Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk sensorer

Startet av Heinz, tirsdag 22. januar 2019, klokken 16:24

« forrige - neste »

Heinz

Hva er forskjellen på gammel og ny type dekktrykksensorer, og hvordan finne ut om de er nye eller gamle, uten å prøve på bilen.
Hjulene det er snakk om er originale felger med dekk til en 14mod TMS85, vil disse fungere på en 15mod TMS P85D?

RaBalder

#1
Ny type dekktrykksensorer skal gi deg en verdi på trykket i bar/psi osv. i skjermen foran rattet.
Man må velge funksjonen bil-status til venstre eller høyre skjerm.


Gammel type gir ikke noen verdi på dekktrykket.


Surfer du så finner du sikker ny og gammel håndbok og kan se hvordan ny og gammel type ser ut.



Dette lar seg ikke finne ut uten å prøve på bilen. Det er jo en del av bilen, montert inne i hjulene/felgene og inne i hjulbuene.

P85TMS

Sitat fra: Heinz på tirsdag 22. januar 2019, klokken 16:24
Hva er forskjellen på gammel og ny type dekktrykksensorer, og hvordan finne ut om de er nye eller gamle, uten å prøve på bilen.
Hjulene det er snakk om er originale felger med dekk til en 14mod TMS85, vil disse fungere på en 15mod TMS P85D?
Gammel type er Baolong og de nye er Continental. Skifte på system i bil går på ca VIN 56.000.
TPMS kan fint leses gjennom dekket uten å demontere noe eller prøve hjulet på bil.
Ta med ett hjul til nærmeste dekkverksted og spør. Det tar dem ti sekunder å lese sensoren.

BMW850

Har samme dilemmaet. Har kjøpt noen Slipstream-felger til min 2014 P85. Fikk lagt dekk på felgene idag og det ble montert på TPMS sensorer jeg kjøpte på FINN (ny type). Ikke montert dekka på bilen ennå. Han som la på dekka sa at det ikke var sikkert de ville fungere?! Tesla oppgraderte bilen min med ny type TMPS med visning av trykk på skjerm. Oppgraderte de ikke også da ledningsnettet slik at AP- sensorer da vil virke uansett på min 2014 modell? Eller har jeg driti meg ut her?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

P85TMS

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:25Tesla oppgraderte bilen min med ny type TMPS med visning av trykk på skjerm. Oppgraderte de ikke også da ledningsnettet slik at AP- sensorer da vil virke uansett på min 2014 modell? Eller har jeg driti meg ut her?
AP har ikke noe med dette å gjøre. TPMS systemet er ett stand alone system. Det nye (Continental) gir bare mer detaljert informasjon til bilen. Noe som sikkert er årsaken til at Tesla byttet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din så er det Baolong sensorer som ikke kan leses og de nye du har fått skal fint leses. I v9 så har Tesla også tatt bort valget med å resette sensorene, så ikke få panikk. Det er bare å legge om hjul og begynne å kjøre. Systemet finner selv sensorene.

Heinz

Så det du skriver er at hjul med gamle sensorer vil fungere like bra på nyere biler, uten å få feilmelding, men ikke vil ha muligheten til å lese av trykket?

Wibla

Man har da fortsatt mulighet til å resette sensorene i V9?
2018 Tesla Model S 75D

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Tuxedo

Sitat fra: Heinz på onsdag 23. januar 2019, klokken 12:10
Så det du skriver er at hjul med gamle sensorer vil fungere like bra på nyere biler, uten å få feilmelding, men ikke vil ha muligheten til å lese av trykket?
Nei, du får feilmelding, men bilen vil være kjørbar.

BMW850

Sitat fra: P85TMS på onsdag 23. januar 2019, klokken 09:59
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:25Tesla oppgraderte bilen min med ny type TMPS med visning av trykk på skjerm. Oppgraderte de ikke også da ledningsnettet slik at AP- sensorer da vil virke uansett på min 2014 modell? Eller har jeg driti meg ut her?
AP har ikke noe med dette å gjøre. TPMS systemet er ett stand alone system. Det nye (Continental) gir bare mer detaljert informasjon til bilen. Noe som sikkert er årsaken til at Tesla byttet fra Baolong. Hvis Tesla har oppgradert bilen din så er det Baolong sensorer som ikke kan leses og de nye du har fått skal fint leses. I v9 så har Tesla også tatt bort valget med å resette sensorene, så ikke få panikk. Det er bare å legge om hjul og begynne å kjøre. Systemet finner selv sensorene.

Ja, får håpe det. Virker sannsynlig. Eneste er at sensorene de byttet til er 00-B ifølge servicerapporten. De jeg nå har montert er 00-C. Forhåpentligvis betyr ikke det noe for funksjonen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA