Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan planlegger du å vedlikeholde bilen?

Startet av Vesel, mandag 21. januar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

Vesel

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:40
For å holde liv i bremsene så er det vel bare å innimellom skru av full regen og så pøbelkjøre litt på skikkelig svingete vei. :)
Tror ikke det går an skru av regen helt, men man kan ihvertfall redusere den. Mener å ha lest at Tesla anbefaler at man kjører med regenerative braking satt til "low" (fra "standard") på vinteren, så kommer til å gjøre det til en vane å endre den når jeg bytter hjul for sesongen. Er nok mest for at bilen skal renne/seile/drifte fritt (eller hva det kalles) i harmoni med underlaget uten å bremse for hardt i tide og utide og risikere å miste grep når det er glatt.

Ellers satser jeg på å gjøre det til en vane å ta en skikkelig oppbremsing en gang i uka for å fjerne rust og sånn på bremseskivene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Sitat fra: chargedup på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:34
Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:04
Jeg har hatt problem med rust på skivene foran på e-Up. Ved rolig kjøring er de mekaniske bremsene omtrent ikke i bruk. Skivene verken pusses eller varmes opp og de ruster som fy.
Jeg synes det er merkelig at ikke bilene selv "legger på litt bremser" innimellom. Slik som lokførere må gjøre på tog under noen værforhold.
BMW legger automatisk på litt brems i sine biler (både el og fossil) når det regner. Dvs at klossene såvidt toucher skivene, altså ikke bra nok for å forhindre all rust i norsk vinter (salt), men bedre enn ingenting.
Elon twitret vel at man muligens aldri kom til å måtte skifte bremser på model 3, da kan ikke klossene legges på ved regn, så tviler på at "norsk" rust på bremser blir tatt hensyn til.

Jeg pleier å bremse relativt hardt (der det passer seg) like før jeg parkerer bilen i håp om å få litt varme i skiver, slik skivene er relativt tørre ved parkering. Dette er en anbefaling jeg har fått fra bilmekanikere og fra nettaviser/NAF osv. Feks: https://www.dinside.no/motor/rustne-bremser--den-nye-bilsykdommen/69949196
Da er det noen som har tenkt litt på saken da. Men jeg ønsker at bilen legger på såpass mye bremser at jeg slipper det jeg kaller "dustete riksekjøring" for å varme bremsene. Vi er i 2019 og det føles idiotisk å måtte si til pasasjerer "beklager... men jeg skal bare varme bremsene!", og blir ikke godt mottatt heller. Det er ikke alle som bor slik at det passer seg å gjøre dette kort tid før man parkerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Setter bilen i N og "bråbremser like før innkjørselen min (hvis det ikke er andre biler bak meg, vel å merke!). Da er det ingen regenerering og bremsene tar max. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: cra på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:25
Setter bilen i N og "bråbremser like før innkjørselen min (hvis det ikke er andre biler bak meg, vel å merke!). Da er det ingen regenerering og bremsene tar max. :)
Det er nettopp slik kjøring jeg mener kan unngås med en softwareoppdatering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

#19
Sitat fra: cra på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:25
Setter bilen i N og "bråbremser like før innkjørselen min (hvis det ikke er andre biler bak meg, vel å merke!). Da er det ingen regenerering og bremsene tar max. :)
Aha, tenkte ikke på N-giret.  :) Går det an å sette Model S-en i nøytral også når du kjører i høy hastighet på motorvei/landevei?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Tulle

Sitat fra: Vesel på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:37
Aha, tenkte ikke på N-giret.  :) Går det an å sette Model S-en i nøytral også når du kjører i høy hastighet på motorvei/landevei?
Det har jeg gjort mange ganger når jeg glemmer meg og tror at knappen på gearspaken er den knappen som spyler ruta. Da går bilen i N

ladov

Skikkelig gravrust får du først når klossene 'gror fast' og ikke lenger kan pusse skivene.

Kunne vært unngått med rustfrie bremseskiver, eller om bilen overvåket bremseeffekten og ga varsel når klossene ikke lenger beveget seg.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

HvemPrompa

Sitat fra: ladov på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:08
Skikkelig gravrust får du først når klossene 'gror fast' og ikke lenger kan pusse skivene.

Kunne vært unngått med rustfrie bremseskiver, eller om bilen overvåket bremseeffekten og ga varsel når klossene ikke lenger beveget seg.

Lurer på om typiske slitedeler som bremseskiver/klosser benyttes på biler som offeranoder, sånn at kritisk "bærende" konstruksjon holder seg lengre; som f.eks. akslinger...Derfor benyttes mindre edelt metall/legeringer på ting som bremseskiver og klosser, hvilket i kontakt med edlere metaller korroderer litt raskere enn det ellers ville gjort.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:08
Skikkelig gravrust får du først når klossene 'gror fast' og ikke lenger kan pusse skivene.

Kunne vært unngått med rustfrie bremseskiver, eller om bilen overvåket bremseeffekten og ga varsel når klossene ikke lenger beveget seg.
Jeg kaller det gravrust når rusten spiser seg ned i overflaten og etterlater seg groper når den fjernes.
På min eUp rustet det store flak fra ytterst og innover mot senter av skivene. Merket det da jeg skulle foreta bremsinger for å rense skivene. Det var lenge siden sist og jeg merket vibrasjon og sjekket da jeg kom hjem i garasjen. Det var store flak jeg kunne pirke løs med neglen. Bilen hadde gått 40 000 og klossene ser omtrent ubrukt ut. Det er jo det som er problemet, klossene er aldri i bruk ved rolige oppbremsinger, unntatt den siste halve hjulomdreiningen før bilen står stille.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:45
Sitat fra: ladov på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:08
Skikkelig gravrust får du først når klossene 'gror fast' og ikke lenger kan pusse skivene.

Kunne vært unngått med rustfrie bremseskiver, eller om bilen overvåket bremseeffekten og ga varsel når klossene ikke lenger beveget seg.

Lurer på om typiske slitedeler som bremseskiver/klosser benyttes på biler som offeranoder, sånn at kritisk "bærende" konstruksjon holder seg lengre; som f.eks. akslinger...Derfor benyttes mindre edelt metall/legeringer på ting som bremseskiver og klosser, hvilket i kontakt med edlere metaller korroderer litt raskere enn det ellers ville gjort.
Jeg er rimelig sikker på at prinsippet med offeranoder bare virker når delene det gjelder er nedsenket i en elektrolytisk væske, som for eksempel sjøvann.. ;)

For øvrig mistenker jeg at bremseskiver lages i støpejern fordi det er den enkleste(og billigste) måten å lage bremser som er bra nok. Det er ikke noe problem å lage det i rustfritt men det blir dyrere. Fordelen er at det er penere og muligens billigere å vedlikeholde siden skivene aldri ruster i stykker..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:05
Sitat fra: ladov på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:08
Skikkelig gravrust får du først når klossene 'gror fast' og ikke lenger kan pusse skivene.

Kunne vært unngått med rustfrie bremseskiver, eller om bilen overvåket bremseeffekten og ga varsel når klossene ikke lenger beveget seg.
Jeg kaller det gravrust når rusten spiser seg ned i overflaten og etterlater seg groper når den fjernes.
På min eUp rustet det store flak fra ytterst og innover mot senter av skivene. Merket det da jeg skulle foreta bremsinger for å rense skivene. Det var lenge siden sist og jeg merket vibrasjon og sjekket da jeg kom hjem i garasjen. Det var store flak jeg kunne pirke løs med neglen. Bilen hadde gått 40 000 og klossene ser omtrent ubrukt ut. Det er jo det som er problemet, klossene er aldri i bruk ved rolige oppbremsinger, unntatt den siste halve hjulomdreiningen før bilen står stille.
Nettopp. Når klossene ikke lenger får pusset bremseskivene regelmessig får rusten tid til å grave seg skikkelig ned. ;)

Grunnen til det er oftest fastgrodde bremseklosser men hvis elbilen er konstruert så bremsene aldri brukes hjelper det ikke om klossene er aldri så bevegelige..

På min Zoe er det løst ved å ha trommelbremser bak, på framakslingen bremser bilen alltid ved en kombinasjon av regen og bremseskiver og siden man har null regen når batteriet er fullt får man pusset skivene minimum en gang per ladesyklus. ;)

BMW i3 har så vidt jeg vet eget 'bremseskivepusseprogram' for å holde skivene blanke. Har vel hørt at Tesla sine modeller bruker samme teknikken så for oss vordene TM3-eiere er det mest et spørsmål om å inspisere skivene visuelt og se om de stadig er blanke. Er de brune bør det sjekkes nøyere.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA