Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden

Startet av Jarv!s, lørdag 19. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

OhmPaPa

> Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden

Absolutt ingen misnøye! Jeg gleder meg til å se min første TM3 på en SuC. Velkommen etter alle sammen!  :+1:

Handyman

Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26

EU-direktivet spesifiserer kun combo2 ladeplugg i henhold til standarden EN 62196-3, men ikke hvilken underliggende signaleringsprotokoll som skal benyttes. Det er ikke sikkert at Tesla benytter CCS 2.0 signaleringsprotokoll på superchargerne med combo2 ladeplugg. Det kan være at Model3 forstår superchargernes gamle CAN-bus basert signalering på den nye Combo2-pluggen, og ikke trenger CCS greenphy basert signalering. I så fall bryter ikke Tesla bestemmelsene i EU-direktivet. Tesla utestenger ingen, men ingen andre elbiler enn Tesla Model S, X og 3 er foreløpig teknisk kompatible med Teslas superchargere, selv om det nå også er Combo2 plugg.

SitatDirect current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard EN 62196-3.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=en
Vanligvis har i juss, er hensikten/formålet med et kravet en like viktig del av kravet som selve kravteksten. Odene "for interoperability purposes" og "at least with connectors" sier noe om hva formålet er og det er derfor ikke sikkert at Tesla kan dekke seg med å si at Combo2-pluggen er på plass. Hvis bilen ikke kan snakke med laderen er ikke interoperabilitet oppnådd.
Om det er nok at protokollen er åpen slik at de andre kan tilpasse seg er jeg usikker på.
Men det er slett ikke utenkelig at Tesla har en plan eller har funnet et smutthull slik at laderne forbeholdes Teslaer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
2018 Tesla Model S 75D

tibber73

Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:36
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
Vill gjetning og litt logikk :-)

For å si det på en annen måte:
Det ville vært rart om en fikk nedsatt hastighet på superlader av å plugge inn 300 ganger på en time. Det er mer logisk at de teller antall ladesykluser (0-100% er 1 syklus)

Jeg så dette antallet via API'et jeg testa i 2017. Da var dette tallet 0 etter en ladesesjon på SuC. Jeg får se om jeg får hentet ut dagens verdi, har jo kjørt til Spania...
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Handyman

Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:53
Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:36
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
Vill gjetning og litt logikk :-)

For å si det på en annen måte:
Det ville vært rart om en fikk nedsatt hastighet på superlader av å plugge inn 300 ganger på en time. Det er mer logisk at de teller antall ladesykluser (0-100% er 1 syklus)

Jeg så dette antallet via API'et jeg testa i 2017. Da var dette tallet 0 etter en ladesesjon på SuC. Jeg får se om jeg får hentet ut dagens verdi, har jo kjørt til Spania...
Jeg tipper også at det er slik det beregnes. Det i alle fall slik Apple gjør det på sine produkter.
Kan sågar være at de vekter lading mellom 80 og 100 mer enn mellom 30 og 50 også.
Må vel være noen har svaret på dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ohowl

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:32
Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26

EU-direktivet spesifiserer kun combo2 ladeplugg i henhold til standarden EN 62196-3, men ikke hvilken underliggende signaleringsprotokoll som skal benyttes. Det er ikke sikkert at Tesla benytter CCS 2.0 signaleringsprotokoll på superchargerne med combo2 ladeplugg. Det kan være at Model3 forstår superchargernes gamle CAN-bus basert signalering på den nye Combo2-pluggen, og ikke trenger CCS greenphy basert signalering. I så fall bryter ikke Tesla bestemmelsene i EU-direktivet. Tesla utestenger ingen, men ingen andre elbiler enn Tesla Model S, X og 3 er foreløpig teknisk kompatible med Teslas superchargere, selv om det nå også er Combo2 plugg.

SitatDirect current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard EN 62196-3.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=en
Vanligvis har i juss, er hensikten/formålet med et kravet en like viktig del av kravet som selve kravteksten. Odene "for interoperability purposes" og "at least with connectors" sier noe om hva formålet er og det er derfor ikke sikkert at Tesla kan dekke seg med å si at Combo2-pluggen er på plass. Hvis bilen ikke kan snakke med laderen er ikke interoperabilitet oppnådd.
Om det er nok at protokollen er åpen slik at de andre kan tilpasse seg er jeg usikker på.
Men det er slett ikke utenkelig at Tesla har en plan eller har funnet et smutthull slik at laderne forbeholdes Teslaer.

Formålet er åpenbart interoperabilitet og standardisering, ikke å presse private aktører til å tilby sine tjenester til de som ikke er abonnenter/kunder på noe vis. Det snakkes spesifikt om private/abonnementsdrevne ladetjenester i direktivet, og da følger det også at slikt er helt OK; noe annet hadde vært et fundamentalt brudd med hele ideologien som driver EU-prosjektet.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

fredag

Sitat fra: automat på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:00
Og EN 62196-3 sier kun noe om den fysiske pluggen, ikke noe om elektrisk grensesnitt?

Ja. Såvidt jeg kan se handler denne standarden kun om de fysiske dimensjonene på pluggen og kontakten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:53
Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:36
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
Vill gjetning og litt logikk :-)

For å si det på en annen måte:
Det ville vært rart om en fikk nedsatt hastighet på superlader av å plugge inn 300 ganger på en time. Det er mer logisk at de teller antall ladesykluser (0-100% er 1 syklus)

Jeg så dette antallet via API'et jeg testa i 2017. Da var dette tallet 0 etter en ladesesjon på SuC. Jeg får se om jeg får hentet ut dagens verdi, har jo kjørt til Spania...
Rykter går fort, men det er flere som hevder antaller tilkoblinger er 300.

Hvis vi tar Teslabjørn som eksempel, han fikk begrenset ladeeffekt etter bare 40 000km på begge batteripakkene han har hatt på XP90D-en han har: https://www.youtube.com/watch?v=XzhmrHlz8Z4

Riktig nok med mye hengerkjøring, så han sier det tilsvarer ca. 60 000km uten. Hvis vi sier 80kWh (100-0 på en 90-pakke) og 300 ladesykluser, så er det 24 000kWh via DC før batteriet blir begrenset. Selv om vi sier at han har et snitt på 3kWh/mil, så skulle han altså klart å komme 80000km... det er variabler her som både kan gjøre regnestykket riktig og feil, men jeg hadde blitt glad om noen fant ut av dette en gang for alle. Når/hvis det skjer med meg, så vil jeg kreve svar.

Amoss

#68
Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26
EU-direktivet spesifiserer kun combo2 ladeplugg i henhold til standarden EN 62196-3, men ikke hvilken underliggende signaleringsprotokoll som skal benyttes.

Selv trodde jeg at standarden inneholdt både den fysiske utformingen av pluggen og signaliseringen?  Men nei, har ikke noen dokumentasjon av dette. Om noen klarer å dokumentere om det er på den ene eller andre måten hadde det vært interessant. :)


Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26
Det er ikke sikkert at Tesla benytter CCS 2.0 signaleringsprotokoll på superchargerne med combo2 ladeplugg. Det kan være at Model3 forstår superchargernes gamle CAN-bus basert signalering på den nye Combo2-pluggen, og ikke trenger CCS greenphy basert signalering.

Vel, hadde vært liten vits i hele pluggendrigen på TM3 dersom de ikke kan lade på andre CCS stasjoner, så at bilen støtter CCS signaleringsprotokoll bør det være liten tvil om. Om det derimot er CCS 1.0 eller 2.0 skal jeg ikke si noe helt sikkert om, men tror mange blir svært skuffet dersom det bare skulle være v1.0.

Når så altså bilen nødvendigvis må støtte CCS signaleringsprotokoll, og uansett ikke kan bruke den tradisjonelle supercharger pluggen virker det litt søkt på dersom CCS pluggene på superchargerne ikke også bruker CCS signaleringsprotokoll.


... de øvrige tingene i ditt innlegg som jeg har problemer med har andre alt tatt opp og behøver ikke kommenteres videre av meg :)
Model S 85D

kc

Sitat fra: Amoss på torsdag 24. januar 2019, klokken 12:32
Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26
EU-direktivet spesifiserer kun combo2 ladeplugg i henhold til standarden EN 62196-3, men ikke hvilken underliggende signaleringsprotokoll som skal benyttes.
[/qoute]

Selv trodde jeg at standarden inneholdt både den fysiske utformingen av pluggen og signaliseringen?  Men nei, har ikke noen dokumentasjon av dette. Om noen klarer å dokumentere om det er på den ene eller andre måten hadde det vært interessant. :)


Sitat fra: fredag på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:26
Det er ikke sikkert at Tesla benytter CCS 2.0 signaleringsprotokoll på superchargerne med combo2 ladeplugg. Det kan være at Model3 forstår superchargernes gamle CAN-bus basert signalering på den nye Combo2-pluggen, og ikke trenger CCS greenphy basert signalering.

Vel, hadde vært liten vits i hele pluggendrigen på TM3 dersom de ikke kan lade på andre CCS stasjoner, så at bilen støtter CCS signaleringsprotokoll bør det være liten tvil om. Om det derimot er CCS 1.0 eller 2.0 skal jeg ikke si noe helt sikkert om, men tror mange blir svært skuffet dersom det bare skulle være v1.0.

Når så altså bilen nødvendigvis må støtte CCS signaleringsprotokoll, og uansett ikke kan bruke den tradisjonelle supercharger pluggen virker det litt søkt på dersom CCS pluggene på superchargerne ikke også bruker CCS signaleringsprotokoll.


... de øvrige tingene i ditt innlegg som jeg har problemer med har andre alt tatt opp og behøver ikke kommenteres videre av meg :)

Det CCS 2.0, ettersom 1.0 ikke støtter hastigheter over 80kW. CCS 2.0 støtter foreløpig hastigheter opptil 350kW.

Amoss

Sitat fra: kc på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:26
Det CCS 2.0, ettersom 1.0 ikke støtter hastigheter over 80kW. CCS 2.0 støtter foreløpig hastigheter opptil 350kW.

Ja, antar og er *nesten* sikker på dette jeg også. Men må altså ta det med en klype salt innen vi ser at noen i en TM3 faktisk lader på en CCS 2.0 stasjon og får større ladehastighet enn det 1.0 støtter.
Model S 85D

kc

#71
Sitat fra: Amoss på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:38
Sitat fra: kc på torsdag 24. januar 2019, klokken 14:26
Det CCS 2.0, ettersom 1.0 ikke støtter hastigheter over 80kW. CCS 2.0 støtter foreløpig hastigheter opptil 350kW.

Ja, antar og er *nesten* sikker på dette jeg også. Men må altså ta det med en klype salt innen vi ser at noen i en TM3 faktisk lader på en CCS 2.0 stasjon og får større ladehastighet enn det 1.0 støtter.

Kabel til onboard charger i TM3 er mye tykkere enn f.eks i MS og X noe som antyder at den skal tåle høyere spenning. Det gir ingen mening og implementere en gammel versjon av protokollen når den er bakoverkompatibel med CCS 1.0 chargers. Tesla jobber med supercharger V3 og ryktene går på at den opererer i 200kW + segmentet. Noe særlig høyere enn det så må supercharger kabel ha kjøling noe som er lite trolig i første omgang. Raskere charging, fortere ferdig, mindre kø på SuC og topp stemning for alle :+1:

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

olavxxx

Sitat fra: gr på tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:10
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:53
Sitat fra: Wibla på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:36
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 22. januar 2019, klokken 17:59
Hmmm. Det er nok feil. Det er vel antall DC ladesykluser som teller? (20-80% er 0,6 sykluser)
Hvor har du funnet ut det? :)
Vill gjetning og litt logikk :-)

For å si det på en annen måte:
Det ville vært rart om en fikk nedsatt hastighet på superlader av å plugge inn 300 ganger på en time. Det er mer logisk at de teller antall ladesykluser (0-100% er 1 syklus)

Jeg så dette antallet via API'et jeg testa i 2017. Da var dette tallet 0 etter en ladesesjon på SuC. Jeg får se om jeg får hentet ut dagens verdi, har jo kjørt til Spania...
Rykter går fort, men det er flere som hevder antaller tilkoblinger er 300.

Hvis vi tar Teslabjørn som eksempel, han fikk begrenset ladeeffekt etter bare 40 000km på begge batteripakkene han har hatt på XP90D-en han har: https://www.youtube.com/watch?v=XzhmrHlz8Z4

Riktig nok med mye hengerkjøring, så han sier det tilsvarer ca. 60 000km uten. Hvis vi sier 80kWh (100-0 på en 90-pakke) og 300 ladesykluser, så er det 24 000kWh via DC før batteriet blir begrenset. Selv om vi sier at han har et snitt på 3kWh/mil, så skulle han altså klart å komme 80000km... det er variabler her som både kan gjøre regnestykket riktig og feil, men jeg hadde blitt glad om noen fant ut av dette en gang for alle. Når/hvis det skjer med meg, så vil jeg kreve svar.
Nå bruker Teslabjørn mye mer superlader enn vanlige folk, samt kjører mye med henger. Så de 40.000 km vil jo tilsvare mange flere sykluser (pga opp til dobbelt forbruk med henger).

Men det er vel også de som diskuterer om 90 pakken er ekstra utsatt, lest litt diskusjon rundt det .  Selv superlader jeg veldig sjeldent.

kc

Sitat fra: Elmo på torsdag 24. januar 2019, klokken 18:57
Tåler høyere STRØM tenker jeg du mener

Vi kan godt begynne en ny tråd angående vekselstrøm og ohms lov, men det har jeg ikke tenkt å gjøre her. Det dreier seg uansett om høyere volt og ampere, kort fortalt. Bedre ledeevne gir mer strøm er vi skjønt enige om.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA