Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem kjøper fossilbil i 2019, og hvorfor?

Startet av Vesel, lørdag 19. januar 2019, klokken 19:55

« forrige - neste »

Vesel

#30
Sitat fra: THE på mandag 21. januar 2019, klokken 08:51
Jeg synes det er mer interessant å stille spørsmålet: Hva må til for at de som kjøper fosslbil i 2019 kan, eller vil, velge elbil i stedet?
Tror en dobling i prisen på bompasseringer og drivstoff til 30-40 kr literen kunne gjort susen.   :+1:

Neida, jeg er egentlig ikke tilhenger av å gjøre fossilbiler nærmest ubrukelig. Vi må jo bruke opp dem vi allerede har rullende på veiene. Ikke alle har råd til ny bil til flere hundretusen kr heller. Må man kjøpe brukt er ikke fossilbil nødvendigvis et dårlig valg, spesielt i de lavere prisklassene.
Et bedre alternativ er kanskje å prise nye fossilbiler ut av markedet ved å øke engangsavgiften kraftig. For de fleste er det jo bare noe tull å kjøpe ny fossilbil i dag. Tror mange kunne tilpasset seg og fått fart på fantasien (som elektrolux nevnte) da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

HCO

Sitat fra: jlan på mandag 21. januar 2019, klokken 13:15
Begravelsesbyråene har jo et elektrisk alternativ - men de teller vel ikke så mye i den store sammenhengen. https://karmoybilsenter.no/tesla/#

SitatMotto: "Miljø hele veien"

Tenker de hadde det moro når de fant på den...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

elektrolux

Her er gladnyhet for de som lurer på ny 400 km elbil:

Kjøp heller et par 100 km biler og en 20 år gammel Merce  Jaguar eller Porsche: https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/20/195493703/ny-regel-na-kan-du-spare-mye-penger-pa-drommebilen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagfinnN

Sitat fra: HCO på mandag 21. januar 2019, klokken 17:07
Sitat fra: jlan på mandag 21. januar 2019, klokken 13:15
Begravelsesbyråene har jo et elektrisk alternativ - men de teller vel ikke så mye i den store sammenhengen. https://karmoybilsenter.no/tesla/#

SitatMotto: "Miljø hele veien"
Tenker de hadde det moro når de fant på den...
En stille stund helt fram til gravplassen....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

martiol

Hei.

Første gang jeg svarer på noe på dette forumet, følte jeg måtte det nå :)

Hva med oss som har mer enn 2 barn? Jeg kjører en S-Max i dag og den har 3 "skikkelige" sitteplasser på 2. rad. Og den har plass til et par par til, som er kjekt.

Jeg vurderte en Model X men synes ikke jeg kan forsvare å bruke så mye penger, kjører ikke så mye.

Nå blir det til å beholde en gammel S-Max noen år til, eller kjøpe ny S-Max med diesel motor.  :'(

(synes 5008 og lign. blir litt smale i baksetet)

jlan

Sitat fra: martiol på mandag 21. januar 2019, klokken 19:02
Jeg vurderte en Model X men synes ikke jeg kan forsvare å bruke så mye penger, kjører ikke så mye.
Nå blir det til å beholde en gammel S-Max noen år til, eller kjøpe ny S-Max med diesel motor.  :'(
Det rimeligste er sikkert å beholde din gamle S-Max. Miljømessig er vel det heller ikke så ille.  Noen skal jo uansett kjøre den til den er moden for å hugges. Men jeg synes du skal tenke deg godt om før du kjøper en ny dieselbil til over 500000 i stedet for en elbil til rundt 700000.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

En jeg kjenner har 4 unger, og han har aldri hatt noe annet enn Caravelle. Der fraktes sykler, kanoer og alt mulig, og mere til. Slike biler vil holde seg i verdi lenge enda, men miljøvennlige er de ikke.
En ny S-max blir det nok et digert verditap på, hvis den koster såpass mye som ny. Ford har det ikke med å holde seg spesielt godt i verdi.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Balaklava

Tror vi er en litt typisk "på landet" familie. To voksne, to unger.

Har hatt to biler i husholdningen i snart 15 år. Holder nr 2 bilen selv/privat, og nr 1 bilen er firmabil med alle kostnader dekket, dvs absolutt alt.

Byttet akkurat nr 2 bilen i en Ioniq, og skal også bytte firmabil til våren. Veldig fornøyd med Ioniqen.

Har hatt Touran (Trang og mange feil, eneste bilen vi har opplevd driftstans med), S-max (deilig og stor familiebil) og har nå en 180hk dsg 4wd Octavia med litt høyere bakkeklaring a la Scout utgavene. Ocataviaen passer oss perfekt. Med hus på landet drar vi henger ganske ofte egentlig. Og et par- tre ganger i året må vi montere skiboksen for å få med oss alt på langtur.

Vi må ha en bil som duger til langtur. Jeg er over til nordvestlandet og vestlandet to- tre ganger i året. Noen turer kjører jeg alene og da liker jeg godt å bare kjøre på, stoppe for å fylle bensin og tar gjerne en tre- minutters grøftestans for å slå lens. Mao... full fart, matpakke i bilen. Nyter utsikten fra bilen, ingen stans, kjører gjerne "litt hardt" på en del strekk. Står gjerne opp 0400 og kjører for å få de første timene alene på veien når jeg skal langt.

Og så har vi ei hytte uten strøm ganske mange mil fra siste ladestasjon på Kongsvinger. Og vi kjører også nedover mot Danmark osv av og til. Og til Sverige. Skal vi langt så pakker vi gjerne kvelden før, starter tidlig og "dundrer på" så vi kommer lengst mulig før ungene våkner.
---
Har lyst å gå for elektrisk firmabil, vi vil også bli lettere beskattet med det, men ser ikke noe godt alternativ til octaviaen egentlig. Vi må ha 4WD, vi bør ha litt ekstra bakkeklaring pga noen strekk opp til hytta, vi må ha hengerfeste, og aller helst mulighet for skiboks av og til. Model X, jaguar/audi er langt utenfor budsjett.

Så pr. nå ser det ikke ut til å være mulig. Skal ikke se bort fra at det blir Ocatvia enda en gang. Og det er vel noe av problemet, det er ingen åpenbare elbiler som erstatter en stv med 4wd uten at det blir alt for dyrt.

En Kia e-niro med 4wd, hengerfeste og taklast kunne vel muligens "gjort jobben", men den finnes jo ikke ;-)

SurSnasen


Daniel_0007

Sitat fra: martiol på mandag 21. januar 2019, klokken 19:02
Hei.

Første gang jeg svarer på noe på dette forumet, følte jeg måtte det nå :)

Hva med oss som har mer enn 2 barn? Jeg kjører en S-Max i dag og den har 3 "skikkelige" sitteplasser på 2. rad. Og den har plass til et par par til, som er kjekt.

Jeg vurderte en Model X men synes ikke jeg kan forsvare å bruke så mye penger, kjører ikke så mye.

Nå blir det til å beholde en gammel S-Max noen år til, eller kjøpe ny S-Max med diesel motor.  :'(

(synes 5008 og lign. blir litt smale i baksetet)

hva med E-NV200 EVALIA med 5 seter?
Model 3 2019 LR Rwd

Kjetil1986

Hvem kjøper fossilbil i 2019? De som ikke har prøvd elbil ennå  8)
Model 3 long range 2021

E_S

Jeg har kjørt elbil nå i fem år og vært innom både Leaf, Soul, Model S og nå Fiat 500e. Jeg har ingen planer om å gå tilbake til fossilt, men om man dropper alle "dustegrunner" basert på gamle myter, uvitenhet og oppkonstruerte problemstillinger for å velge fossilt kan jeg komme opp med følgende:

* Langtur er for mye knot med stort sett alt annet enn Tesla. Ladekø, trege ladere, biler som lader tregt ++

* Om man ikke har tilgang på lading hjemme og/eller på jobb blir det for mye knot, det går ikke å basere seg på (opptatte) offentlige punkter eller hurtigladere.

* Utenlandstur med alt annet enn Tesla er et mareritt med operatører, tager, chiper, avtaler og styr.

* Kortrekkeviddebilene er mer eller mindre ubrukelige på langtur med mindre man synes det er greit at en 3-timers kjøretur tar 6 timer eller mer.

* De som har masse unger og behov for hundebur, henger og sånt har ikke noen reelle alternativ i dag. Model X er aaaaalt for dyr for "vanlige folk" med mindre man er spesielt interessert, og den er også fysisk for stor mange steder.

* Veldig mange av elbilene på markedet i dag bærer preg av lettvinte løsninger i konstruksjon som gjør at de lader sakte både på AC og DC, får drastisk redusert rekkevidde i høy hastighet eller kulde etc. slik at de oppgitte rekkeviddetallene er heeeelt urealistiske og stort sett kan deles på to for å være reelle under worst case.

* Teslas service- og ettermarkedsapparat er fullstendig elendig. Deler som ingen vet når kommer og ventetid på et halvt år på den minste bagatell er ikke akseptabelt, og "voksesmerter" vedvarer ikke i mange år uten at det er noe alvorlig galt i organisasjonen. Det er i hvert fall hovedgrunnen til at Model 3 ikke engang vurderes av meg.
:)

Electrix

Sitat fra: Sutalaus på mandag 21. januar 2019, klokken 23:29
Har lyst å gå for elektrisk firmabil, vi vil også bli lettere beskattet med det, men ser ikke noe godt alternativ til octaviaen egentlig. Vi må ha 4WD, vi bør ha litt ekstra bakkeklaring pga noen strekk opp til hytta, vi må ha hengerfeste, og aller helst mulighet for skiboks av og til. Model X, jaguar/audi er langt utenfor budsjett.

Så pr. nå ser det ikke ut til å være mulig. Skal ikke se bort fra at det blir Ocatvia enda en gang. Og det er vel noe av problemet, det er ingen åpenbare elbiler som erstatter en stv med 4wd uten at det blir alt for dyrt.
Jeg er enig i at det er dårlig utvalg av større elektriske familiebiler, men er du sikker på at Model X er utenfor rekkevidde hvis alternativet er å lease en ny octavia? En jeg kjenner gikk fra leaset Octavia til ny Model S og endte opp med å betale mindre i måneden på lånet for S enn han betalte på leasinga til octaviaen. Dette er var jo delvis pga gunstige låneavtaler fra Tesla. Mulig X blir en del dyrere og mulig det er litt andre forhold med firmabil, men det bør ikke nødvendigvis være helt uaktuelt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vesel

Ja, leasing er ihvertfall et stort tapsprosjekt. Fordyrende mellomledd mellom selger og kjøper som også skal tjene penger og ha sine marginer. Kan ikke sammenlignes med vanlig billån til 4,5% rente. Har sett diverse røverpriser på leasing, og i tillegg krever de kanskje at du må betale for servicer på svindyre merkeverksted. Har til gode å se én gunstig leasingavtale. Håper alle som vurderer leasing faktisk setter seg ned med kalkulatoren og gjør en grundig beregning av de forskjellige finansieringsalternativene.

Skulle heller ikke forundre meg om en Model X til 7-800 000 kr blir billigere å eie med billig Tesla-lån enn det er å lease en Octavia til 3-400 000 kr om man ofte kjører gjennom bom.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Balaklava

Er ikke vi som leaser, er ett stort amerikansk eid konsern. De setter grensene og vi skatter av fordelen. Så hva det ville koste privat er ikke direkte relevant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA