Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading

Startet av ElDino, onsdag 23. november 2011, klokken 21:05

« forrige - neste »

ElDino

Nissan og Tesla anbefaler å ladde batteriet til 80% pga lengre levetid. Er det smart å gjøre det samme med i-mieven? Sette på en timer og regne med 3 striper pr time?
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

bobakka

Jeg har også lurt på det samme.

Trenger kanskje ikke å stoppe ved 80% - da vil det mangle 3 stiper - og det går en del på rekkevidden løs. Men kan f.eks lade til det gjenstår 1 stripe, da lader vi til 94%.

Jeg har også merket meg at ladehastigheten synker en del når den begynner å nærme seg 100%.

Så finnes det vitenskapelig belegg for at ikke 100% lading betyr lengre levetid på batteriene?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

sven erik

en lader vel til 80% på 4 timer så lade tiden er mye raskere opp dit

valo

Hei

  Jeg er en ny og fersk elbil(I-miev) eier.   I instruksjonsboken så står det at man skal ikke lade bilen 100% hver gang ? Hva praktiserer
dere andre trilling eiere ? Forhandleren sa til meg at det bare var å plugge i og lade akkuratt når det passet meg.. ?

wat

Jeg tolket det som står i instruksjonsboka at man bør fullade minimum annenhver gang. Har ikke bilen med meg på jobb i dag, men det står vel noe sånt som at man bør unngå og lade den bare nesten helt opp flere ganger på rad. Jeg lader den i hverfall opp til 100% så ofte som mulig, som også er i tråd med det min forhandler sa.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

gbzdoc

For å være helt ærlig liker jeg best at vi som forbrukere ikke skal tenke på dette i det hele tatt. Skal elbil være for mannen i gata må det være kun en enkel regel: Lad så ofte du vil, men ikke la batteriet stå lenge med lavt ladenivå.

Heldigvis er det nå veldig bra garanti på i-Miev. :-)

Undres litt på om det er stor forskjell på batteriene på i-Miev og Leaf. Nissan har valgt å legge mye mer kompliserte føringer og anbefalinger på brukeren enn det Mitsubishi gjør.

Haahov

#6
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 01. februar 2012, klokken 23:41
For å være helt ærlig liker jeg best at vi som forbrukere ikke skal tenke på dette i det hele tatt.

Helt enig, bilen brukes jo også i hjemmetjenesten. Tviler på at de er så nøye på det.
I instruksjonsboka til min iOn står det:
"For å optimalisere levetiden til hovedbatteriet, foreta en komplett lading av dette batteriet hver fjortende dag. For at ladingen skal være fullstendig, følg prosedyren for normal lading (elektrisk strømnett) uten avbrytelse, inntil ladingen stanser automatisk (ladelampen i instrumentbordet slukker)."
(http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/code/index_no_no.htm)

Virker som det står litt forskjellig i bøkene til de forskjellige trillingene.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

valo

Hei

  Jeg leste feil,jeg ser nå at det står at man ikke skal ladegjentatte ganger til nesten fulladet batteri, jeg fikk ikke med meg nesten :)   De første 4-5 ladingene så stoppet jeg ved 80%, håper jeg ikke har skadet
batteriet..?

Thomas Parsli

Jeg aner ikke hvordan BMSen på trillingene fungerer, men vanligvis er den eneste grunnen til 100% lading balansering av cellene.
På Nissan Leaf kan man tom. stille inn 80% lading som default, så Nissan synes nå dette er helt greit.

Det viktigte med batteriene på denne type biler er å ikke topplade mye (dvs. lade fra 70-80% til 100%).
Å lade til 80% skader helt sikkert ikke batteriene, men lad til 100% en gang i blant for å være sikker på at batteriene blir balansert og at gjettometeret er riktigst mulig.

Disse bilene har en moderne BMS som beskytter batteriene både under lading og kjøring.
Så lenge man ikke hurtiglader bilen mange ganger om dagen, ikke bare hurtiglader eller ikke topplader mye, har jeg problemer med å se hvordan man skal klare å skade batteriene (bortsett fra streng kulde).

Selv om man helt sikkert kan forlenge levetiden ved å lade sakte (10A) og kjøre pent.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. februar 2012, klokken 21:54

Jeg aner ikke hvordan BMSen på trillingene fungerer,

Disse bilene har en moderne BMS som beskytter batteriene både under lading og kjøring.


Hadde vi visst hvordan BMS virket kunne vi laget kvalifiserte forslag på bruk. Nå blir det mye synsing.

Er BMS virkelig smart ballanserer den uansett hvor høyt en lader, og en kan lade som en vil. Er det snakk om enkel toppballansering kan cellene bli usynkrone etter flere påfølgende deloppladinger, men selv det burde ikke være et problem dersom BMS stopper bilen på cellenivå og ikke batterinivå. Men så vet vi ikke dette heller.....

Hadde det vært en fossilbil ville det vært utførlige forklarinhger på funksjon på nettet. Sjekk f.eks opp hvordan et partikkelfilter virker, eller et innsprøytningsanlegg virker. Enkle søk så kan du det meste om det. Synd vi blir holdt på pinebenken når det kommer til Elbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Jeg vet ikke så mye om hvordan system det er i disse bilene, men jeg så en video for en stund tilbake fra en batteriekspert. Han sa at avangsert BMS på cellenivå vil aldri store bilfabrikker bruke. Det er for dyrt og alt for mange ting som kan gå galt. Han sa at de setter inn celler av meget god kvalitet som holder så å si lik kapasitet. Så noe ballangsering av celler tror jeg ikke det er i disse bilene. Men dette burde vel være mulig å finne ut noe sted i nettverden.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Leaf har til opplysning celleovervåkning på 2 og 2 celler. Men hva overvåkningen gjør vites ikke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2012, klokken 11:31
Leaf har til opplysning celleovervåkning på 2 og 2 celler. Men hva overvåkningen gjør vites ikke.

Ja overvåking må de ha, men balangsering tror jeg ikke de har. Har ikke funnet noe sted på nette om det enda. Tenk deg alt som kan gå galt med balangsering av så mange celler det er i Leafen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

ravn

Det blir som andre har nevnt mye synsing, men informasjon hjelper ikke alltid.
Når jeg kjøpte min første think og spurte på Thinkers hvordan jeg burde lade den så fikk jeg vel 10 forskjellige svar. Og det ble forskjellige løsninger med tidsur og lading bare på 10A.

Det er en stund siden elbil var en hobby for meg, nå er det ett hyggelig og praktisk fremkomstmidel, og jeg er ikke interresert i å gjøre det til en vitenskap å få strøm på den.

Så med mine to forrige elbiler og med forskjellige batterityper, har jeg satt den på lading og tatt den av lading som det passer mitt bruksmønster. Og de bilene gikk det bra med, så viderefører dette med min Leaf.
Om det gir meg 75% gjennværende kapasitet om 5 år, istedenfor 80% så får det så være, convenience er viktigst for meg, og det å styre med timing av når og hvor langt jeg skal kjøre passer ikke min hverdag. Da blir alternativet hyppige hurtigladinger, og det kan iallefall ikke være bra.

Jeg spurte Nissan selgeren hva han mente om dette avbrutt ved 80% og han hadde ikke hørt noe fra offesiellt hold om dette.
Derimot så skal ikke bilen parkeres over lang tid med fulle batterier, noe jeg ikke har problem med å etterfølge.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

gbzdoc

Kanskje 80% ladingen egentlig er ment brukt når man skal la bilen stå lenge, eller for de som kun bruker bilen et par ganger i uka?...

For meg som bruker bilen flere ganger hver dag er dette bare en ekstra parameter å passe på. Muligens helt unødig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA