Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterielektrisk 2-trinns el-snøfreser

Startet av hma, torsdag 12. januar 2012, klokken 16:07

« forrige - neste »

hma

Tilståelse: Min eneste fossile last i livet er en Stiga-snøfreser (som har fått kjørt seg ettertrykkelig de siste dagene).
Et kjapt google-søk viste meg imidlertid en mulig frelse mot vanry og fossil fortvilelse ;)

Ariens Amp ST 25 greier i følge reklamen 45-60 minutters drift per lading og har en ca 3kW børsteløs DC-motor. Veiledende pris er kr 21'000, noe som ikke er galt sammenlignet med tilsvarende fossile modeller.
http://sovde.no/privat-elfresere/ariens-amp-st-24

En norsk video viser redskapen i bruk:

http://www.youtube.com/watch?v=nmuS92dk2nw

Jeg lurer på hvilken batterikjemi den har og hvor godt batteriene beskyttes ved bruk og lading (dvs BMS-løsning)?
Noen som vet hvor godt denne fungerer når snøen blir kram og våt?

Jeg har lang erfaring med bruk av snøfresere og har prøv de fleste merkene på markedet, men aldri en elektrisk fres.
Ariens Amp ST 25 frister meg i så måte sterkt :)


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hens



"Several hours of charging" tyder vel på at det er snakk om blybatterier. 48 volt bør gi endel effekt
men det betinger en viss  kapasitet og det gir tyngde.
På flat vei er tyngden et pluss, men i kupert terreng kan det bli mye å sloss med.
Forhandleren må vel vite litt om vidunderet?

Her er den presentert:
http://www.youtube.com/watch?v=DOa5dHfFXbA&NR=1&feature=endscreen

På nabosnutten er det en e-snøfreser fra 1958... intet nytt under solen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

I følge hjemmesiden er det AGM (Absorption Glass Mat) batterier, som benyttes.
Altså en blybatteri variant. Se : http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
For de som er spesielt interesert.

Forøvrig kan denne anbefales, miljøvennlig, og går på det meste av drivstoff.
Ost, Leverpostei, Smør  (Margarin nå som det er smørmangel).


3 skiver brød med leverpostei er omtrent 1 kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Ærlig talt Griffel, den kan ikke brukes!
Ikke durer den, ikke ryker den, ikke bruker den energi og ikke varsler den naboer om hvor flink du er.

Det får ikke hjelpe om den oftest fjerner snøen like effektivt som en freser.....! ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hma

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. januar 2012, klokken 11:45
Forøvrig kan denne anbefales, miljøvennlig, og går på det meste av drivstoff.
Haha :) Har et velbrukt og straks utslitt eksemplar av sorten.
Litt mye strev dog når skuffa er full og innholdet må dumpes på toppen at en to meter høy snødunge ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

#5
I går sa snøfreseren min takk for seg - for godt!
I sitt siste røykfyllte åndedrag, da veggen til veivhuset kollapset, spydde den sin skittne olje utover den fine røde plasten på ny-Thinken.

Resten av vinteren blir det håndmåking med tarvelig snøskuffe, men begynner alt nå å planlegge løsning for vintersessongen 2013.

Det er to alternativer:

 1. Kjøpe Ariens AMP 24
 2. Bygge om Stigaen til elektrisk

Videre i denne tråden tenkte jeg å diskutere mulighetene rundt ombygging.

Batteri
Edit 25.10.2012:
Ariens AMP 24 benytter AGM batterier på 48V og 30Ahr som skal kunne holde til 45-60 minutters bruk.
Pakken inneholder 2 stk 48V-pakker i parallell. Hver 48V-pakke er består av 4 stk seriekoblede 12V-batteri på 15Ahr. De er produsert av SBS og har betegnelsen S-12150.

På batteryuniversity står det at AGM-batterier har gode egenskaper i kulde og tåler dyputlading bra. Ulempen er at de er beregnet til kun 200 cycler. Dvs batteriene må skiftes etter fire år dersom du freser 50 timer i året (en utladning varer ca en time). En annen ulempe er at de må lagres fulladet, med spenning tilkoblet (f.eks om sommeren).

Biltema selger AGM-batterier i 70,80 og 95Ahr variant fra hhv. kr 1500, 1600 og 1800 per stk, tror disse er på 12V.
Det kunne vært interessant å vurdert ulik batterikjemi eller annen konfigurasjon av pakken.

Motor
Det kan se ut til at Ariens AMP 24 benytter flere 48V DC børsteløse motorer. I spesifikasjonene står det:
"4 HP Traction Drive and (2) 1.7 HP Deck Blade Drive"
samt"
Deck Drive 2 (1.7 HP) electric motors Deck Engagement Electric - Blade mounted directly to motor shaft."

Tolker det dit hen at framdriften forsynes fra egen motor, mens skovlene og freservifta drives av egn(e) direktemotert(e) motor(er).

Ved en ombygging vil man trolig benytte kun en motor og fordele kreftene via eksisterende reimer, gir og koblinger.
Jeg tipper motoren bør yte omlag 3,5kW, men vet ikke hvilket turtall og moment som vil fungere.

Kontroller og regulator
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.

Noen som har idéer eller synspunkt?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

jkirkebo

Sitat fra: hma på lørdag 07. april 2012, klokken 15:47
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.

Noen som har idéer eller synspunkt?

Må du ha batteridrift da ? Om du kan hanskes med en gummikabel med 3x2.5mm2+J inni kan du bruke 3-fase 16A og en ~6kW delta-koblet asykron-motor uten noen som helst styring. Da får du fast turtall på motoren. Evt. 3x1.5mm2+J og en 3.5-4kW motor om det er nok effekt. Fremdriftsfarten styres uansett med giret (eller hydrostaten om du har slik) så det er bare om å gjøre at motorens turtall passer noenlunde til hastigheten skovlene skal ha.

Brukte motorer av denne typen er vel relativt greie å få tak i til en billig penge ? Husker onkelen min hadde to stk. til å drive vedsaga og skruklyva.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2012, klokken 16:30
Må du ha batteridrift da ? Om du kan hanskes med en gummikabel med 3x2.5mm2+J inni kan du bruke 3-fase 16A og en ~6kW delta-koblet asykron-motor uten noen som helst styring.
Ja, til mitt bruk er ikke kabel egnet. Jeg freser rundt omkring hele huset mitt, to biloppstillingsplasser og en vei som leder til huset.
I tillegg har jeg sans for alt som kan gå på batterier og som kan erstatte fossil teknologi. Men takk for innspillet i alle fall :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hens

Stiga'en har en standard motor som går maks 3600o/min, og remtrekk til drift og utkaster.
Å erstatte denne motoren med batteridrift burde være en enkel sak.
En permanentmagnetmotor eller shuntmotor vil gå med relativt fast turtall og strømtrekket vil variere med belastningen. Den trenger derfor bare en startmotstand og et hovedrele som motorstyring.

En 48 volt Kewet serie 1-2 motor vil være enorm til snøfreser, den veier 30 kilo og har en kontinuerlig uteffekt på 7,5 kilowatt. Dessuten kan turtallet og dreiemomentet tilpasses ved hjelp av en variabel motstand i shuntfeltet.  4 gamle AGM Kewet /Buddybatterier kan vannfylles og få et nytt liv til dette formålet.

Freseren blir 100 kilo tyngre enn originalt, men på flatmark er det bare en fordel.
Kanskje litt i overkant, men hvorfor ikke? ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: hma på lørdag 07. april 2012, klokken 15:47
Kontroller og regulator
Ved en ombygging kan det hende at det er tilstrekkelig med konstant turtall og at motor kan kobles inn/ut via kontaktor (f.eks når framdriftsspaken betjenes.
Det høres ut som en billig og bra løsning med mest mulig gjenbruk. DC-motor med 3 - 4 kW ved 4000 - 5000 RPM koster en brøkdel av en ny freser, f.eks. http://www.ebay.com/itm/4-HP-24V-DC-VEHICLE-ELECTRIC-MOTOR-BIKE-PUMPS-GOKART-/260984864885?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc3e90075

En annen kilde for motor er gaffeltrucker. Motor til elektrisk rullestol blir vel for svak, men hva med 2 stk i serie?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Ikke så dumt forslag det El Rayo. Dog er jeg mest interessert i en 48V-løsning.

Denne ser interessant ut:
http://www.evdrives.com/mars_motor_me0909.html
Motoren veier 11kg, har tilnærmet perfekt turtall (3984rpm) og rikelig med ytelser til formålet.

Selges også som sett med regulator/motorkontroller, men jeg er usikker på om det er nødvendig(?):
http://www.ebay.com/itm/Motor-Controller-Combo-with-Alltrax-NPX4834-Motenergy-ME0909-36-or-48-VDC-Kit-/390399479299?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item5ae59f4e03

For mitt prosjekt er jeg opptatt av at snøfreseren ikke skal legge på seg unødig mye vekt. Stigaen er nokså lett og er enkel å manøvrere. Den kan sågar løftes opp trapper uten at det medfører besøk hos kiropraktor.

Et 75Ahr 12V AGM-batteri veier rundt 25kg, dvs batterivekten kommer raskt opp i 100kg for et 48V-anlegg.
Jeg ser derfor etter et alternativ.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Rezet

Hva ble utfallet her? Ble det ny Ariens eller et byggeprosjekt?
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

hma

#12
Valget falt på alternativ 1; innkjøp av Ariens AMP 24 :)

Fikk en god pris hos http://www.florummaskin.no/ i Trondheim.

Stigaen ble pensjonert noen uker tidligere på Hegstadmoen gjennvinningsanlegg (kostnadsfritt).

Det nye medlemet i familien kom i hus presis til vinterstart og har alt rukket å tjenestegjøre 6-7 ganger. Den har blitt satt på tøffe prøver med våt tung snø og is, og overrasker positivt så langt.

Maskinen er som nevnt drevet av pakke med AGM bly-batterier på 48V / 30Ah. Pakken består av to 48V-strenger koblett i parallell. Det gir mellom 45-60 minutters driftstid. Jeg har kjørt den både hardt og lenge og forbruks-meteret har på det meste endt på 3 av 10 streker.

Byggekvaliteten er svært overbevisende med 6 gir framover, 2 gir bakover, rask betjening av utkastretning og fjernstyrt deflektor (skjoldet som bøyer av utkastet). Selve maskinen, med unntak av motor, er identisk med sin bensindrevne stesøster.

Navnet AMP24 indikerer en freserbredde på 61 cm (24") hvilket er perfekt til mindre gårdsplasser, gangstier og tilførselsveier. Hos meg gjør fresen en kombinasjon av alle disse oppgavene. Maskinen kaster snøen meget godt, men jeg tror min gamle Stiga (7hp 25") kastet en anelse lengre.

Batteripakken skal tåle ca 200 cycler, slik at man må påregne utskifting etter noen sesonger. Levetiden vil dog avgjøres av bruk og av hvor dypt pakken utlades per gang.

Maskinen startes ved å vri om nøkkelen i posisjon "1" og ved å trekke ut den røde motorbryteren. Da begynner motoren å gå (den låter omtrent som flaps-motorene på et fly). Framdrifts- og redskapsklutsj fungerer som på en ordinær 2-trinnsfreser, ved bruk av reimer som strammes.

Den medfølgende laderen ser ut til å være av meget god kvalitet. Den leverer 5A ved 48V og er av tresteg, microprosessorstyrt type.
I den første fasen leverer den konstant strøm, i den andre konstant spenning, mens den tredje fasen vedlikeholder spenningen. Laderen er utstyrt med en temperatursensor (plassert på utsiden av selve huset) og går i hvilemodus når batteriet er toppladet. Den sjekke da batteriet en gang uken, og etterlade om nødvendig, før den går tilbake i hvilemodus. Praktisk og nødvendig da fresen alltid skal stå tilkoblet laderen, sommer som vinter. Ladetiden fra helt tomt batteri er da ca 6-7 timer.

I motsetning til elbiler, hvor man først skal koble til 220V stikket i veggen, og deretter ladekontakten i bilen, skal Ariens AMP tilkobles 48V-pluggen først. Deretter plugges 220V-støpselet i veggen og lading åbegynner. Lysdioder på laderen indikerer hvor langt ladeprosessen har kommet.

Se vedlagte biler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hens

Dette ser ut til å være en god investering. Jeg har benyttet en 6hk snefreser i noen år, og det er ofte mer påkjenning å starte svinet i kulda enn  å måke for hånd.
Det var før syntetisk olje var vanlig tilgjengelig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rezet

Ser slettes ikke dum ut den der altså. Jeg liker spesielt godt at det er en Ariens... :)
Må nesten vurdere et slikt alternativ dersom man flytter til litt mer urbane strøk. Inntil det skjer så får traktor og bensin-freser gjøre jobben. Trøsten får være at det er el-start på begge to... ;)

Jeg har en gammel Iseki tohjulsraktor som det kunne vært morsomt å konvertere til eldrift når motoren ikke vil mer. Burde være mulig, og ikke så vanskelig, siden all kraftoverføring går via reimdrift...
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA