Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think trekker seg fra service av gamle Think

Startet av Ken, onsdag 21. november 2007, klokken 20:34

« forrige - neste »

Ken

Jeg fikk en E-post fra Arild Holter som er service kontakt ved Think Technologies i Aurskog igår. Han sier at det er nå slutt med service og reparasjoner på Think biler. Delelager skal drives et stykke til. Bare trist det. To valg igjen, Ford eller lokal grupper som driver med selv hjelp. Ford sannsynligvis trekker seg etter 2012 som er 10 år siden siste produsert bil.
Hilsen Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Parsli

Genialt å kvitte seg med lojale kunder på denne måten!

I USA gikk Lexus/Toyota dør til dør for å oppsøke sine kunder for å forsikre seg at ikke bare var de var fornøyde, de skulle forstå at Toyota verdsatte de utrolig høyt.

Markedsundersøkelser har i alle år vist at den mest effektive måten å selge en bil på er ved hjelp av fornøyde kunder.

Man antar vel det koster 2-3 ganger så mye å få nye kunder enn det koster å beholde eksisterende kunder.

Jeg har ved saklig informasjon "påvirket" minst to til å kjøpe elbil, hva tror Think jeg ville sagt til de hvis de spurte nå? (begge kjøpte brukte PSA-biler fra Enviro og begge er kjempefornøyde, så Think slipper nok å ha de som kunder med det første)

Th!nk again...

Thomas

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Verden må gå videre, og dette høres ut som storm i et vannglass.

Riktignok kunne Think laget en undergruppe som drev med disse bilene, men tviler på om markedet er stort nok til å gjøre dette økonomisk forsvarlig.

Hvor mange er det egentlig som tar service hos Think?. Som Ken sier, er der etterhvert lokale grupper som kan disse bilene, og det er gjerne vel så bra, om ikke bedre.

Tror Think gjør rett i å konsentrere seg om sin nye bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

SitatI USA gikk Lexus/Toyota dør til dør for å oppsøke sine kunder for å forsikre seg at ikke bare var de var fornøyde, de skulle forstå at Toyota verdsatte de utrolig høyt.

Ja, ikke noe holder så godt på kundene som en liten "Vi vet hvor du bor"-visitt!  ;D

Jeg kvapp med det samme jeg leste dette, for ved første øyenkast hørtes det ut som "Think slutter med Think", men så leste jeg det en gang til, og fant ut at det mest sannsynlig bare ville berøre de som bor slik til at de faktisk kan reise dit, og jeg vil tro det er mange dette ikke gjelder. Men dumt er det nå uansett.

Det eneste som virkelig bekymrer meg er muligheten (eller mangelen på samme) til å skaffe reservedeler i framtida. Jeg toler det imidlertid slik at det skal være i fem år til? Da er i det minste min nedbetalt. (Med mindre jeg må skifte batterier før den tid, da)

Jeg håper å ha lært mye mer om bilen til da, og kanskje ha skaffet meg en ny, eller en til. Vurderer sterkt å ha en el-bil til når eldstefrøkna skal ta lappen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Det var ikke bare de som bor i nærheten av Aurskog som benyttet seg av reparasjoner. Mange har fraktet bilene sine ditt og spart penger iforhold til Ford sine priser.
Det er selfølgelig ikke noe forpliktelse at de fortsetter men håper at vi kan få kjøpe delelager og andre utstyr til en overkommelig pris. Ha sparegrisene klar!
Mvh Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Bilprodusentene er så vidt jeg vet lovpålagte til å holde delelager i ti år etter siste produksjon. Om de kan delegere dette til Ford vet jeg ikke, men dersom Ford får monopol på delene slik som ENVIRO har så ligger vi tynt ann. Da foreslår jeg, slik som Ken nevner, at vi skaffer oss et eget delelager. Jeg vet at en Saab klubb i Kristiansand har et meget stort lager av deler til de bilene de har, selv om Saab enda har dette.

Noe jeg tenker er vanskeligere å løse er det med kunnskap. Jeg har forstått det slik at Think er de man har ringt til om man vil vite noe mer enn det ford verkstedet sier, eller har ønsket å holde seg utenfor Ford. At her er en del privatpersoner som har opparbeidet seg kunnskap er da uvurderlig, men samtidig et skjørt system. Frivillig innsats er som ordet sier frivillig og det er tross alt sikkrere med et firma. Dersom dette delegeres til de lokale Ford verksteder vil det være fare for at denne kunnskap går tapt. De driver jo tross alt mest med fossilbiler.

Jeg skjønner Think's valg rent økonomisk her og nå, men noen bedre reklame enn å ha en masse gamle Think biler på veiene kan jeg ikke tenke meg. Å kunne vise til at de har produsert biler som går år etter år er jo et meget godt salgsargument for nye biler. til sammenligning har gamle Volvo biler rykte på seg for å gå og gå og aldri stoppe. Dette har ført til en god bruktverdi på de bilene og kan delvis begrunne høy pris på de nye bilene. Hallo Think!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Thomas Parsli

Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 09:28
Om de kan delegere dette til Ford vet jeg ikke, men dersom Ford får monopol på delene slik som ENVIRO har så ligger vi tynt ann.

Hva slags monopol mener du Enviro har?

Hvilke deler til PSA-biler får du ikke bestillt fra Peugeot eller Citroen i Norge?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 26. november 2007, klokken 11:52

Hvilke deler til PSA-biler får du ikke bestillt fra Peugeot eller Citroen i Norge?



For å nevne 2: Hetten over vakumføleren, som sprekker etter x antall år, og som medfører at vakumpumpen stadig må suge nytt vakum. Og: Plast klammerne som holder el ledningene til batteriboksene på plass.

2 deler som burde vært mulig å kjøpe for småpenger, men som ikke står på delelistene til PSA

(hel vakumføler kan selvfølgelig bestilles for kr 3990.-) :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Ja men det betyr vell ikke at Enviro har fått monopol på delsalg til PSA biler. Tvert imot han har vell heller brutt monopolet, slik at det finnes altrenativer til Peugeot/Citroen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på mandag 26. november 2007, klokken 19:05
Ja men det betyr vell ikke at Enviro har fått monopol på delsalg til PSA biler. Tvert imot han har vell heller brutt monopolet, slik at det finnes altrenativer til Peugeot/Citroen.

Så vidt jeg vet handler Enviro sine nye deler fra PSA. Da er prisen den samme som fra PSA.

Det er kun i forbindelse med brukte deler kanibalisert fra andre biler eller reparert, at de kan levere til lavere pris.

Forøvrig bør man handle delene hos Citroen siden de har priser som kan ligge på halvparten av Peugeot. Grunnen er at Citroen får sine deler direkte fra lager i Danmark, mens Peugeot får dem via Oslo. Dette gir vistnok et ekstra ledd.

Så det du gjør er å snakke med Peugeot for å få delenummeret, så kan du bestille fra Citroen selv om det er til en P106/Partner i de fleste tilfeller siden 85% av delene er identiske  :D
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

POSi411

Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 09:28
Om de kan delegere dette til Ford vet jeg ikke,

De behøver ikke delegere noe ansvar til Ford. Det var Ford som produserte A266 og er ansvarlig for deler til denne.
Forøvrig hørte jeg at Think har "outsourcet" servicen til et annet firma. Ingen info om det i mailene dere har fått? (Husker ikke nå navnet på firmaet da dette ikke er aktuelt for meg.)
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

Ken

Nei, ingenting om service avtale. Håper at det begynner ikke med F.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#12
Porsche-folkene er i gang med å effektivisere produksjonen. Ting flyttes omkring i fabrikken på Aurskog. Er redd for at delelageret til vår generasjon (PIV4) blir kastet pga plassmangel.

Er det noen som vet om plass til å lagre reservedelene? Det dreier seg om to reollengder i full høyde, så det er ganske mye. I såfall kan vi gå sammen og gi Think et tilbud på restlageret før det blir kastet?

Edit/ny info: Trond, en tidligere Thinkansatt og entusiast har sikret service og deler for oss. Automotive Services heter firmaet som holder til på Bekkelagskaia i Oslo. De sender ut brev til alle kjente Th!nk eiere i disse dager.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Helt riktig . Jeg skriver brevet jeg fikk fra Arild Holter i dag:

"Til alle kunder hos Think Service avd Aurskog."

Vi må desverre opplyse om at vi har valgt å avslutte driften av Service avd. i den form vi driver i dag her på Aurskog. Dette gjøres for å få noe tid til å bygge opp en ny ettermarked avdeling for den nye Think City A306.

For dere som ønsker reservdeler og vedlikehold av deres Think biler i Oslo område, har vi den senere tid utviklet et godt samarbeid med firmaet Automotive Services AS. De har et verksted med godt spisskompetanse. De holder til på Bekkelagskaia i Oslo.

Kontaktperson der er :
Trond Berger Tlf: 22083263.

Vi håper alle finner seg til rette med dette og takker for tilliten så langt.

Med vennlig hilsen
Arild Holter
Serviceteknikker.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA