Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Diverse

Startet av MooCow, lørdag 19. januar 2019, klokken 15:30

« forrige - neste »

MooCow

Hei!

Vurerar ein Outlander Phev og har eit par spørsmål
- Kan han ladast i vanleg stikkontakt eller bør ein ha elektrikar å gjera nokon "triks"?
- Kan bilen starta når ledning er tilkobla?
- Har alle modellane app, og kva funksjonar er det, hvis det er forvarming kan den gå rett frå straumnettet, eventuelt berre frå batteri eller er det dieselvarmar?
- Forskjell på import eller "norsk" har ikkje noko å sei på garanti, men importert er ikkje tectylisert? Ingen andre forskjellar?
- Er varme i rattet av eller på eller er det forskjellige nivå og?
- Firhjulstrekkfunksjonen fungerar bra?
- Treng hybridsystemet noko form for spesialservice, eller kan ein like godt ha servicane hjå det lokale verkstadet?

leafnor

Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MooCow

Sitat fra: leafnor på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:07
Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.

Takker :)  :+1:
Reknar med at forvarming om ein er plugga i, ikkje slit på 12V batteriet, veit du om dette og eventuelt er tilfellet når bilen ikkje står plugga i eller bør ein vera litt forsiktig med for mykje forvarming?

Eller så er eg usikker på uttrykket krossakslett!

erik e

Hei. Denne bilen er for folk flest,det virker.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

leafnor

Sitat fra: MooCow på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:58
Sitat fra: leafnor på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:07
Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.

Takker :)  :+1:
Reknar med at forvarming om ein er plugga i, ikkje slit på 12V batteriet, veit du om dette og eventuelt er tilfellet når bilen ikkje står plugga i eller bør ein vera litt forsiktig med for mykje forvarming?

Eller så er eg usikker på uttrykket krossakslett!
Som erik e skriver, er det en bil som for folk flest, fyll bensin, lad, fyll spylervæske, trykk start, så kjør.
Forvarming sliter ikke 12V, da alt drives med energi fra hovedbatteriet. Vifter og pumper driftes på 12V, men da fra DC/DC forsyningen, så faktisk lades 12V under forvarming. Om den er plugget i eller ei har ikke noe å si, det går kun på om hovedbatteri får påfyll fra strømnettet eller ikke.

Kryssaksling, her er en som råker ut for det.
https://www.youtube.com/watch?v=Z03d1HBNFvs

Outlander PHEV kommer lett i slik situasjon, selv på forholdsvis flat mark.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

erik e

Da bør du ha Mitsubishi Pajero.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

MooCow

Sitat fra: leafnor på søndag 20. januar 2019, klokken 01:47
Sitat fra: MooCow på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:58
Sitat fra: leafnor på lørdag 19. januar 2019, klokken 16:07
Svar i rekkefølge:
- Ja og ja. Søk på forumet om lading, 1000 tråder om dette. Kortversjon, ja, lades på vanlig stikk, men hjemme sørg for en 10A krus med B-vern. Og da kreves elektrikker.
- Nei, kun "tennig på"
- Alle har app, men noen import har ikke wifi aktiv. Forvarming kun elektrisk (Ikke noe diesel i tillegg til bensin, og ikke noen bensinvarmer). Energi fra batteriet, evt fra nettet om lader tilkoblet og ikke ladetimer aktivert.
- Jo, som nevnt hender det enkelte ikke har wifi (Slik som min hadde, men fikk fikset det hos verksted)
- Av og på for de som har. Min mport -14 har ikke varme i ratt.
- Ja og nei. Ikke noen Offroadmaskin. Tractionkontroll er ikke som på "vanlige" biler, så lett å blir krossakslett.
- Ikke noen spesialdervice påkrevd som ikke et lokalt bilverksted skal klar.

Takker :)  :+1:
Reknar med at forvarming om ein er plugga i, ikkje slit på 12V batteriet, veit du om dette og eventuelt er tilfellet når bilen ikkje står plugga i eller bør ein vera litt forsiktig med for mykje forvarming?

Eller så er eg usikker på uttrykket krossakslett!
Som erik e skriver, er det en bil som for folk flest, fyll bensin, lad, fyll spylervæske, trykk start, så kjør.
Forvarming sliter ikke 12V, da alt drives med energi fra hovedbatteriet. Vifter og pumper driftes på 12V, men da fra DC/DC forsyningen, så faktisk lades 12V under forvarming. Om den er plugget i eller ei har ikke noe å si, det går kun på om hovedbatteri får påfyll fra strømnettet eller ikke.

Kryssaksling, her er en som råker ut for det.
https://www.youtube.com/watch?v=Z03d1HBNFvs

Outlander PHEV kommer lett i slik situasjon, selv på forholdsvis flat mark.

Høyrest bra ut :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA