Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan planlegger du å vedlikeholde bilen?

Startet av Vesel, mandag 21. januar 2019, klokken 21:07

« forrige - neste »

Vesel

Foliering? Clear coat? Hva med servicer og verksted?

Selv vurderer jeg klarfolie på hele eller deler av lakken men er langt fra sikker. Lurer på om det er verdt det. Holder sånt lenge? Grunnen til at jeg ikke vil ha clear coat er at det rett og slett blir for dyrt å betale mange tusen kroner annethvert år for skinnende ren bil. Klarfolie derimot er mer interessant hvis det holder seg bra minst 5-8 år på norske veier for å beskytte lakken.

Er veldig bra at denne bilen bare har service annethvert år. Jeg vil imidlertid ikke betale de røverprisene de skal ha på merkeverksted for sånt, så det jeg ikke kan gjøre selv tar jeg på vanlig verksted. Mye av det så som står på serviceplanen kan man jo utmerket godt gjøre selv. Bytte av vindusviskere og batteri i eventuell nøkkelfob for eksempel. Rotere dekk gjør jeg alltid uansett når jeg bytter mellom vinterhjul og sommerhjul, som jeg for øvrig også akter å gjøre selv. Bestilte nettopp jack pads fra Reverse Logic. Behøver trolig også en lavprofil-jekk nå da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hawK

Hvor mye tar Tesla for service?

Vasker og steller bilen selv, vokser den noen ganger årlig. Normalt swissvax shield vår, sommer og høst, og fusso coat gjennom vinteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Springdale

Jeg kommer til å gå for ClearCoat hos en profesjonell detailer. Forespeilet 2-3 år/40.000 km holdbarhet, og dette gjør jeg kun for at bilen skal være enklere å vaske, og holde ren og pen utvendig :) Jeg har ingen erfaring med lignede før, og tenkte det var et greit sted å starte.

Hadde bilen vært dyrere, hadde jeg nok vurdert foliering, men jeg kan ta mange små lakkskader for prisen av foliering. Jeg syntes heller ikke jeg har mye steinsprutskader på min nåværende bil etter fire år.

Vesel

Sitat fra: hawK på mandag 21. januar 2019, klokken 21:14
Hvor mye tar Tesla for service?

Vasker og steller bilen selv, vokser den noen ganger årlig. Normalt swissvax shield vår, sommer og høst, og fusso coat gjennom vinteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
For noen måneder siden så jeg sånn betalingsplan for flere servicer fram i tid for Model S og X. Finner den ikke igjen, men husker det var dyrt ihvertfall. Vanlige verksteder gjør sikkert samme jobben for halvparten.

Har i dag en Peugeot 208 som Bertel O. Steen tok 3500 kr for et olje- og oljefilterskift av forrige eier.  ::) Gjorde samme jobben selv, med akkurat samme olje og filter, for 750 kr. Tok meg 20 min. For en ufyselig bransje!  >:( Glad elbiler har mindre vedlikehold og varer lengre. Ikke rart de motsetter seg overgangen til el. når de kan ta sånne priser.

Ellers kommer jeg også til å polere og vokse bilen jevnlig, men trolig bare med Autoglym og Turtle Wax.  :laugh:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Virelli

Sitat fra: Springdale på mandag 21. januar 2019, klokken 21:23
Jeg kommer til å gå for ClearCoat hos en profesjonell detailer. Forespeilet 2-3 år/40.000 km holdbarhet, og dette gjør jeg kun for at bilen skal være enklere å vaske, og holde ren og pen utvendig :) Jeg har ingen erfaring med lignede før, og tenkte det var et greit sted å starte.

Hadde bilen vært dyrere, hadde jeg nok vurdert foliering, men jeg kan ta mange små lakkskader for prisen av foliering. Jeg syntes heller ikke jeg har mye steinsprutskader på min nåværende bil etter fire år.
Helt grønn på det her. Hva er ClearCote?

olavxxx

Sitat fra: Virelli på mandag 21. januar 2019, klokken 21:28
Sitat fra: Springdale på mandag 21. januar 2019, klokken 21:23
Jeg kommer til å gå for ClearCoat hos en profesjonell detailer. Forespeilet 2-3 år/40.000 km holdbarhet, og dette gjør jeg kun for at bilen skal være enklere å vaske, og holde ren og pen utvendig :) Jeg har ingen erfaring med lignede før, og tenkte det var et greit sted å starte.

Hadde bilen vært dyrere, hadde jeg nok vurdert foliering, men jeg kan ta mange små lakkskader for prisen av foliering. Jeg syntes heller ikke jeg har mye steinsprutskader på min nåværende bil etter fire år.
Helt grønn på det her. Hva er ClearCote?
Vil tro de snakker om keramisk lakkforsegling, ligger som herdet lag utenpå lakken. Så smuss går lettere av og blir mer bestandig mot swirls.

Nickelilltroll

Bytta batteri på fob ska du få lov og slippe men husk å lade mobilen en gang ekstra :)

Service på Model 3 blir bedre enn S/X, ihvertfall billigere da intervallerne er lenger(annet hvert år vs hvert år).

Du mister heller ikke garantien på en Tesla hvis du ikke tar servicen. Opp til hver og en.

Kommer selv ta ceramic coating av lakk fra dag en. Mye gjenomsiktelig 3M film på utsatte steder.

Håndvask er det eneste mine biler ser og med bra produkter. Bruk Hydrofobic spraybehandling 1ggn/måned så har du en ekstra beskyttelse.

Bytter dekk selv ja, hatt noen elbiler og det lønner seg at vaske, rense og smøre calipere/belegg 1 ggn/år når du legger om :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vesel

#7
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 21. januar 2019, klokken 21:51
Bytter dekk selv ja, hatt noen elbiler og det lønner seg at vaske, rense og smøre calipere/belegg 1 ggn/år når du legger om :)
Fetteren min er bilmekaniker med eget verksted, og han terper alltid på det her med hvor viktig det er å smøre opp bremsene årlig. Da jeg bodde på andre siden av landet hevdet verkstedet der at det var unødvendig. Jeg har mer tro på fetteren min, for nesten alltid når jeg har hatt gamlebilen på verksted så har det vært pga noe med bremsene. Hvis ikke det var bremsene, så var det noe annet der nede med hjulene, som hjullager. Har bare hatt egen bil i 5 år, så har ikke all verdens erfaring, men har ihvertfall lært at det som regel ikke er motoren som er årsaken til at japanske bensinbiler må på verksted.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Planlegger å ta 40 service hos Tesla (mye vanlige verksted ikke får gjort/kan)

Kamikaze keramisk lakkforsegling + klar film på hjulbuer bak. Har bestilt tint av ruter, men må snakke med han som skal gjøre det før jeg går for det 100%

ALDRI børstevask, kun høytrykk, foam osv
Korrosol jevnlig på bremser.

Kommer til å behandle ruter med Aquapel eller lignende

Nickelilltroll

#9
Sitat fra: Vesel på mandag 21. januar 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 21. januar 2019, klokken 21:51
Bytter dekk selv ja, hatt noen elbiler og det lønner seg at vaske, rense og smøre calipere/belegg 1 ggn/år når du legger om :)
Fetteren min er bilmekaniker med eget verksted, og han terper alltid på det her med hvor viktig det er å smøre opp bremsene årlig. Da jeg bodde på andre siden av landet hevdet verkstedet der at det var unødvendig. Jeg har mer tro på fetteren min, for nesten alltid når jeg har hatt gamlebilen på verksted så har det vært pga noe med bremsene. Hvis ikke det var bremsene, så var det noe annet der nede med hjulene, som hjullager. Har bare hatt egen bil i 5 år, så har ikke all verdens erfaring, men har ihvertfall lært at det som regel ikke er motoren som er årsaken til at japanske bensinbiler må på verksted.

Er litt mer spesielt på elbiler med bremser, de brukes ikke like jevnligt og hardt som på fossilbiler, takket vare regenetiv bremsing via elmotor. Da bildes det mer rust og de blir ikke varme som de har det godt av. Noen harde inbremsninger et par ggr/måned er at rekomendere, fra høy fart og og i trygge omgivelser. Ellers har du fort gravrust på skiver. Har noe å gjøre med hvor i landet man kjører eller hvor ofte man tar en høytrykkrens mot saltsuppen runt calipere.

Uansett så er Tesla sine calipere veldigt enkle at jobbe med, som mange andre merker. Tar 10 min ekstra/dekk og føles godt at kunne sette ut på veien med bremser som er godt tatt vare på. Sier ikke at de ruster bort eller blir farligere med en gang, men er en liten jobb som forlenger levetiden på systemet :) Sist jeg tjekka tok Tesla 1600kr ekstra for denna bremseservice ved årligt besøk. Så ikke mange kroner å spare men er en litt koselig jobb og drive med faktiskt, hvis man nå liker DIY :)

Er at rekomendere at ta servicen annet hvert år da bremsevæsken skal skiftes. Men hvor man gjør den er kanskje forskjellig? Kupéfiltret skifta jeg selv hvert år på min TMS. Jeg kommer at kikke litt på vilke priser Tesla har tenkt seg for service, og ta besluttning etterpå :)

Før nybilsgarantien var slutt på min TMS tok jeg en uavhengig utvidet nybilsgarantitest på et annet merkesverksted. De fant en del mangler og feil. Tesla ordna opp og jeg betalte ikke en krone. Det var reparasjoner for nesten 75 000kr(ny DU m.m).
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

ladov

Jeg har byttet noen bremseskiver bak fordi kalliperne blir så gjengrodd med møkk at bremseklossene ikke lenger kan bevege seg. Da er det bare et tidsspørsmål før skivene ruster i stykker..

Når jeg tenker meg om så *burde* bilen oppdage at bremseeffekten på bakakselen synker? Ikke at noen av bilene jeg har hatt så langt har gjort det..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på mandag 21. januar 2019, klokken 23:21
Jeg har byttet noen bremseskiver bak fordi kalliperne blir så gjengrodd med møkk at bremseklossene ikke lenger kan bevege seg. Da er det bare et tidsspørsmål før skivene ruster i stykker..

Når jeg tenker meg om så *burde* bilen oppdage at bremseeffekten på bakakselen synker? Ikke at noen av bilene jeg har hatt så langt har gjort det..
Jeg har hatt problem med rust på skivene foran på e-Up. Ved rolig kjøring er de mekaniske bremsene omtrent ikke i bruk. Skivene verken pusses eller varmes opp og de ruster som fy.
Jeg synes det er merkelig at ikke bilene selv "legger på litt bremser" innimellom. Slik som lokførere må gjøre på tog under noen værforhold.
Før noen sier....WTF! Jeg tenker bremsing som kompenseres av ekstra motorpådrag slik at det ikke er merkbart når det skjer, og bremselysene ikke tenner.
Dette burde helst skje på vei mot stedet man parkerer over lengre tid (hjemme eller jobb), på samme måte som at bilen automatisk hever luftfjæringen på steder man ønsker.
Klossene får bevegelse, skivene får varme og slipes rene, og alt tørker opp når man parkerer.
En Nobrainer etter min vurdering, eller vent litt... da mister de kanskje mye arbeid og inntekter ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Kommer til å følge samme strikte opplegg som med mine tidligere nye biler:

1. Første vinteren, kun høytrykkspyling.
2. Interiør, kona er dritflink på å rekondisjonere så hun får gjerne ta den jobben hvert år.
3. Hver sommer, så ofte som trengs, håndvask uten voksing.
4. Andre vinteren og hver vinter etterpå, gidder ikke å stå ute og vaske, blir bare børstevask, litt for sjeldent.
5. Hvert tredje-fjerde år, proffvask og polering.

Dette er godt nok for meg. Man må ikke glemme at det å få tilbake bilen etter å ha fått den skikkelig fikset gir nybilfølelse. Den gleden blir borte hvis man gjør det for ofte. :)

chargedup

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 11:04
Jeg har hatt problem med rust på skivene foran på e-Up. Ved rolig kjøring er de mekaniske bremsene omtrent ikke i bruk. Skivene verken pusses eller varmes opp og de ruster som fy.
Jeg synes det er merkelig at ikke bilene selv "legger på litt bremser" innimellom. Slik som lokførere må gjøre på tog under noen værforhold.
BMW legger automatisk på litt brems i sine biler (både el og fossil) når det regner. Dvs at klossene såvidt toucher skivene, altså ikke bra nok for å forhindre all rust i norsk vinter (salt), men bedre enn ingenting.
Elon twitret vel at man muligens aldri kom til å måtte skifte bremser på model 3, da kan ikke klossene legges på ved regn, så tviler på at "norsk" rust på bremser blir tatt hensyn til.

Jeg pleier å bremse relativt hardt (der det passer seg) like før jeg parkerer bilen i håp om å få litt varme i skiver, slik skivene er relativt tørre ved parkering. Dette er en anbefaling jeg har fått fra bilmekanikere og fra nettaviser/NAF osv. Feks: https://www.dinside.no/motor/rustne-bremser--den-nye-bilsykdommen/69949196
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Lynkjapp

For å holde liv i bremsene så er det vel bare å innimellom skru av full regen og så pøbelkjøre litt på skikkelig svingete vei. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA