Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 MR komme i Mai, angrer en på LR bestillingen?

Startet av Bjoris, lørdag 19. januar 2019, klokken 17:04

« forrige - neste »

Vesel

Sitat fra: creal på mandag 21. januar 2019, klokken 11:52
Jeg tror ikke så mange burde angre på dette. Det er nettopp AWD som gjør Model 3 til en svært attraktiv elbil akkurat nå. Når man begynner å se på Model 3 RWD, så er plutselig Kona, Ioniq, Niro, Soul +++ alle sammen konkurransedyktige alternativer.
Det er jo nettopp SR (uten AWD) til ca 300 000 kr som vil gjøre denne bilen til tidenes bilkupp i Norge. Når M3 kommer hit i store antall tror jeg mange av de eksisterende elbilmodellene på markedet blir nærmest overflødiggjort, bl.a. Ioniq, e-Golf, Leaf og Ampera-E. Kona kan sikkert tjene sitt formål for alle dem som de siste årene er blitt så hellbent på å kjøre overdimensjonert jeep (selv om de aldri kjører offroad), men selv SR vil i praksis ha bedre rekkevidde enn Kona.
Pga Supercharger-nettverket vil man nemlig måtte lade bare ca 5 t 42 min med Model 3 SR (50 kWh) mens man må lade ca 9 t 49 min med Kona (64 kWh) på en tur mellom Hirsthals og Roma ifølge A Better Route Planner. I tillegg har du Autopilot og det at Tesla har spesialisert seg på elbiler og bygger dem fra grunnen av. Har du noen vært på bilshow? Folk samler seg i hopetall rund Tesla-ene. Folk, spesielt unge, elsker Tesla. Jeg kjenner flere barn som ikke bryr seg noe om biler, men nevner man Tesla så lyser de opp.

E-Golf, Leaf, Ioniq, Soul m.m. vil ikke være i nærheten av å være like bra biler som Model 3 når den kommer i billigere utgaver.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ElbilJohn

Når jeg leser ting som blir skrevet om pris og utstyr, så er det for meg mest aktuelt å enten kjøpe(og gå langt over budsjettet) en LR AWD eller vente og kjøpe en SR med lite ekstraustyr for å kunne legge penger i bolig osv. Forskjellen i pris på de to alternativene blir vel fort ca 120k-150k.

-Topp med rekkevidden til LR, men kan fint klare meg med SR. Ser heller ikke for meg at hurtigladehastighet på SR blir et problem for min del.
-Har ikke eid bil med RWD på mange år så teknologien har sikkert kommet langt siden den gang, men er fortsatt skeptisk mtp RWD og sikkerhet på vinterføre.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

olavxxx

Sitat fra: anrefsah på mandag 21. januar 2019, klokken 07:44
Det er veldig fint model 3 kommer i flere utgaver og lavere priser så flest mulig har mulighet til å kjøpe den.
Jeg for min del hadde gått for Long Range igjen selv om Mid Range hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte i januar.
Et stort batteri som gir meg mest mulig frihet, og som gjør at jeg slipper å stoppe å lade underveis på de aller fleste av mine turer, har vært viktig for meg.

Har kjørt elbil i 2,5 år, og er vant til å måtte legge inn tid for å stoppe og lade litt på mine turer. Med en long range så kan jeg gjøre de fleste av disse turene uten å ha behov for å lade underveis.

Mange nevner hvor høy effekt Model 3 kan ta i mot. Men på de store utfartsdagene, søndag kveld, sommerferie osv. Vil dette ha mindre å si ettersom SuC er mer enn 50% i bruk, som gjør at du ofte må dele lader med noen andre og du kanskje ikke får mer enn 30/40kw store deler av ladingen. Også blir det spennende å se hvor fort Tesla bygger ut ladenettverket det neste året, vil nok bli en god del mer kø på SuC fremover. Tar nok ikke lang tid før det er dobbelt så mange Tesla på veiene, som det er nå.

Range is king

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Den som kommer først, får prioritet.
Med superlader V3 blir det også økt kapasitet på ladestolpene, hvor mye, vet ingen :-)

olavxxx

Ellers ser jeg på facebook at folk har fått beskjed at LR kommer med ytelsesdekk for både 18" og 19".
Så sammenligninger fra USA er ikke helt relevant, da de ruller på M+S dekk (dårligere grep, men lavere rullemotstand). I realiteten blir gapet mellom performance og LR derfor mindre og gapet ned til MR blir større (siden vi kan anta MR også kommer med performance dekk i Norge).

Aero caps + performance dekk skulle tilsi ca 2% lenger rekkevidde for LR med 18" aero med deksler på.
Går man opp til 19-20" eller tar av aero dekslene blir det ca identisk rekkevidde.

Man kan klart også ta på lettere hjul på performance, jeg kjøper feks smidde 19" vinterhjul (TSW Nurbergring) med Nokian R3, så da vil man jo bruke mindre juice enn org 20" vinterhjulene til P, mest sannsynlig også mindre enn 18-19" vinterhjulene til Tesla (de veier jo mye).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA