Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 MR komme i Mai, angrer en på LR bestillingen?

Startet av Bjoris, lørdag 19. januar 2019, klokken 17:04

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: indianrunner70 på søndag 20. januar 2019, klokken 10:59
Har ikke sett noe håndfast for MR hurtig lading, men blir forundret dersom den lader fortere enn LR.
Den lader ikke fortere. MR og LR lader ca like fort på dagens superladere, ettersom det er ikke batteriet som er begrensningen, men laderne.

På supercharger V3 er det forventet at LR vil lade en del raskere enn MR/SR.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. januar 2019, klokken 12:31
Sitat fra: indianrunner70 på søndag 20. januar 2019, klokken 10:59
Har ikke sett noe håndfast for MR hurtig lading, men blir forundret dersom den lader fortere enn LR.
Den lader ikke fortere. MR og LR lader ca like fort på dagens superladere, ettersom det er ikke batteriet som er begrensningen, men laderne.

På supercharger V3 er det forventet at LR vil lade en del raskere enn MR/SR.
Ja, man ser jo faktisk på ladekurven at den er helt flat på dagens superladere :P
I alle fall i videoen jeg så på youtube, der lå den flatt på 116 kW helt fra veldig lav SoC til en god stund oppover, før den begynte å falle litt. Så kan tnekes på superlader V3 at den går mye høyere.

Men selv på dagens superladere vil man jo da dra inn over 30 "ekte mil" på mest sannsynlig under 30 minutter, hvis man kommer inn med rundt 10% SoC og varmt batteri. Så det er jo egentlig grei hastighet med dagens hastighet også.

olavxxx

Ser jeg på tabellen her:
https://teslike.com/2018/10/20/tesla-model-3-mid-range-vs-long-range-gross-margins/

260 miles EPA på mid range mot 310 på LR.
Det er da en reduksjon til 418 Km eller 17%.

66 kWh utnyttbar kapasitet på MR, 78,3 kWh utnyttbar kapasitet på LR/Performance.

Så jeg tenker jo da prisen bør være mye lavere for at MR skal være "verdt det" jfr. LR og performance.
454.000kr for LR (+ ting og tang), jeg vet ikke hva MR blir priset på men i USA er den 46.000 dollar tror jeg ( https://insideevs.com/tesla-increases-mid-range-model-3-price/ ).

Greien er vel at dagens LR og Performance kan sies å være priset lavt, i forhold til dollarkursen.
Så man kan i teorien risikere at LR og Performance (samt MR) går opp i pris hvis ikke kronen styrker seg ift dollar.

Så ja, jeg ville personlig kjøpt LR eller Performance hvis man skal ha den i mange år.
Men den største faktoren er igjen det jeg skrev tidligere, MR ser ut til å gå ca 42 mil ift EPA, LR 54 mil og performance 52 mil.

Så kan man jo selvsagt i 20 minus på slapsete veier trekke fra en del.
Men hvis vi tenker 3-5 år frem i tid, vil nok normen for de fleste elbiler da være nærmere 40 mil vil jeg tro.

Noen vil selvsagt gå lenger og noen kortere, men hvis man da skal selge dagens MR eller dagens LR om 3-5 år, tror jeg at de ekstra 10 milene vil utgjøre en stor forskjell i hvor "dagsaktuell" bilen vil føles.

Så hvis prisforskjellen ikke er ca 100.000kr fra MR til LR, ville jeg personlig sterkt vurdert LR :-P
Men klart at alel må jo bestemme det selv, jeg valgte å gå for Performance siden jeg ser på det som mye mer enn en elbil med lang rekkevidde, jeg ser på det som en unik måte å skaffe seg en eksepsjonell bil til prisen av en Volvo med dieselmotor.

Når momsen kommer snikende om noen år, vil det bli dyrere/vanskeligere for "mannen i gaten" å få en så bra pris, til så bra deal :-) Så jeg tror vi nærmer oss høydepunktet for hva vi kan kjøpe i Norge, i den bilklassen, for den prisen. Med moms og andre avgifter, vil det jo kanskje bli en ny runde med triste elbiler.

frankofobia

Bare lever bilen tilbake innen 3 dager så får du igjen alle pengene dine  :+1:


Sitat fra: Tin på lørdag 19. januar 2019, klokken 17:55
Beholder Xén da model 3 blir for liten for oss på lengre ferieturer, hytteturer etc. Har bestilt long range awd men legger den ut på finn og sjekker markedet. Får sikkert igjenn pengene, evt litt lavere. Bestiller en mid range så fort det åpnes for den. Ønsker bruke litt mindre cash på "bil nummer 2" :)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 20. januar 2019, klokken 14:00
Så kan man jo selvsagt i 20 minus på slapsete veier trekke fra en del.
Interessant kombinasjon  ;) Men skjønner poenget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. januar 2019, klokken 10:18
MR lader visstnok også med opp mot 120 kW.

Jeg vil tro tiden man sparer på langtur med LR vs MR vil være ganske minimal. MR vil være bedre enn Kona, Niro, osv, og disse fungerer greit.

Enig.
MR vil ha lavere vekt og forbruk, som kompenserer noe for mindre battteri og noe lavere ladehastighet.  Tipper MR vil være vesentlig bedre enn Kona og Niro som har vesentlig lavere ladehastighet og større luftmotstand.
Men LR er enda bedre :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

olavxxx

Sitat fra: S4e på søndag 20. januar 2019, klokken 14:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. januar 2019, klokken 10:18
MR lader visstnok også med opp mot 120 kW.

Jeg vil tro tiden man sparer på langtur med LR vs MR vil være ganske minimal. MR vil være bedre enn Kona, Niro, osv, og disse fungerer greit.

Enig.
MR vil ha lavere vekt og forbruk, som kompenserer noe for mindre battteri og noe lavere ladehastighet.  Tipper MR vil være vesentlig bedre enn Kona og Niro som har vesentlig lavere ladehastighet og større luftmotstand.
Men LR er enda bedre :-)
Vekten gjør ikke noe utslag på forbruk, er for lite forskjell til det. Dekk og felg Alf, kjørestil osv påvirket mest.

Bjoris

Jeg er veldig enig i at det er for liten forskjell mellom LR AWD og MR... Men jeg tror nok MR blir en super bil...

olavxxx

Videoen fra Teslabjørn viser 118 kW opp til 50%:

https://www.youtube.com/watch?v=Tnj4RAsrl34

Så på langtur er det raskest å lade til 50%, hvis man klarer å nå neste superlader med 50% kapasitet.
Hvis ikke, kan man lade til 60-70% i den grad det er nok.

Dilemma hvis man går for minste batteripakkene er at man da av og til må lade kanskje til 80% osv.
Da blir man stående ganske mye lenger enn hvis man kunne ladet til 50-60%.


Men klart MR blir jo en bra bil det også, fins jo værre biler å kjøpe.

knut3448

Iflg Teslike-dataene linket til tidligere i tråden lader LRD betydelig flere km enn MR på 30 minutter. 329km vs 280, begge med 18" aero. Tabellen presenterer også en kolonne med det de mener skulle vært annonsert rekkevidde på bilene.

LRD/18aero: 495km
MR/18aero : 420km

Til sammenligning oppgis det at S 75D (19") lader 230km på 30 min og burde hatt annonsert rekkevidde på 404km. Så MR/18aero ser ganske bra ut, om man skal tro på Teslike.

geirgp

Han her byttet fra MR til Performance


https://www.youtube.com/watch?v=XzspO4-T7t4

TLDR;

Han var ikke fornøyd med MR-ytelsen, spesielt flat pedal fra 0km/t. RW-modellene oppnår ifølge videoen ikke maks moment før 15-20mph i motsetning til TM3 LR/Performance og TMS/X hvor fullt moment kommer med en gang.

Dette skyldes visstnok "torque ripple" i permanent magnet motoren som TM3 har bak. TM3 AWD (LR/Performance?) har induksjonsmotor foran som fyller dette tomrommet, TMS/X har forøvrig induksjonsmotor foran og bak.

Mao argumenter som ikke nødvendigvis appellerer til massen. Tipper man drar godt fra de fleste med MR uansett :)
Tesla Model 3 DUAL MOTOR 2019
Hyundai Ioniq 2018
Mercedes B250e 2017
Tesla Model S85 2014

daktari

EPA rekkevidde på 260 vs 310 gir 50 miles kortere, eller 8 mil etter min omregning. Rekkevidde bedre enn S75, og nesten på S90-nivå (min hadde 442 typical).
Model 3 MR blir vel Leaf, Niro og Kona-killeren til 399.000,-?? Hva blir prisen egentlig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 20. januar 2019, klokken 22:52
Model 3 MR blir vel Leaf, Niro og Kona-killeren til 399.000,-?? Hva blir prisen egentlig?
Den kommer nok ikke under 400k startpris, så helt Leaf & Co killer blir den ikke. Og uansett noen som ikke vil ha Tesla eller sedan.

Men ja, den vil nok bidra mye til salget.

For meg så er ikke forskjellen på (antatt 60k) stor nok m.t.p ekstra rekkevidde, bedre batterigaranti, ytelse, ladehastighet og AWD. Det måtte vært en helt skrapet MR som bil nr 2, men da kunne man like godt ventet på SR.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

anrefsah

Det er veldig fint model 3 kommer i flere utgaver og lavere priser så flest mulig har mulighet til å kjøpe den.
Jeg for min del hadde gått for Long Range igjen selv om Mid Range hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte i januar.
Et stort batteri som gir meg mest mulig frihet, og som gjør at jeg slipper å stoppe å lade underveis på de aller fleste av mine turer, har vært viktig for meg.

Har kjørt elbil i 2,5 år, og er vant til å måtte legge inn tid for å stoppe og lade litt på mine turer. Med en long range så kan jeg gjøre de fleste av disse turene uten å ha behov for å lade underveis.

Mange nevner hvor høy effekt Model 3 kan ta i mot. Men på de store utfartsdagene, søndag kveld, sommerferie osv. Vil dette ha mindre å si ettersom SuC er mer enn 50% i bruk, som gjør at du ofte må dele lader med noen andre og du kanskje ikke får mer enn 30/40kw store deler av ladingen. Også blir det spennende å se hvor fort Tesla bygger ut ladenettverket det neste året, vil nok bli en god del mer kø på SuC fremover. Tar nok ikke lang tid før det er dobbelt så mange Tesla på veiene, som det er nå.

Range is king

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. januar 2019, klokken 07:02Den kommer nok ikke under 400k startpris, så helt Leaf & Co killer blir den ikke. Og uansett noen som ikke vil ha Tesla eller sedan.
MR koster $44k, selv om vi legger på $2k i leveranseomkostninger så blir prisen 395.000 kroner med kurs på 8,6. Så det er fullt mulig den havner under 400k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA