Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalbar Superlading

Startet av Heinz, torsdag 17. januar 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Kim- på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:32
400kwt årlig får man ikke lenger. Nå er det 6 måneder som gjelder.

Etter 1. februar faller sannsynligvis dette også bort, all den til referal-systemet legges ned, og kun de med henvisning fikk 6 måneder.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

saphran

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
Jeg synes de godt kunne fortsatt å gi alle 400kWh (eller 1000kWh for den saks skyld) gratis pr. år fremover, men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Superlading i nærheten av hjemmet er et naturlig behov i mange situasjoner. Du kan ha kjørt deg tom på veien hjem på 1 langtur, men skal om få timer videre...Hjelper lite da at du rekker å lade deg opp til 40 km rekkevidde hjemme før du må ut igjen, hvis du da skal 90 km.

jkirkebo

Sitat fra: saphran på søndag 20. januar 2019, klokken 20:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:53
Jeg synes de godt kunne fortsatt å gi alle 400kWh (eller 1000kWh for den saks skyld) gratis pr. år fremover, men KUN på SC som ligger mer enn 100km unna hjemstedet. På de som er nærmere bør det være betaling fra første krone.

Superlading i nærheten av hjemmet er et naturlig behov i mange situasjoner. Du kan ha kjørt deg tom på veien hjem på 1 langtur, men skal om få timer videre...Hjelper lite da at du rekker å lade deg opp til 40 km rekkevidde hjemme før du må ut igjen, hvis du da skal 90 km.

Det vil jeg tro skjer såpass sjelden at man da har råd til å betale for det ;)

Jeg bor 18km unna Solli SC og 30km unna Rygge. Det har hendt jeg har brukt begge på vei hjem pga. at  jeg manglet litt for å rekke helt hjem. Da står jeg typisk i 3-5 minutter så jeg får akkurat nok til at jeg kan rulle inn på gårdsplassen hjemme med 5-10km gjenstående rekkevidde. Det blir ikke mange kronene av slikt, om man må betale ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. januar 2019, klokken 21:03
Da står jeg typisk i 3-5 minutter så jeg får akkurat nok til at jeg kan rulle inn på gårdsplassen hjemme med 5-10km gjenstående rekkevidde. Det blir ikke mange kronene av slikt, om man må betale ;)

Hva er motivasjonen for bare å lade i 3-5 minutter når du først har kjørt innom?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Den er da vel enkel?

Komme seg hjem. Bilen lades jo over natta uansett. Unødig tid på supercharger er bortkastet tid.

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på søndag 20. januar 2019, klokken 22:10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. januar 2019, klokken 21:03
Da står jeg typisk i 3-5 minutter så jeg får akkurat nok til at jeg kan rulle inn på gårdsplassen hjemme med 5-10km gjenstående rekkevidde. Det blir ikke mange kronene av slikt, om man må betale ;)

Hva er motivasjonen for bare å lade i 3-5 minutter når du først har kjørt innom?

Jeg har da bedre ting å bruke tiden min på enn å stå på SC Solli og titte på bensinstasjonen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Å vente på supercharging er som å se maling tørke. Kun spiselig når man har noe annet å gjøre. Skal man fort videre er et minutt for mye et bortkastet minutt.

Øyvind.h

Enig. Kun en gang i det siste jeg kan huske at jeg har sittet i bilen og ventet på lading. Det var fredag forrige uke. Tibber hadde stoppet hjemmeladingen så jeg dro med for lite strøm. På Nebbenes ladet jeg noe mens vi kjøpte boller til kidsa, men oppdaget da at tilhengeren var mørk bak så jeg måtte innom på Biltema i Hamar for å kjøpe nytt adapter. Stoppet deretter 3-5min i Øyer for å tanke opp og ha nok til å dra bil og henger opp ca 600 meter i løpet av siste 8km av turen.
Å stå ekstra for å spare penger/få med seg mere strøm for moroskyld er ikke interessant. Har 7,3kW effekt hjemme og 11kW på hytta. Ikke behov for å bufre på supercharger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Mulig jeg er såpass fersk enda, men å vente på superlading i bilen er ikke det verste jeg gjør. Det har stort sett vært på Stjørdal, og har tatt en tur inn på dass eller kjøpt noe snax for å ha i bilen. Sjeldent stått lengre enn 15-20min, da. Bare for å ha nok + litt uforutsett til å komme meg hjem eller litt å gå på i Trondheim.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Folk er forskjellige. Noen er rastløse. Andre nyter en stille stund.

Klykken

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:41
Folk er forskjellige. Noen er rastløse. Andre nyter en stille stund.
Nettopp.
Bare glad jeg slipper å holde pumpa i -25, jeg.

Hadde ikke gjort meg noe om det kostet penger å lade på SuC heller, forøvrig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OlaM

Uansett hva ens egen preferanse for sitting og venting er så er det helt selvsagt og åpenbart at man må betale for strømmen man bruker, uansett om den er nært hjemmet eller ikke. Mange har blitt veldig bortskjemt av Teslas rause policy, men det kunne selvsagt ikke vare over tid. Det har vært åpenbart fra dag 1. De må før eller senere gå i pluss akkurat som alle andre bedrifter, superchargere må vedlikeholdes, strøm koster. Det er vel ingen som forventer gratis strøm hjemme i huset fordi de har kjøpt seg en dyr, strømslukende dings?

Dere burde være glade for å få betale for strømmen, det betyr at det beste ladekonseptet er bærekraftig over tid.
'21 3LR

Magnus Hansen

Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:41
Folk er forskjellige. Noen er rastløse. Andre nyter en stille stund.

Si det til toåringen min  :)

noto

Sitat fra: OlaM på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:49
Uansett hva ens egen preferanse for sitting og venting er så er det helt selvsagt og åpenbart at man må betale for strømmen man bruker, uansett om den er nært hjemmet eller ikke. Mange har blitt veldig bortskjemt av Teslas rause policy, men det kunne selvsagt ikke vare over tid. Det har vært åpenbart fra dag 1. De må før eller senere gå i pluss akkurat som alle andre bedrifter, superchargere må vedlikeholdes, strøm koster. Det er vel ingen som forventer gratis strøm hjemme i huset fordi de har kjøpt seg en dyr, strømslukende dings?

Dere burde være glade for å få betale for strømmen, det betyr at det beste ladekonseptet er bærekraftig over tid.

Vi har faktisk betalt for det, rundt 10k visstnok, og med min ladefrekvens på superlader tror jeg Tesla går i pluss.

Er forøvrig enig i at gratis er problematisk.

noto

Sitat fra: Klykken på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:46
Sitat fra: noto på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:41
Folk er forskjellige. Noen er rastløse. Andre nyter en stille stund.
Nettopp.
Bare glad jeg slipper å holde pumpa i -25, jeg.

Hadde ikke gjort meg noe om det kostet penger å lade på SuC heller, forøvrig.

Ser ikke bort fra at mye av aktiviteten på TESLA-forumet stammer fra folk som sitter på SuC. Så slipper man å opdatere seg senere. Netto tidsforbruk på SuC = 0..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA