Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elendig rekkevidde 40kWh?

Startet av Tiger, søndag 20. januar 2019, klokken 09:29

« forrige - neste »

Tiger

Hei.

Kjøpte meg 2019 40kWh Leaf. Meget god bil å kjøre. Men.. på papiret skulle den kunne kjøre ca 38 mil. Alle vet jo at dette er bullshit og forhandler fortalte meg at jeg kunne forvente noe nærmere 25mil. Hørtes logisk ut siden de 38 mila må vært mål i optimale settinger.

Hvis bilen skulle ha kjørt 25 mil så burde jeg tapt 4% av batteriet på vei til jobb. Men jeg taper ca 10% av batteriet på vei til jobb. Det betyr at bilen har ca 12 mil i seg. Dette er jo en helt syk forskjell fra hva som markedsføres. Ender jo opp med å kjøre med kald bil for at den skal kunne strekke seg. Helt utrolig skuffet over hvor dårlig dette er.

Noen som har samme erfaring eller tips til hvordan man kan få mest utav milene?

leafnor

#1
Tips:
- Dekktrykk, ha mer i enn instruksjonsboken sier. Minst 10% mer.
- Ikke bruk e-Pedal funksjonen.
- Unngå harde akselerasjoner. Energi går til spille i batteriet pga indre motstand, og blir til varme
- Benytt ECO da det letter å unngå unødvendig effekttopper (Samme grunn som over)
- Forvarm om mulig bilen med ladekabel tilkoblet før kjøretur starter på vinteren/kaldt vær
- Unngå å kjøre i B, da høy regenerering gir høy strøm som varmer batteri (Energitap)
- Ha dekk med best mulig rullemotstand, B eller A (Sjekk typisk sider som Byttdekk.no)
- Unngå å kjøre rundt med død vekt (Alt monner!)
- Ligg bak andre, ikke kjør forbi.
- Snø&slapsføre, kjør i hjulspor. Samme på våt vegbane, hold sporet på de foran (Reduserer rullemotstand)

Med tanke på at du regner at den skulle bruke 4% til jobb, men du erfarer 10% så er det med EL.bil som bensin/diesel., "kaldstart". De første km går det med energi i og med bilen er kald. Varmeapparat, olje i reduksjonsgir, hjullagre etc går litt tyngre. Alt starter opp.
Ligger arbeidsplassen høyere enn startpunkt der du bor, så krever det også energi å klatre opp dit.

God tur!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

turfsurf

Sitat fra: Tiger på søndag 20. januar 2019, klokken 09:29

Hvis bilen skulle ha kjørt 25 mil så burde jeg tapt 4% av batteriet på vei til jobb. Men jeg taper ca 10% av batteriet på vei til jobb. Det betyr at bilen har ca 12 mil i seg.
Starter du med kald bil? Alle elbiler som starter turen kald vil bruke mye mere siden det krever energi å varme opp bilen. Når den er varm går forbruket ned. Så mange små turer med lengre stoppe imellom vil gi veldig kort rekkevidde. Så lenge du uansett skal varme opp bilen så er det greit å forvarme så har du varm bil hele turen og. Alternativt ikke varme bilen, og kjøre med sete og rattvarme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger

Takk for tipsene! Tar propilot mye strøm?

leafnor

Hei.
ProPilot tar ikke mye strøm. Hvor mye kan jeg tro vil kunne vises på display over forbruk på bilen, i menyen som viser effekt som går til fremdrift, varme og aux(12V). Slå av og på propilot å se om aux effekt endrer seg.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

pitbullo

Jeg synes dette høres merkelig ut. Jeg har samme bilen (hatt den i 4 dager nå :) og har betydelig bedre rekkevidde. I går kjørte vi til selskap på kvelden, ca 4 mil. På hjemveien så testet vi batteriet litt og kjørte ordentlig uøkonomisk. Litt hard på gassen, 27 grader på varmeren, setevarme på osv. Valgte rute hjemover med høy hastighet periodevis, samt tur over et lite fjell med kraftige bakker. Vi var rett og slet litt ufyselige mot batteriet. Været var surt, snø/slaps deler av strekket og minusgrader i luften. Turen til selskapet trakk 20% av batteriet og turen fra trakk 25%. Det gir vel omtrent 15 mil total rekkevidde.
Jeg kjører samme strekket omtrent til og fra jobb til hverdags, og de to gangene jeg har gjort dette så har jeg kjørt mer økonomisk. Har ligget omtrent på 22 mil total rekkevidde om forbruket som oppgis er riktig. Med tanke på vær og føreforhold nå er jeg fornøyd.

Jeg tror jeg hadde testet litt systematisk hva som kan være årsaken, for du skal ha mye bedre kapasitet enn det du oppgir.

leafnor

Nå er i grunnen det å måle rekkevidde på mellom 4-10% av angitt tilgjengelig mengde noe tynt grunnlag.
Men, det kan godt la seg gjøre å ha rekkevidde på 12 mil. Det går også å ha rekkevidde på 25 mil. Det er forutsetningene som avgjør.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Viktig å tenke på er ved fulladet batteri vil man ikke regenere noe.

Så starter man hjemme med fulladet vil man ha høyere forbruk i prosent enn senere.

ThomasEL

Et annet viktig poeng:
Prosentskalaen i bilen er dessverre ikke lineær. Den kan synke fort, for så å synke sakte en periode. Og omvendt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trapper

#9
Vinterrekkevidde ved pendling til jobb:

Avstand:  137 km (totalt tur/retur)
Starter med 100% og forvarmet bil.
Returnerer fra jobb med kald bil (ingen lading på jobb).
Utv. temp.:  -5°C
Innv. temp.: 22°C
Snitt hastighet: 90 km/t
Kommer hjem med min. 8% og opp til 12% avhengig av vind og føre.
Kjører i D med ACC.

Det tilsvarer max. 15 mil ut fra forutsetningene ovenfor.


EV-FTW

De 25 milene selger sa burde være mulig, det er sommer mil. Du vil ikke oppnå det om vinter, om du ikke kjører bra sakte og med varme av.

Sommeren vil du nok med passe fin kjøring nå 25 mil med bilen.
Vet noen sier de kjører greit 27 mil med den, men det tar jeg veldig med en klype salt.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hawK

Sitat fra: Trapper på søndag 20. januar 2019, klokken 18:20
Vinterrekkevidde ved pendling til jobb:

Avstand:  137 km (totalt tur/retur)
Starter med 100% og forvarmet bil.
Returnerer fra jobb med kald bil (ingen lading på jobb).
Utv. temp.:  -5°C
Innv. temp.: 22°C
Snitt hastighet: 90 km/t
Kommer hjem med min. 8% og opp til 12% avhengig av vind og føre.
Kjører i D med ACC.

Det tilsvarer max. 15 mil ut fra forutsetningene ovenfor.

Hvilken % står bilen på når du kommer frem på jobb?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trapper


Tiger

En liten update. Testet litt ut igår med tanke på tipsene. Tapte kun 3% på 7km. Det er ikke så værst da. Men det var kun bykjøring. Forstår også at % ikke vises linært. Uforståelig at de ikke gjør det ettersom det hadde vært mye lettere å kunne holde kontroll. Takk for mange gode tips her.

blackleaf1

Sitat fra: Trapper på søndag 20. januar 2019, klokken 19:59
56 til 60%

Det har jeg etter 75 km til jobb, forvarmet, ACC, B og god varme i bilen. mest 80km/t vei, ligger i 86km/t reelt.
Atle
Lindås

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA