Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Typical vs rated range

Startet av olemorten76, tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:22

« forrige - neste »

olemorten76

Jeg kommer fra Model s hos har denne innstillingen, som tilsynelatende mangler på Model 3. Er det noen som vet hva slags forbruk som er lagt til grunn i Model 3 sitt rekkeviddeestimat?  Mao hvor realistisk er det man får oppgitt i gom. Min erfaring er at bruk av typical i s'en er det mest realistiske, mens rated er svært lite realistisk.
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

olavxxx

Teslabjlrn sammenlignet blant annet model 3 P, LR RWD, LR AWD, Ioniq Model S Osv i USA i 120(?) Km/t.

Alle modeller 3 lå langt under S i forbruk. LR RWD brukte mindre enn Ioniq. Men hvor langt du kommer er jo alltid avhengig av føre, temperatur osv .

Jeg tror nok på langtur Oslo-Bergen skal gå fint, med mindre du kjører veldig stygt. Så er saken den at den kan lade 116 kW opp til 50 prosent på dagens ladere. Så kanskje man uansett velger å ikke lade 100 og kjøre til 0, men legge seg mellom feks 90-10 og så lade opp til 50-60 på ett stopp.

N00b

LR begynner å strupe lading ved 43% SOC ser jeg på youtube.  Men det er da et betydelig fremskritt i forhold til 85 pakkene som nå begynner struping på 23%

geear

Såvidt jeg har forstått så viser den en rekkevidde som tilsvarer forbruk på 145Wh/km, som igjen betyr at den vil vise ca. 530km fulladet. På effektivitetstesten til Teslabjørn, i USA nå nettopp, så var det faktisk flere av 3-erne som var nede i disse tallene med 120km/t. Vil derfor regne med at dette iallfall ikke er mer optimistisk enn typical på S og X, kanskje heller mer konservativt. At den vil bomme mye på vinteren er det ikke tvil om, spesielt på småkjøring, men sånn er det med en fast verdi.

Strøm Tycoon

Sitat fra: gr på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:18
Såvidt jeg har forstått så viser den en rekkevidde som tilsvarer forbruk på 145Wh/km, som igjen betyr at den vil vise ca. 530km fulladet. På effektivitetstesten til Teslabjørn, i USA nå nettopp, så var det faktisk flere av 3-erne som var nede i disse tallene med 120km/t. Vil derfor regne med at dette iallfall ikke er mer optimistisk enn typical på S og X, kanskje heller mer konservativt. At den vil bomme mye på vinteren er det ikke tvil om, spesielt på småkjøring, men sånn er det med en fast verdi.

Er det bare meg som syntes at forbruket var litt vel lavt på Model S85P+ med 21" hjul. 199Wh/km høres veldig lavt ut, og det får meg til å tvile om hvor relevant den testen var uten om å se forskjellen mellom bilene der og da.

Øyvind.h

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 22. januar 2019, klokken 23:31
Alle modeller 3 lå langt under S i forbruk. LR RWD brukte mindre enn Ioniq. Men hvor langt du kommer er jo alltid avhengig av føre, temperatur osv .

Jeg tror nok på langtur Oslo-Bergen skal gå fint, med mindre du kjører veldig stygt. Så er saken den at den kan lade 116 kW opp til 50 prosent på dagens ladere. Så kanskje man uansett velger å ikke lade 100 og kjøre til 0, men legge seg mellom feks 90-10 og så lade opp til 50-60 på ett stopp.

Det er villt. M3 blir en solid milsluker. Høy ladeeffekt over stort spenn og et svært lavt forbruk.

Nå vil nok forbruket være noe høyere på grov norsk asfalt med lave temperaturer store deler av året, men det er fortsatt imponerende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bjornb

Sitat fra: N00b på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:03
LR begynner å strupe lading ved 43% SOC ser jeg på youtube.  Men det er da et betydelig fremskritt i forhold til 85 pakkene som nå begynner struping på 23%

Her er crowdsourcet ladekurve for model 3, kilde:
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/13-model-3-consumption-and-charging/

Andre Tesla modeller:
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/6-tesla-battery-charging-data-from-801-cars/
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

THE

Det vil jo si at 3LR lader nesten like raskt i kW som 100-batteriet, og betydelig raskere i km/time. 100-batteriet har knekken på ca 5% høyere SOC ser det ut til basert på egne erfaringer.

Langtur med 3LR blir jo null stress når man kan lade så raskt på Tesla SuC, og i tillegg kan man lade på alle CCS-ladere rundt om, sannsynligvis med god ladehastighet der også. Hvis det stemmer at typical forbruk på 3LR er 145 Wh/km, så er det ganske nøyaktig 2/3 av typical forbruk på X100D. Når man kommer opp i europeisk motorveihastigheter (130+ km/t) blir nok fordelen til Model 3 større også.

Skulle ønske jeg kunne klart meg med en 3 i stedet for X, tror dette blir en skikkelig elbilrevolusjon.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Jepp. Ioniq effektivitet med noen hundre hester, 3x batteristørrelsen og ferdig ladenettverk er jo milevis foran hva andre leverer.
Hadde M3 bare levert på hengerfeste, hatchback og luftunderstell hadde det vært galskap å velge noe annet.

Hadde det vært stasjonsvogn med hengerfeste og takstativ hadde jeg kunnet klare meg greit med M3 fremover nå pga eldstemann flytter ut ila året. Men det blir Model X inntil videre da jeg drar en del henger og flytter mye folk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

LR og Performance lader 116 kW opp til ca 50 prosent. Den lader raskt fra bunnen av. Lade 10-60 prosent er nok raskest på langtur, men 10-70 prosent er ikke sykt mye mer tidkrevende.

olavxxx

Sitat fra: model3citizen på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:29
Sitat fra: gr på onsdag 23. januar 2019, klokken 10:18
Såvidt jeg har forstått så viser den en rekkevidde som tilsvarer forbruk på 145Wh/km, som igjen betyr at den vil vise ca. 530km fulladet. På effektivitetstesten til Teslabjørn, i USA nå nettopp, så var det faktisk flere av 3-erne som var nede i disse tallene med 120km/t. Vil derfor regne med at dette iallfall ikke er mer optimistisk enn typical på S og X, kanskje heller mer konservativt. At den vil bomme mye på vinteren er det ikke tvil om, spesielt på småkjøring, men sånn er det med en fast verdi.

Er det bare meg som syntes at forbruket var litt vel lavt på Model S85P+ med 21" hjul. 199Wh/km høres veldig lavt ut, og det får meg til å tvile om hvor relevant den testen var uten om å se forskjellen mellom bilene der og da.
Spilte gjennom, lurer på om S kjørte feil og kjørte et strekke i lavere hastighet? Med mindre jeg misforstod

S4e

Det skal bli utrolig spennende å prøve første gang Oslo - København som vi reiser ca 2 ganger i året.

Med Ampera-e har det både vært mye ladetid, måtte kjøre mye tregere enn jeg kunne ønske og nervepirrende om ladestasjoner var opptatt eller ei.

Med TM3 LR så vil jeg tro det er bare å kjøre på fartsgrense +10-20 og slappe av med autopilot  :D
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA