Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støy på El-nett under lading

Startet av edyrli, torsdag 26. januar 2012, klokken 22:13

« forrige - neste »

edyrli

Det virker som det slår inn støy fra laderen på Revaen inn på elektrisitet nettet. Jeg merker dette spesielt på Induksjons kokeplatene. Her kommer det en slaks suselyd når de er i bruk. Dette er kun under lading av bilen. Lyden minner også om den man hører fra laderen på Revaen.

Noen tips til hva jeg skal gjøre?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

gbzdoc

Høres nesten litt ut som det jeg observerte når jeg ladet Buddyen min. Da kom det tydelig durelyd fra sikringsskapet. Trodde det hadde med høyt strømforbruk å gjøre.

Men så har jeg hatt både i-Miev og nå Leaf siden den gang, og på tross av at begge trekker noe mer fra nettet er det ikke et snev av støy fra sikringsskapet. (Leafen er verst og trekker eksakt 16A fra nettet)

Konklusjonen min er derfor at det må være laderen som er direkte årsak til dette "problemet".

Rav4_EV

Det mangler effektfaktor korrigering i Buddy sin lader. Har aldri sett på spesifikasjonene til laderen til Reva, men antar at det er samme problem der.
Det skal stå på typeskiltet på laderen. Står det en annen verdi enn Cos phi 0,99 har du forklaringen på støy der.

Kan gi deg en lang utredning om effektfaktor korrigering, men prøver her å sammenligne det med vann for enkelthetens skyld.

De ekte elbilene  har en lader som minner om en vannkran. Her sildrer strømmen pent inn i bilen.
Buddy sin lader kan du sammenligne med en ventil som kun kan åpnes og stenges. For å begrense strømmen må den stenges og åpnes hyppig. Denne løsningen gjør at rørsystemet ditt står og hopper. ( Eller strømkablene dine om du vil.)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

edyrli

Garantert det som er problemet. Får se om jeg kommer opp med en grei løsning for å få ned den reaktive effekten.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Griffel

Akkurat for slike tilfeller kan faktisk noe slikt gjøre nytten:

http://us2.campaign-archive1.com/?u=48c959e38df72869e4453a083&id=4e27fff09d&e=6d3fff3323

Selv om den har fått litt omgang i Humor og kanari.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JEG

4 år gammel tråd, som endelig gir meg noen svar på dette "fenomenet". Kan man bare overse dette?

Induksjonstoppen bråker hefitg når den er på og Reva-en lades. Liker heller ikke knitringen/hissingen i sikringsskapet!

bosonic

#6
Klipp fra denne linken:

3.4 Harmoniske komponenter i strøm og spenning
Et generelt problem for kraftelektronisk utstyr er at det skaper harmonisk støy på kraftnettet.
Det er derfor viktig at det lages på en slik måte at nettet blir påvirket i minst
mulig grad. Det finnes i dag EN-standarder for tillatt harmonisk støy fra kraftelektronisk
utstyr[3] for å sørge for best mulig effektkvalitet. Harmoniske komponenter på nettet vil
kunne skape store strømmer i nøytrallederne uten sikringer som kan føre til brannfare.
Det vil også kunne gi overopphetning av transformatorer og minke levetiden eller føre til
overstrøm og overslag på grunn av resonans[6]. En energiomformer som benytter høyfrekvent
kobling, slik som en batterilader, kan skape slik støy på nettet. Desto stivere nettet
er, desto mindre sårbart vil det være.
3.5 Lastfaktorkorreksjon
Å opprettholde en effektfaktor lik 1, det vil si at strøm og spenning er i fase, er viktig
for å unngå å måtte transportere reaktiv effekt på nettet. Overharmoniske strømmer vil
også føre til at det overføres reaktiv effekt. Det er derfor viktig at en lader verken trekker
vesentlige overharmoniske strømmer eller en strøm som ikke er i fase med nettspenningen.
I en batterilader kan det installeres en lastfaktorkorreksjonskrets (PFC-krets) før det
kapasitive filteret på AC-siden som gjør de harmoniske komponentene ut på nettet svært
små.

Dette er et stadig økende problem, her er en som virkelig har følt dette på kroppen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: JEG på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:17
4 år gammel tråd, som endelig gir meg noen svar på dette "fenomenet". Kan man bare overse dette?

Induksjonstoppen bråker hefitg når den er på og Reva-en lades. Liker heller ikke knitringen/hissingen i sikringsskapet!
En bør nok ikke overse dette, særlig ikke knitring i sikringsskapet. Jeg har ingen enkel løsning.

Om alle Reva ladere er slik eller om det er en feil på din? Er dette en feil på din er det det som må utbedres, er det mer generelt tilfredstiller sansynligvis ikke laderen kravene til støydemping. Det finnes det jo ulike filtere og stabilisatorer som kan løse problemet, men det krever mer detaljkunskap (analyse instrumenter) om den aktuelle støyen.
Det kan nok vareiere hva de enkelte installatører har av kunskap men analyseinstrumenter får de leid.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JEG

Huff, dette var ikke gøy lesning .... Er ikke mye poeng med el-bil som ikke kan lades :-[
Ut fra hva som står over, virker det som om det er ett generelt REVA-problem.

JEG

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 27. januar 2012, klokken 10:08
Det mangler effektfaktor korrigering i Buddy sin lader. Har aldri sett på spesifikasjonene til laderen til Reva, men antar at det er samme problem der.
Det skal stå på typeskiltet på laderen. Står det en annen verdi enn Cos phi 0,99 har du forklaringen på støy der.(...)
Sikkert teit spm., men finnes det "noe" som kan kobles på for å hindre dette, eller annet som kan/bør gjøres?

Siden du tydeligvis har peiling, hva ville du gjort? Sluttet å lade?

Homecast

Vil et aktivt nettfilter kunne hjelpe her?schaffer er jo store på sånne komponenter.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

JEG

Takknemlig for alle innspill. Får no google ihjel "aktivt nettfilter" :).

Kjedelig dette....

leafnor

Kanskje skilletrafo som anvendes på fritidsbåter vil "vaske" strømmen?

Google Skilletrafo 230v/230V
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

bosonic

En transformator er ikke veien å gå, den kan faktisk forverre saken.
Kondensatorer derimot vil forbedre effektfaktor.


Denne videoen beskriver enkelt hva saken gjelder
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Robert Sund

Jeg vil anbefale å ikke kun bruke kondensatorer, da innkoblingen vil medføre ett spenningssprang i hele annlegget. Ved innkobling vil kondensatorene virke som en kortslutning. Små kondensatorer vil være ett mindre problem, men også være mindre effektive. Kondensatorer med høy indre motstand vil være ett mindre problem å koble inn, men også det vil redusere evnen til å glatte støyen. Elektronisk innkobling vil kunne løse dette da innkobling kan skje når spenningen er 0 V (og frakobling kan også skje ved 0V noe som forhindrer at kondensatorene blir stående med spenning på).

Når kondensatorene først er innkoblet parallelt med lasten vil de glatte ut støy, men også konstant virke som en kapasativ last. 


En bedre løsning er å koble en spole på den ene fasen inn til glatte-kondensatoren (på hus siden), kombinert med en glatte-kondensator parrallelt med lasten. Dette blir kalt for ett LC filter. Dette gir vesentlig bedre filtrering og det fjerner problemet med innkobling, beklageligvis kan man istedet få problemer når man kobler fra glatteutstyret på hus siden, da spolen hindrer plutselige endringer i strøm. Vær også obs på problemer med selv-sving. Ett overspenningsværn vil fikse problemet med frakobling, og i tillegg virke som det den er ment som, ett overspenningsværn. Selvsving kan løses ved å ikke la glatte-kretsen stå på uten last. Elektronisk inn og utkobling kan løse problemene helt; det vil gjøres ved 0 A (istedet for 0 V som ved kun kondensatorer).


Det er sikkert mange på forumet som både har egnede komponenter som de kan forsyne deg med. På engelsk kalles den type filter du trenger "low-pass filter". Innebygget i utstyr kalles det ofte for "power factor correction (PFC)" og kan være mye mer avansert.


(Videoen viser hvordan man kan motvirke en induktiv last ved å koble til en kapasativ last. Støyen fra laderen kan ikke skyldes at den er en induktiv (eller kapasativ) last, fordi det vil være helt jevnt og ikke støye. Men det er klart at laderen (og annet utstyr) kan ha mer enn en ugunstig egenskap.)


Håper dette ikke var TL;DR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA