Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere oppvarminger pr. dag, hvordan?

Startet av Balaklava, mandag 21. januar 2019, klokken 16:45

« forrige - neste »

Balaklava

Bruker gjerne bilen 2-3 ganger om dagen og vil gjerne ha automatisk oppstart av oppvarming hver gang.
Står tilkoblet lader når jeg er parkert.

Får til den om morgenen vha "varme og ladeplanleggeren" i bilen. Men kan ikke se at det er mulig med oppvarming nr 2 og 3 samme dag.

Hvordan løser dere dette? Ut i bilen og starte den opp og la den gå med nøkkel liggende i bilen er ikke et alternativ.

Balaklava


Ikke mulig da antar jeg?

Dumt. Er kaldt som f.. også om ettermiddagen/kveld.

Veldig rart at det ikke er lagt til rette for dette i programvaren til bilen... nesten så en skulle tro det var en feil eller noe de har glemt.

Kjetil1986

Hei. Joda, det er selvfølgelig fullt mulig med to oppvarminger på samme dag. Jeg har forvarming på morgenen og om ettermiddagen hver dag.

Jeg får ikke til å legge inn bilde eller video her nå. Men du ser jo det i den ene videoen som ligger i tråden: ioniq off-peak. Der ser du tydelig to avgangstider.
Model 3 long range 2021

Zimon

Jeg har ikke brydd meg om forvarming eller lade rett før avgang. Har ikke lademulighet på jobb, men bil står i lader hver natt hjemme. Grunnen til ikke det er at bilen blir veldig raskt varm, sett på varme i sete og ratt og la varmepumpa. Halveis ned boligfeltet så tar jeg av lua, null problem.

Men har tittet på innstillingene og ser ut som det er mulighet for 2 lade/forvarming tidspunkter som Kjetil1986 nevner.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 08:30
Hei. Joda, det er selvfølgelig fullt mulig med to oppvarminger på samme dag. Jeg har forvarming på morgenen og om ettermiddagen hver dag.

Jeg får ikke til å legge inn bilde eller video her nå. Men du ser jo det i den ene videoen som ligger i tråden: ioniq off-peak. Der ser du tydelig to avgangstider.

Nå har jeg finstudert og tror jeg skjønner det, uten at det løser problemet.

Jeg satt opp "linje 1" for ukedagene, så satt jeg opp "linje 2" for oppvarming helga da bilen blir tatt i bruk på andre tidspunkt.
----

Forstår jeg riktig at jeg må bytte bort varm bil i helga med varm bil på ettermiddag, og jeg må ha samme tidspunkt om ettermiddagene om dette skal fungere?

Jeg klarer ikke å se at jeg kan legge inn mer enn maks to tidspunkt pr. døgn, og de må ikke variere gjennom uka... eneste en kan er å ha de av-på basert på ukedag. Og om jeg bruker ene linja for helga så har jeg bare ett tidspunkt i ukedagene.

Er det noe jeg ikke har forstått, eller misforstår?

Myrknir

Nei det er som du skriver. Den har 2 linjer men må ha samme tidspunkter på hele linja. Du må nok ofre helgevarmen for å få 2 oppvarminger på hverdagen.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Balaklava

Sitat fra: Myrknir på tirsdag 22. januar 2019, klokken 12:20
Nei det er som du skriver. Den har 2 linjer men må ha samme tidspunkter på hele linja. Du må nok ofre helgevarmen for å få 2 oppvarminger på hverdagen.

Får en "følelse av" at programvaren i bilen ifht ladestyring og oppvarming etter tid osv antagelig har vært laget som ett supplement til app. Rigid og få valgmuligheter med kun to tidspunkt i døgnet uka gjennom.

Skulle ønske Hyundai kom med en oppdatering som ga bedre styring av dette for land uten app.

Myrknir

Håper det er noe de kan oppdatere via ny firmware. Samme som at det hadde vært praktisk å kunne varme bilen uten å måtte ha den plugget i.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA