Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høy pipelyd ved kjøring og lading

Startet av oymo, onsdag 21. november 2007, klokken 10:38

« forrige - neste »

oymo

Hei

I går dukket det plutselig opp en høy pipende lyd fra min Think City 2001. Lyden kom fra fronten på bilen.
Pipingen oppstod under kjøring, og da jeg etter endt kjøring koblet bilen til lading fortsatte pipelyden. Jeg ventet 30 minutter og prøvde igjen, men det pep fortsatt. Ventet så 2 timer og da var pipingen borte. Da jeg kjørte til jobben i dag (ca 30 km) var bilen pipefri.

Bilen fikk ny batteripakke i fjor høst, og laderen ble også byttet da.

Noen som har opplevd lignende, og vet hva årsaken til pipingen kan være? Bør jeg være bekymret?

Øyvind
Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

hens

Når viftemotorene tar kvelden, hender det at lagrene er tørre og da blir det en skarp pipelyd, men viftene går sjelden ved den temperaturen vi har nå.

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Håkon

Jeg hadde en slik lyd veldig kortvarig sist uke og tror det kan ha sammenheng med lavt strømnivå på 12-voltbatteriet.

Lyden oppsto under kjøring men forsvant etter få sekunder. Hens hadde rådet meg til å lade opp 12-voltsbatteriet gjennom sigarettenneruttaket (folk hadde reagert over lyder fra bilen mens den sto parkert, noe som vel betyr at den lader 12-voltbatteriet fra driftsbatteriet og da kjører sirkulasjonspumpen). Jeg koblet en smart CTEC batterilader til sigarettenneruttaket, kjørte gjennoppfriskingsmodus, og siden har alt fungert perfekt.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Ken

Noen jeg pratet med ikke så lenge siden opplevd  en liknede lyd som han antydet var fra sirkulasjonspumpe som var dårlig. Ved å ha en frisk og oppladet 12volts batteri er det mindre bruk av DC\DC omformer som sørger for mindre drift av pumpen. Pumpen ligge lav i fronten sirca midstilt. Sirkulasjon selv kan bekeftes ved å kikker i ekspansjonstanken bak luken. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

oymo

Takker for tips og tilbakemeldinger.

Skal følge litt nøyere med i tilfelle lyden oppstår igjen. Jeg hadde litt "problemer med at DC/DC omformeren gikk i overkant mye, men byttet 12V batteriet nå i høst, og har ikke vært plaget med det siden.

Ken sin beskrivelse stemmer med hvor lyden syntes å komme fra, men er usikker på om hvordan jeg bekrefter sirkulasjonen ved å kikke under luken. Åpnet den og tok en titt - det var vann der og jeg så at det boblet og hørte at det klukket...

Øyvind

Think City 2000 - 133.000 km - Solgt
Nissan Leaf 2012  - 65.000m

Ken

Det var ikke mer enn det, Øyvind. Bevegelser i vannet betyr pumpen sveiver. Under oppstart er høylyden hovedsakelig vannpumpen. Pumpen pleier å byttes ut hver 2 år. Om du er nevenyttig kan du bytte selv. Det er litt vannskelig å kommer til og koble fra har jeg  hørt, men fullt mulig. Ny kjøpes fra Think i Aurskog eller Ford. Lykke til.
Mvh Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA