte slenge døra igjen for å få den til å lukke seg ordentlig pga dårlige pasninger i karosseriet (..)
OT: merkelig, men interessant nok, er dette trolig heller forårsaket av overdimensjonerte dører og liten kupé. Det er nemlig samme problemet på den 2011-modellen. ;)

El rayo

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:23
Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mars 2012, klokken 07:27
I dette tilfellet er det Think som ikke har oppdatert kollisjonstest, men som har klart beste kjøreegenskaper. Dette kan selvfølgelig medføre at bilfører kjører fortere, men vil også hjelpe til med å lettere komme unna en farlig situasjon.

Når det gjelder Think, så er det helt uforståelig for meg at noen mener den har best kjøreegenskaper.
Jeg tror dere definerer kjøreegenskaper forskjellig. Stjerneglis mener kanskje komfort? Vil bare minne om at en 2000 modell Th!nk for ikke lenge siden fikk totalseier (uansett klasse) i autoslalåm.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

gbzdoc

Hvor mange av elbil-kjøperne tror du driver med det, og har det i tankene når de kjøper bilen? ;)

Men smaken er som baken, og de har alle tre sine styrker og svakheter. :)

cra

Sitat fra: jahnarne på torsdag 08. mars 2012, klokken 11:05
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:23
(..) for n-te gang måtte slenge døra igjen for å få den til å lukke seg ordentlig pga dårlige pasninger i karosseriet (..)
OT: merkelig, men interessant nok, er dette trolig heller forårsaket av overdimensjonerte dører og liten kupé. Det er nemlig samme problemet på den 2011-modellen. ;)

Jeg har også inntrykk av at det er mye dørpakning og luft som må komprimeres for å få igjen døra, kombinert med ei ganske lett dør. Hvis vinduene er litt åpne går dørene mye lettere igjen. Samme problemet på skyvedøra på Caravella.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stjerneglis

Sitat fra: cra på fredag 09. mars 2012, klokken 09:33
Sitat fra: jahnarne på torsdag 08. mars 2012, klokken 11:05
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:23
(..) for n-te gang måtte slenge døra igjen for å få den til å lukke seg ordentlig pga dårlige pasninger i karosseriet (..)
OT: merkelig, men interessant nok, er dette trolig heller forårsaket av overdimensjonerte dører og liten kupé. Det er nemlig samme problemet på den 2011-modellen. ;)

Jeg har også inntrykk av at det er mye dørpakning og luft som må komprimeres for å få igjen døra, kombinert med ei ganske lett dør. Hvis vinduene er litt åpne går dørene mye lettere igjen. Samme problemet på skyvedøra på Caravella.

I såfall vil jeg påstå at det er et problem med utluftningen av bilen og ikke selve døra...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

cra

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 09. mars 2012, klokken 12:22
I såfall vil jeg påstå at det er et problem med utluftningen av bilen og ikke selve døra...

Ja, det er jo nettopp det det er; bilen er såpass tett at lufttrykket blir stort nok til å hindre døra i å smekke i lås; det funker som en luftstøtdemper. Kompenseres enten ved å legge mer kraft bak lukkinga, eller ved å sørge for at lufttrykket har andre veier å unslippe. Merker godt når vårek kommer og vinduene gjerne er åpna at dørene i en periode slamres for hardt etter forholdene.  :D

Jeg har i alle fall ikke inntrykk av at det er dårlig tilpasning mellom dør og karosseri som gjør den vanskeli å lukke, men det kan selvsagt være forskjeller fra bil til bil. Mulig det på noen kan fikses ved å justere hengsler?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA