Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nicometer i Nye Think

Startet av elektrolux, fredag 17. februar 2012, klokken 12:21

« forrige - neste »

BauDemo

I have not been able to figure out a good solution for the powering of the device and the screen. I usually just unplug it... but I have a use for it in more than one car and it is easier for development and debugging.

Maybe someone else can chime in.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

I have a termal ISO error so I have to have the car plugged in all the time, so for me it probaby  doesnt matter.

Big thanks for the software and all the time you have spent making this. Smiled all the way home today looking at the screen. Should have done this mod waaaay earlier,  would have saved me for a lot of trouble and time in the workshop.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Sorry for spamming down the thread... But is there a explanation of the error messages somewhere? Today I got iso test flag (which I understanding was normal) but also "BMI error: 1" what cold the last one be?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Orla Pedersen

Sitat fra: Go-carter på torsdag 15. september 2016, klokken 16:21
"BMI error: 1" what cold the last one be?

sys_highestErrCat, Highest error cattegory among active errors in battery system:

0 = No error
1 = Category statistic, (forsvinder af sig selv når fejlen forsvinder/rettes)
2 = Category notice, (skal resettes af zebra-monitor)
3 = Category delayed switch off, (skal resettes af zebra-monitor)
4 = Category switch off, (skal resettes af zebra-monitor)

Men,.....som jeg opdagede, så kan selv en category 3 fejl resette sig selv, og sker det ville jeg nok køle batteriet ned og få BMI'en undersøgt grundigt før næste "katastrofe" sætter ind.  :o

sys_BMI_State, BMI state:

0 = Park
1 = Discharge
2 = Ready to charge
3 = Charging in progress
4 = OpenCircuitVoltage messurement in progress
5 = Charge complete
6 = Battery temperature below lower operating treshold. Heating in progress
7 = Battery temperature abowe higher operating treshold. Coling in progress
8 = Power up
9 - E(14) = TBD, (to be discussed ?)
F (15) = Fault. Set if ErrCat = 3 or 4. Battery operation will terminate
Mvh
Orla Pedersen

Go-carter

Takk. Står dette noe sted i koden, eller i servicemanual?

Det skal nevnes at samtidig med BMI Error:1 så lyser varsellampe for varmt drivverk i dashbordet. Dette får jeg stort sett hver dag, etter jeg har ladet en dag på jobb i parkeringshus. Kanskje det er en feilmelding for at BMI blir for varm? Både PCU og batteritemp er OK. (henholdsvis 28,5 og 270-280)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Orla Pedersen

Sitat fra: Go-carter på fredag 16. september 2016, klokken 09:51
Takk. Står dette noe sted i koden, eller i servicemanual?

Det er fra noget zebra-dokumentation. Det står ikke i BauDemo's program.

Original nicometret er nok mest tænkt som et kørselsinstrument mere end som et diagnose værktøj. Jeg "bygger" på en version hvor focus er mere på diagnose, og hvor diagnose siden er mere forklarende og mere omfattende, men jeg blev langfra færdig før bilen satte et midlertidig stop for den aktivitet. Du må gerne få den ufærdige version hvis du vil programmere videre selv. Skylder også BauDemo en version, men for de fleste er programmet lidt for "alpha" endnu ;)
Mvh
Orla Pedersen

Go-carter

Sitat fra: Orla Pedersen på fredag 16. september 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Go-carter på fredag 16. september 2016, klokken 09:51
Takk. Står dette noe sted i koden, eller i servicemanual?

Det er fra noget zebra-dokumentation. Det står ikke i BauDemo's program.

Original nicometret er nok mest tænkt som et kørselsinstrument mere end som et diagnose værktøj. Jeg "bygger" på en version hvor focus er mere på diagnose, og hvor diagnose siden er mere forklarende og mere omfattende, men jeg blev langfra færdig før bilen satte et midlertidig stop for den aktivitet. Du må gerne få den ufærdige version hvis du vil programmere videre selv. Skylder også BauDemo en version, men for de fleste er programmet lidt for "alpha" endnu ;)

Gjerne det! Jeg har kun begrenset erfaring med programmering i forbindelse med Arduino og RaspberryPi, men pappa har programmert siden 80-tallet så kan evt. høre med han om hjelp :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Can you publish the code you have somewhere so anyone that wants can access it and work on it? I can publish it on the www.evmonitor.info if you like.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Orla Pedersen

Sitat fra: BauDemo på fredag 16. september 2016, klokken 11:51
Can you publish the code you have somewhere so anyone that wants can access it and work on it? I can publish it on the www.evmonitor.info if you like.

I've mailed the sw to you, please publish it on the web. It's very far from finished. I've been away from the car some time, but next month there might be time to investigate BMI emulation and maybe drivetrain test.
Mvh
Orla Pedersen

Victor Micordia

Sitat fra: BauDemo på onsdag 14. september 2016, klokken 14:52
I have not been able to figure out a good solution for the powering of the device and the screen. I usually just unplug it... but I have a use for it in more than one car and it is easier for development and debugging.

Maybe someone else can chime in.

Try this?

http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Male-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Plug-Connector-On-Off-Switch-1-5m-HUUL-/161912866678?hash=item25b2c24776:g:2rcAAOSw8-tWaB0o

Go-carter

Finally had time to paint and fix my 3d printed mount this morning. Not exactly the best finish, but very easy to read :)



TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på lørdag 17. september 2016, klokken 12:20
Finally had time to paint and fix my 3d printed mount this morning. Not exactly the best finish, but very easy to read :)

Nice!
Can I publish these photos on www.evmonitor.info as an example of install?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

Veldig fin løsning.  8)
Printet du hele plata ny, eller kuttet du hull i den gamle og printet bare "innsatsen"?

Go-carter

Sitat fra: Warlock på mandag 19. september 2016, klokken 22:58
Veldig fin løsning.  8)
Printet du hele plata ny, eller kuttet du hull i den gamle og printet bare "innsatsen"?

Takk :) Vurderte å printe hele platen, men jeg kuttet bare hull i den eksisterende med en Dremel. Hadde jeg fortsatt hatt tilgang til skoleverkstedet hadde jeg lagd en plugg i treverk tilsvarende holderen og plata slik den ble nå og vakuumtrekt den med plastikk. Det hadde blitt vesentlig høyere finish  8)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA