Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

75D vs 100D

Startet av Stone Cold, fredag 29. desember 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Muffinman

Du må gjerne utdype, for det der gav ingen mening.

noto

Sitat fra: SoftwareGeek på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:21
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:10
Ser ut som også 100 kan ha en høyere degraderingsrate enn de "gamle" batteriene. Lite data enda, men en bruker på fb måler 5-6% tap på en ikke alt for gammel bil. Da frister det faktisk mer å tviholde på de gamle 85-ene enn så lenge for vår del. Ikke kult å bruke et stort beløp på ekstra batterikapasitet man bare har til "låns".

Ja, jeg har hørt at de nye 100D bilen er dobbelt så dårlige som de gamle feilfrie fra 2013-2014. Den beste bilen i verden, er den jeg har nå, ingen over ingen ved siden av. MYE bedre å kjøpe gamle 2014 modellern :-P
Kobolt kan være en nøkkelfaktor. Roadster hadde 38 kg kobolt pr. batteri. Klassisk 85-batteri visstnok ca 11 kg. 2016-17 85 3-4kg. De nyeste batteriene nesten ingenting. For så vidt en bra utvikling, men det kan vise seg å påvirke batteriens levetid.

https://www.theverge.com/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science

«Cobalt is the safe element in the cathode. As you reduce it, you reduce the life cycle of the cell. »

«..the move to higher energy density (greater range) comes at the expense of longevity.»

Muffinman

Den "nye" kjemien kom først med 90-pakka. Her hadde man brukt mer silisium i anoden for å oppnå høyere energitetthet og raskere hurtiglading på bekostning av holdbarhet. De første 90-pakkene tapte seg veldig raskt, men det virker som dette ble forbedret etterhvert.

Som nevnt mangler vi nok data på 100-pakkene enda, men det _kan_ se ut som den nye kjemien taper seg raskere i starten før den stabiliserer seg. 100-pakkene holder forresten 100kW på supercharger inntil 62-63%, noe som tilsvarer gode 75% på en 85-pakke. 85-pakka bikker under 100kW like etter 30%, så det skulle ikke forundre meg om man halverer tiden man trenger å stå på superchargeren med nyere pakke.

Jeg kommer sikkert ikke til å kjøpe mer enn 1 bil til, så jeg har god tid til å se hvordan ting utvikler seg. Spent på hvordan TM3-batteriene holder seg, de makser jo superchargeren opp til 50% :)

SoftwareGeek

#153
I følge forumet ser det ut til at Musk ikke vet hva han holder på med. Han skal lage dårligere batterier og dermed dårligere biler. Batteriteknologien går i feil retning, mye dårligere enn Gamle 85! Yeah!

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1006968985760366592?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1006968985760366592&ref_url=https%3A%2F%2Fcleantechnica.com%2F2018%2F06%2F17%2Fteslas-cobalt-usage-to-drop-from-3-today-to-0-elon-commits%2F

Klykken

Hvordan får du det ut av "ingen kobolt i next gen"?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Hvordan kan det ha seg at SoftwareGeek-en, etter å ha gnålt om hvilke idioter som kjøper 75-pakken, selv ikke har kjøpt P100?

Prisforskjellen på 160k får du aldri igjen ved bruktsalg av 100 vs 75. Verditapet i KRONER blir nesten garantert STØRRE med en 100 enn en 75. Og igjen enda større om man kjøper P100.

Ytelsesforskjellen på 100 og 75 i norske hastigheter, etter 75 ble "uncorked", er knapt målbar.

100 er tyngre biler, med de ulemper det har for kjøreegenskapene, og det tar også lenger tid å få varme i batteripakken, både for lavere effektuttak per celle og fordi det er mer masse, men samme varmeeffekt.

Jeg har ikke modellbetegnelse på bilen min, fordi den har fått keramisk coating og fordi jeg hater fonten Tesla har brukt på "Model X/S" og "75/90/100". Skikkelig gammeldagse greier som ikke hører noe sted hjemme på den mest moderne bilen på veien. Har ingenting med hvilken batteripakke som sitter i den.

o.b.lix

Ren fornuftig så er S75 et veldig godt kjøp med nok rekkevidde til folk flest, selv om P100 er enormt mye mer gøyal.

På X synes jeg derimot 75 blir for lite.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Torkor

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 22:57
Sitat fra: DannyRS på mandag 21. januar 2019, klokken 22:16
Har en 2019 75d loaner mens 2018 100d er på service. 75d er veldig rask den også, merker først forskjell når hastigheten er tresifret. Usikker på om noen av de har korker.

Mens leafen er på service. Btw.. over 100 NM mer, merkes lenge før 100kmt ;-)
Hvor har du 100 Nm fra?  13 Nm forskjell i følge Tesla Physics https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-physics.101931/page-2

Snapcase

Sitat fra: SoftwareGeek på mandag 21. januar 2019, klokken 17:53
De som har voldtatt 75ern sin med chromedelete, sotede ruter, 21 tommer ++ får minst for bilen sin. Det er de som ofte trenger å få mest tilbake for bilen

Troll konto?

SoftwareGeek

Glemte å legge til tacky foliert med matt farge. Typisk rørlegger bak rattet

Motorwatt

Ferdig med utskjelling av S75-eiere? Nå er det altså rørleggere som skal få gjennomgå. Get a Life, SoftwareGeek!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Denne er fin:

https://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Så legge til nicket på de som bidrar som best til å få et trivelig forum.

DagfinnN

Ja - helt enig. Få vekk trollskapen med ikke å se den. Dermed svarer man ikke og trollene sultes vekk.
Jeg har gjort dette med 2 stk. Sitat vil jeg jo ikke unngå å se likevel, men jeg ser at sitatene også har gått ned for de to trollene jeg har blokkert. Så ja - det hjelper.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

Tekno-Trollet er jo så søtt.
Kanskje det er misunnelig på de som har verdens beste bil ;)
Eller kanskje det ikke liker mindre forurensing?
Synes det er litt greit når Tekno-Trollet får lys på sine mørke argumenter...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Sitat fra: gr på onsdag 23. januar 2019, klokken 15:23
Denne er fin:

https://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Så legge til nicket på de som bidrar som best til å få et trivelig forum.
Jøss, den funket jo fint :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA