Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriet i minus 30

Startet av Radiobil1, lørdag 19. januar 2019, klokken 10:47

« forrige - neste »

Radiobil1

Skjer det noe med rekkevidde eller andre ting man må være klar over med elbil når gradestokken er på minus 30 og enda lavere?


Finnes det en skala på batterikapasitet vs temperatur?

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Elmo

Batteriet påvirkes av lav temperatur - ja. Men det er mange andre faktorer som gjør at rekkevidden går ned.
Alt beveger seg tregere i kulda, luftmotstanden i kald luft er dramatisk høyere, men ikke minst - det koster mye effekt å varme opp kupeen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

På tur til elbil bekjent i øst Tyskland ble det nesten så kaldt. De fleste eksosbilene startet ikke. Da var det godt å ha batteribil.

Batteriet kjøles gjerne ikke like raskt ned som drivstoffet i slanger og pumper og det er uendelig mye mindre friksjon i en el motor enn i en kjemisk motor.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OhmPaPa

Parker med godt med strøm på batteriet. Når det er kaldt og lite strøm igjen blir batteriet fortere tappet ned. Man risikerer altså å finne bilen med for lite strøm til å komme seg noe sted.

Akkurat hvor mye/lite kommer vel an på bil og temperatur etc.

SveinJ

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 20. januar 2019, klokken 21:16
Parker med godt med strøm på batteriet. Når det er kaldt og lite strøm igjen blir batteriet fortere tappet ned. Man risikerer altså å finne bilen med for lite strøm til å komme seg noe sted.

Akkurat hvor mye/lite kommer vel an på bil og temperatur etc.

Hva er det som tapper et kaldt batteri? Klokka på dashbordet?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trekkoppbil


  • Den indre motstand blir høy i kaldt batteri.
  • Opplading av kaldt batteri går treigt.
  • Batterivarmere bruker energi
Derfor gjelder det å kjøre jevnt og rolig for å unngå høye strømmer og oppbremsinger. Kombinasjonen av høye strømmer og høy indre motstand fører til varmeutvikling og man får lite energi til framdrift. Det er lett å tenke at gevinsten blir at batterier fort får lunk i seg, og at energitapet ikke er helt bortkasta, men det er muligens ikke bra for batteriet å varme det opp på den måten
Hurtiglading og regenerering er svært begrensa med kaldt batteri. Dersom batteriet er over halvfullt og kaldt, kan opplading gå svært treigt.
Enkelte biler har lågeffekts varmekappe rundt batteriet, som kan være på ca 300watt. Det er sjeldent så kaldt at de brukes, men kommer batteriet ned i ca -20C, så kan det skje. Som på Leaf kan batterivarmeren gå i dagesvis før den stopper på 30% SOC, og når du kommer hjem til Gardermoen så har bilen både kaldt og nesten tomt batteri. Andre biler har kjøleveske og batterivarmer på flere kw som brukes når bilen er i bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA