Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Th!nk - Webasto = kaldt

Startet av janhelge, lørdag 17. november 2007, klokken 08:38

« forrige - neste »

janhelge

Hallo godtfolk!!!
Jeg er så heldig å ha en Th!nk, men ikke så heldig at det er en Webasto i den...

Kjølevæsken i Th!nk kan da ikke bare være til "pynt". Det blir jo utviklet varme i batteriene under belastning som jo må kjøles med et eget kjølesystem.  HVORFOR KOMMER IKKE DENNE VARMEN OPP TIL MEG DER JEG SITTER OG HUTRER!!!

Jeg lurer på følgende:

1: Blir overskuddsvarmen fra batteri/motor benyttet til oppvarming/tining av ruter i Th!nk?

2: Må man sette på det strømdrevne varmeapparatet for å få noe som helst varme?

3: Hvor mye strøm er det egentlig som (eventuelt) går med hvis vifta er på "en" og "blå-rød-varmebryteren" står på "helt-rød"?

4: Må "blå-rød-varmebryteren"  stå i posisjon "blå" (kjempekald) for at det ikke skal brukes noe batteristrøm til oppvarming, eller er den koblet til vifta på en litt mer inteligent måte?

På forhånd takk for svar...

Først Th!nk, men nå iMiev.

froland

Hei elbileier Jan Helge! Til ditt første spørsmål Vannet brukes ikke til gjenvarme, det skal helst ikke være varmere enn romtemperatur. Blokkene tåler ikke varme. Punkt 2 Ja, det er eneste mulighet å bruke varmeapparatet, men jeg vil råde deg til å kjøpe et dieselapparat. Du vil ødelegge batteriene veldig fort hvis du skal basere deg bare på elvarme. Punkt 3 Vet ikke, det kan sikkert den vise svare på ( Øyvind Lunde) Punkt 4 Ja, den må stå på blå hvis du ikke skal bruke varmeapparatet. Da kjøres luften på utsiden av varmeapparatet, ble det meg fortalt. Håper at du ikke ble deppa nå.  :D Håper det årdner seg! Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

ravn

Varmeapparatet i Thinken har bare termostatstyrt av/på, så du kan ha vifta gående så fort du vil.
Mener at varmeapparatet trekker 3000W fra fremdriftsbatteriene.

I Revaen min har jeg fantastiske 800W varmeapparat, der blir det kalt kan du tro, hehe. (Kanskje derfor de ikke selges i Norge uten diselvarmer) :P

Hadde forøvrig webasto i Thinken min. Ble varmt nok (særlig på skoene) men siden det kun er omluftsapparat så dugger det jo som f...!
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

HHF

Har også første sesong med Think uten webasto. Jeg gikk igang med undersøkelser omkring webastomontering, men selvom jeg kunne få tak i selve webastoapparatet billig, blir det fort en liten formue alt inkludert. Har derfor slått dette fra meg.

Sitter også med noen av de samme spørsmålene som deg, så jeg er også spesielt opptatt av om batteriforbruket endres vesentlig med ulike innstillinger på varmebryteren og viftetrinnene. Så langt har jeg stort sett kjørt på 1. trinn på viften og med helt rød på vrideren. Det gir etter min mening overraskende fin varme så langt, men så har det ikke vært mye mer enn 2 blå heller de gangene jeg har kjørt i vinter.

Jeg er litt usikker på hvorfor Froland mener batteriene ødelegges så fort om man bruker elvarmen? Jeg hadde nettopp bilen inne på rep hos Automotive services og fikk der beskjed om at sålenge jeg kunne lade både på jobb og hjemme var det bare å gi "full pupp" på varmeapparatet og få det "så varmt som mulig" på de kalde vinterdagene. Et tidligere gitt tips om å få seg "elvarmesete" koblet til sig.uttaket skal jeg også vurdere - har bare ikke funnet det ennå.

Jeg har ihvertfall så langt sett det som for rått prismessig å montere dieselvarmeren - blir det altfor kaldt enkelte dager, ja så får jeg krype til korset og ta bussen de dagene...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

froland

Hei igjen! Nja, batteriene ødelegges ikke på annen måte enn at du bruker de mye med elvarmeren. Jo mere du bruker de jo fortere er de ferdige. Sånn er det bare. Jeg har ikke Webasteo men ebersp ett eller annet. Den er montert fremme under panseret, ikke inni kupen som vanlig. Vel, det var vel alt fra Froland  ;)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Ken

Du blir aldri ferdig du, Froland.  ;D

Dere som bruke elektriskvarmeapparat apparatet kan experimentere litt med forvarming av bilen før kjøring. De fleste vet om den innebygd timeren men er litt usikker om den trekker strøm  fra strømnett eller batteri hvis ikke bilen er ferdig ladet. Jeg selv har koblet på lading på vei til å hente avisen, skrudd på en hakk på tenningen og srudd på varmeapparat. Bilen var fin og varm og duggfri et kvarter senere men jeg vet ikke om batteriene selv var belastet.

Hva med en varmelager bak i bilen bestående av murstein og varme elementer. Den slipper ut varme helst vifte assistert men tar plass og vekten må fraktes fram og tilbake.

Jeg tror vi trenger noen alternativer til webasto varmere som passe ikke inn i elbilverden og kan lett bli brukt som et motargument fra de med en allerede fiendlig holdning til elbiler.
Hilsen Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froland

Hei Ken! Ferdig jeg nei. Bruke murstein i bilen?  Ja, de er sikker fine å få i bakhaue når en bremser? ;D Alternativ til dieselvarmer er vel hoppetau, men det er jo ikke noe særlig å hoppe tau mens en kjører bil? Ja, det er jo fullt mulig å bruke forvarmingen på varmeapparatet, men det blir fort kalt når en kjører i - 10 grader uten at en bruker varmeapparat.  Jeg brukte varmeapparatet på Thinken i 2 år tror jeg. Men jeg angret etterpå, for når batteriene begynte å bli dårlige var det for sent. Det er så mye en vet i dag om hvordan batteriene skal vedlikeholdes osv som en ikke viste da bilen var ny. Nå vet vi masse om elbilhold. Så jeg holder fast på: kjøp dieselvarmer, bruk avbrutt lading(Kjøp utstyret til Revne hvis du ikke har anledning til å ta ut kontakten før overladingen) Og fyll vann så ofte så mulig. Hver ca 2000-3000 km. En vennlig hilsen fra Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

el nino

Hei, i mangel av Webasto, og usikkerhet om forvarmeren belaster batteriet, setter jeg på en el. vifteovn såkalt kupèvarmer 10min. før jeg kjører hjemmefra. Dette kombinert med et varmesete, (du får dem i de fleste bilrekvisitaforr.) holder temperaturen ganske bra, og jeg kan evt. kjøre varmeapparatet forsiktig i tillegg.Men jeg forventer ikke at jeg skal kunne sitte i T- skjorte, men kler meg "etter forholdene." Dette har fungert for meg i 3 år, og batteriene er friske enda.

hens

Årsaken til at varmeapparatet ødelegger batteriet er at det øker maksimalforbruket. Motoren trekker 235 A max, varmeapparatet 30. Når en kjører lange bakker får batteriet mer enn hva det har godt av med motorstrømtrekket, og så kommer varmeapparatet i tillegg.

En ide til Think: automatisk kutt av elvarmeapparatet når strømtrekket overstiger 150 -200 A.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Det er det som er så farlig med varme element-overbelasting av batteriene. Jeg selv kjøre med ampere måler men det bare registrere strømmen brukt av motoren. Varmeelementet kommer i tillegg. Dersom du må bruke varme under kjøring slå den av mens du bestiger lange bakker. Nedover kan du slå på full effekt. Beklagelig at det ikke skjer automatisk,ja.
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Kuldeproblemet er da ikke så vanskelig å løse? MAn får en helt grei thermodress for noen få hundrelapper. Kjøp den litt romslig (men ikke "diger"), så er det ikke noe problem å ta den av og på uten å ta av seg selv store sko. Eneste skoene jeg MÅ av med er slalomstøvlene.

En slik dress holder deg varm i bilen, og kjøper du en skikkelig god en så kan du faktisk ligge stille i vintersnøen og se på stjernene en god stund før du blir kald også. Anbefales.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Da blir oppskriften for meg følgende ;

1. Bruk forvarmeren når bilen står i stikkontakten slik at bilen er litt lunken før start
2. Kjør varmeapparatet kun når man ikke belaster bilen mye og skru det helt av i oppoverbakker (er det da nok å sette virften på 0 og vil det å ha den på viftetrinn 1 være vesentlig mindre belastende enn om den står på f.eks 3?)
3. Kjøp varmesete til 12V på Biltema eller Thorsov
4. Dersom alt annet ikke blir nok - kjøpe thermodress i størrelse XXXXL

Inntil noen gir meg en mer sikker forklaring på at dette vil være spesielt drepende for batteriene (rent bortsett fra det åpenbare at man bruker mer strøm og må lade mer og derved sliter mer på batteriene), så sparer jeg webasto-kronene og har det heller litt mindre badstupreget i bilen - jeg kan leve på en lunk i den halvtimen det tar til jobben.  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA