Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem kjøper fossilbil i 2019, og hvorfor?

Startet av Vesel, lørdag 19. januar 2019, klokken 19:55

« forrige - neste »

Vesel

Tenker da kun på nybiler. Ser nemlig at fremdeles så er færre enn halvparten av nyregistrerte personbiler nullutslippsbiler. Så hvem er de ca 60% som kjøper ny fossilbil i dag, og hvorfor gjør de det? Finnmark, pickuper og varebiler alene kan ikke stå for alle disse nyregistreringene.

I dag er det tett i tett med ladestasjoner i Sør-Norge, og det bygges stadig flere. Den ene langrekkevidde-elbilen etter den andre lanseres. Den nye Bobla, Tesla Model 3 med 50 kWh-batteri til ca 300 000 kr, er her om bare noen få måneder. Ionity-nettverket som vil kunne lade alle CCS-biler med Tesla Supercharger-hastighet i hele Europa stormer fram. Samtidig legges bensinstasjoner sakte ned i hele landet.

Må jo være et tapsprosjekt uten sidestykke å kjøpe ny fossilbil i dag med de dårlige utsiktene det er for verditap, økte drivstoffavgifter, økte bompriser og mulige forbud i byer. Er det så mange som har råd til ikke å kjøpe elbil i dag?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

vichingo

#1
Tja.... Jeg er kjempefornøyd med elbilen vår, foretrukket på alt av nærkjøring.
Men alt under 600-800 km etapper kjøres i ett på langtur, kun tissepauser og evt. sjåførbytter. Sitter langt inne å venne seg til tanken på tvungne ladepauser - ikke nødvendigvis lademuligheter på destinasjonene vi ofte reiser til.
Kjører 16-20' per år på hver av de to bilene.
Ville fortsatt kjøpt fossil som langtur/helgebil og en mindre elbil som hverdags-/nummer to-bil.
Bor i Oslo, og krysser knapt bomringen med dieselbilen utenom helge-/langturene.
Ladbar hybrid på langtursbilen gir for meg liten mening. To drivlinjer og et snittforbruk på 300-400 km-turer som ikke er noe særlig lavere enn dieselbil. Ekstra motorkraft på hybrid er selvsagt et pluss, men for meg holder det så lenge det er rundt 10 kg/hk eller mindre, noe mange ikke-hybrider også har.

Prøvde langtur i dag (350 km) med i3-en siden dieselbilen var opptatt med tur i motsatt retning. Hurtigladingspauser med kortrekkevidde elbil er i hvert fall kun for spesielt interesserte, og snittfarten på motorveien ble sikkert 30 km/t lavere enn jeg er vant til for i det hele tatt å få begrenset ladepausene til et minimum.

Kan skjønne at Teslaene har en viss appell, superladernettverket deres er godt, men bestillingstidene og serviceapparatet har fortsatt et godt stykke igjen til å kalles akseptable.

Beholder bilene mine 6-10 år fra de er nye, det meste av verditap er da tatt uansett. Om man da får 50 eller 100 k igjen etter så lang tid utlignes lett av evt. avkrysninger eller ikke i ekstrautstyrslisten på nybilkjøpet.


KjellG

Slippe ladepauser og få  tilhengerfeste. Hvis en ellers har råd til en Tesla X (tilhenger), så kan en kjøpe mye diesel for differansen ned til en mer vanlig bil.

Vesel

Sitat fra: KjellG på lørdag 19. januar 2019, klokken 21:47
Slippe ladepauser og få  tilhengerfeste. Hvis en ellers har råd til en Tesla X (tilhenger), så kan en kjøpe mye diesel for differansen ned til en mer vanlig bil.
Godt poeng det med hengerfeste. Ikke alle som har råd til en Model X.

En annen kundegruppe som kanskje kjøper fossilbil i dag er de som ofte kjører i utlandet. Når Model 3 kommer vil det behovet også dekkes da, ihvertfall om man bare reiser i Vest-Europa. Enestående folkelig priset bil for Autobahn. Litt vanskeligere om man drar mye til Øst-Europa kanskje, men det ekspanderes sakte, men sikkert med superchargere og Ionity der også. Med litt research-ferdigheter og tålmodighet vil jeg tro ferie med langrekkevidde-elbil går fint der også, selv i dag.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Burger

Er man glad i fiske og/eller fjellet så er det nok ikke noe som passer enda. Kjenner flere som liker å dra så langt fra asfalten at skikkelig offroader er det som teller og siste hurtiglader passerte man for ett par timer siden.

Slike biler tror jeg vil holde seg i pris.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Hørt om flere som bor slik til at de ikke får ladet hjemme og derfor velger fossil. Et par jeg kjenner kjøpte først en leaf,men ga opp og byttet til fossil fordi de ikke kunne lade hjemme og opplevde det upraktisk å fly rundt å hurtiglade. Dyrt ble det også å hurtiglade. Forøvrig er det upraktisk når en skal litt utenfor allfarvei da dette må planlegges litt mer. En kan ikke ta ting litt på sparket like lett med en elbil fordi ladenettverket fortsatt har dårlig dekning i store deler av Østlandet utenfor hovedveiene. Og så har du tilhenger og alt rundt det... Fortsatt er det lettere å være eier av fossil bil dersom en kun skal eie en bil..det gir flere bruker scenarier

Elbil fundamentalist

Det er vel ikke metning i rekkehus og eneboligmarkedet, men det er vel først og fremst her vi ser de store salgstallene.
Det som setter effektiv stopper for flere elbiler i Oslo er fjerning av p-plassser, samt at AP og MPG har i praksis stoppet bygging av nye fortausladere. Det går altfor tregt med ladestasjoner til p-plasser i sameier og borettslag.
Ergo fortsatt mange som ikke reelt sett har mulighet for å eie en elbil, med mindre man er spesielt interessert og flittig lader på hurtigladere og kjøpesenter etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Troald

Vi har 2 elbiler og kjører 5 og 8 mil hver dag ifbm jobb (jobber i 2 forskjellige retninger så samkjøring ikke mulig). I tillegg kommer all fritidskjøringen. Her i høst var vi uten hjemmelading i 2-3 mnd pga stengt vei til huset. Da må jeg innrømme at det var trasige tider og det gikk med mye tid med lading.

Har man ikke mulighet for lading hjemme og/eller på hytte så kan det være tungvint med elbil.

Videre er det nok mange som ikke tør å ta i bruk ny teknologi. Vi mennesker er konservative og nye ting virker skummelt for mange. For mange virker elbil komplisert, de hører historier om batterier som ryker, branner og mye annet som de fortsatt tror på.

Og så har du de som mener at bil skal høres og lukte.....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Imagine

#8
Det vil nok fortsatt være ganske mange som kjøper (evt i alle fall leaser) se nye ICE-biler fremover, selv i Norge. Å få elbilandelen på over 60-70% er nok vanekelig selv med de helt spesielle elbilfordelene vi har her til lands.

Det er en del som trenger biler som skal kjøres langt uten lading, med tilhenger etc. Det er en del som ikke er så opptatt av gateparkering i byer eller å spare bompenger.
Så har du velstående folk som ikke ønsker å kjøre elektrisk bil til vanlig. De har gjerne en elbil ved siden av uansett. Så det vil nok «alltid» være minst 10-20% salg av bensin og dieselbiler så lenge dette er lovlig. Når det er sagt så liker jeg nensinbiler fra 2010-2015 vel så godt som de nyeste som ofte har turbo downsizing, så kan nok mange med meg like greit kjøpe brukte slike biler og være strålende fornøyd. Det er jo bedre kjøp enn noen gang og det er større tilbud enn etterspørsel for tiden.

Hybrider er en døende rase tror jeg, men de er fortsatt svært populære, nesten som elbiler. Så det holder nok en stund til.
Snart er alle bensin- og dieselbiler såkalte «mild-hybrider» og vil trolig kunje selges i lang tid etter 2025 da de holdes elektriske nok til å ikke forbys i hverken 2025 eller 2030 osv. De vil dekke behov til folk som rett og slett ikke ønsker (evt trenger noe annet enn) en rendyrket elbil.


Selv liker jeg begge deler. Har planer om å holde det slik at jeg har flere biler, da fordelt på både en god elbil til meg og en til kona + entusiastiske bensinbiler. Av den enkle grunn at begge har sine fordeler og ulemper. Det er deilig å kjøre lydløst, moderne, utslippsfritt og billig med elbil. Nyte elbilfordelene med å ligge i kollektivfeltet, parkere enklere i byer og få gratis eller billige bompasseringer. I hverdagen fungerer det perfekt.
Men det er også deilig å høre på flott motordur og leke seg med bensinbiler, giring og duft og eksos og ikke minst kjøre superlangt uten å måtte lade... og skal man da fylle tar det 4 minutter.
Til ren kosekjøring i helgene er bensinbilen milevis foran elbilen enn så lenge. Da snakker vi ikke en vanlig Polo eller Passat med bensinmotor på 100-200hk, men om skikkelige bensinbiler med f eks Porsche med B6, biler med V8, V10 eller V12 og 4wd/rwd og avansert premium-teknikk. Biler som ikke er lammet av hybridutgavene sine drivlinjer og minst 3-400kg ekstra i batterier.

Øyvind.h

Mitt inntrykk er at fossilbil fortsatt står sterkt i håndverker-miljø. Dvs typisk "gutta på gølvet" som aldri vil ta i "duracellbil".
Kikker en på Facebook-siden til folk som er negative til elbil er det ofte diverse innvadringsfrykt, clickbait-deling og manglende evne/viljw til å ta til seg ny kunnskap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. januar 2019, klokken 08:09
Mitt inntrykk er at fossilbil fortsatt står sterkt i håndverker-miljø. Dvs typisk "gutta på gølvet" som aldri vil ta i "duracellbil".
Kikker en på Facebook-siden til folk som er negative til elbil er det ofte diverse innvadringsfrykt, clickbait-deling og manglende evne/viljw til å ta til seg ny kunnskap.


Altså folk flest  ;)
Folk flest kjøper ikke nye biler uansett.

Øyvind.h

Ja kanskje brakkeprat er hverdagen til en vesentlig andel av den norske befolkning. Ene sønnen min jobber hos en stor entreprenør og har spurt meg om et par elbil-myter "gamlekara" kommer med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stefse

Tror nok det er et godt poeng at ikke alle som kunne klart seg med elbil, har muligheten til det pga. ladeproblematikk. Men om det er disse som kjøper mest nye biler kan sikkert diskuteres, så her er det nok gjerdesitting og bruktbiler som gjelder en stund fremover. Nybilmarkedet for små og mellomstore alminnelige biler vil nok merke dette, noe som forsåvit forhindrer totalkollaps i bruktbilmarkedet i dette segmentet.
Ellers har vi fossilbiler med høy laste/trekk kapasitet, offroad egenskaper og spesielle biler av prominente merker vil nok ha kjøpere lenge enda.
Håndtverkere skal vel helst tjene penger og være konkuransedyktige på det de holder på med, så når bilalternativene blir gode nok, blir de nødt til å akseptere elbiler enten de vil eller ikke.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Denne tråden viser vel bare hva som er hovedproblemet med å redde verden - veldig vanskelig å endre adferd...

Ikke det at jeg tror elbilen redder verden, men det kan bedre verden lokalt. Dog, hva hjelper det når man bare vi gjør som man alltid har gjort  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

I flg OFV solgte disse fossilene/hybridene mest i fjor i synkende rekkefølge:
Outlander, Yaris, X60,Rav4, Octavia, C-HR, V90, Passat, Auris, GL-C, 2-serie, Tiguran, T-roc, CX-5, Kodiaq, 3008, A3, og X90

Noen har egenskaper og pris der elbil ikke er alternativ. Andre biler, som Yaris, er det rart at selger så bra.

Husk også at leveringssitasjon for mange elbiler er vanskelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA