Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe eller vente?

Startet av obay, torsdag 17. januar 2019, klokken 08:31

« forrige - neste »

obay

Har vært på utkikk etter en Model X siden i høst og har fulgt med så godt det har latt seg gjort i ulike forum og nettsider. Hadde i utgangspunktet tenkt en ny X75 men etter å vurderte kjøremønsteret så har en heller vært på utkikk etter en brukt X100/X90 (stort sett helgeturer til hytte o.l.). Har forøvrig vært innom Model 3 og e-Niro men føler disse kommer for kort for en småbarnsfamilie på 4 med dertil bagasje.

Men nå har jo Tesla sluttet med å selge X75 og det spekuleres jo veldig hva som skjer videre, som igjen gjør valget vanskeligere.
Nå er det kun brukte Telsa som er aktuelle slik prisene er pt.
Kommer det ny innstegsmodell?
Kommer det ny toppmodell og X100 justeres ned?
Hvordan vil dette påvirke bruktprisene?

Usikker hva Tesla tenker er veien videre og jeg føler det er vesentlig mer risiko å gjøre en handel akkurat nå.
Andre som er/har vært i samme situasjon eller har noen tanker om dette?



Elninja1

Sitat fra: obay på torsdag 17. januar 2019, klokken 08:31
Har vært på utkikk etter en Model X siden i høst og har fulgt med så godt det har latt seg gjort i ulike forum og nettsider. Hadde i utgangspunktet tenkt en ny X75 men etter å vurderte kjøremønsteret så har en heller vært på utkikk etter en brukt X100/X90 (stort sett helgeturer til hytte o.l.). Har forøvrig vært innom Model 3 og e-Niro men føler disse kommer for kort for en småbarnsfamilie på 4 med dertil bagasje.

Men nå har jo Tesla sluttet med å selge X75 og det spekuleres jo veldig hva som skjer videre, som igjen gjør valget vanskeligere.
Nå er det kun brukte Telsa som er aktuelle slik prisene er pt.
Kommer det ny innstegsmodell?
Kommer det ny toppmodell og X100 justeres ned?
Hvordan vil dette påvirke bruktprisene?

Usikker hva Tesla tenker er veien videre og jeg føler det er vesentlig mer risiko å gjøre en handel akkurat nå.
Andre som er/har vært i samme situasjon eller har noen tanker om dette?

Jeg hadde ventet. Tipper 100 blir billigere + refresh og kanskje nye batterier som model 3 har. Når det kommer 120 så kan jo ikke den koste 160k mer enn det 100 koster nå. Da selger de lite av x videre

pkhamre

Hvis du alltid venter, så er det alltid noe nytt rundt hjørnet.

Hvis du bare slår til på en bil, så kommer du mest sannsynlig til å ha en bil du er kjempefornøyd med og liker godt.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Råde

Jo, men nå sier jo «alle» at det kommer oppdateringer i 2019. Personlig ville jeg ventet hvis det var mulig å handle ny bil. Hadde det vært snakk om en rentekampanje som gikk ut snart så er det det eneste som ville få meg til å handle nå isteden for å vente 6mnd.
e-Golf | X75D

THE

Jeg personlig tror ikke Tesla komme med nytt og større batteri i X og S ennå. Vil tippe at Tesla ser at den første bilen som kan konkurrere med Tesla S100D er Porsche Taycan, og at de lanserer ny versjon (facelift) med 120 kWh batteri basert på 2170 celler like før Porsche begynner å rulle rundt på veiene.

Fram til det skjer om et års tid er det uansett ingen som hamler opp med S100D på rekkevidde eller ladehastighet, bortsett fra eTron som nok lader en del raskere på de få laderne som er tilgjengelige.

Om et år så vil det også være så godt utbygd 150 kW+ CCS-nettverk at eTron mer eller mindre aldri vil være avhengig av 50 kW ladere langs de store hovedveiene, så da vil det også være naturlig at Tesla kommer med oppgradert rekkevidde og betydelig høyere ladehastigheter på S og X.

Lurte litt på om jeg skulle selge X100D og satse på at det kommer en X LR med 120 kWh batteri til ca samme pris som dagens X100D i løpet av et par måneder, men tror ikke den vil komme ennå og beholder derfor min X100D.

Hvis jeg skulle kjøpt ny bil nå, så tror jeg kanskje jeg hadde hatt is i magen og ventet noen måneder for å se og håpe på en oppgradering. Hvis tanken er å kjøpe brukt, så hadde jeg funnet en bil som passer mitt behov og deretter kjøpt når jeg hadde funnet et godt kjøp. Tror bruktpriser på elbiler vil være høye framover uansett om det kommer noe nytt og bedre. Sannsynligvis vil etterspørsel etter brukt elbil være høyere enn tilbudet i flere år framover, spesielt når rushtidsbomavgifter begynner å svi skikkelig, og det kommer dieselforbudssoner i byene.

X120D med 150+kW hurtiglading hadde vært veldig digg både ved kjøring til Nord-Norge, med campingvogn og også på motorveikjøring nedover i Europa. Til all annen bruk jeg har er X100D mer enn bra nok, så har strengt tatt ikke noe behov for noe nytt og bedre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elninja1

Søk på Sean mitchell på YouTube. Han har nylig lagt ut video om hvorfor x75 ble borte og hva han tror skal skje. Som musk sier selv så er morgendagens tesla bedre enn den i går. Det blir litt som en mobil telefon. Jeg tipper at 100 blir billigere og bedre. Selvfølgelig er ikke dette noe som de som har kjøpt 100 vil høre.

creal

Akkurat nå er det mye som kan tyde på at oppgraderinger er nært forestående. Jeg ville vurdert å ventet til ca 10. april med bestilling. Jeg ville ikke ventet lengre. Hvis Tesla blir vesentlig bedre nå - til en lavere pris - øker risikoen for en snarlig moms-innføring eller andre former for avgifter, f.eks. ifm revidert budsjett som har virkning fra og med 1. juli. Jeg ville derfor ønsket å være sikret levering ila 1. halvår 2019.

1000kwh

Sitat fra: Elninja1 på torsdag 17. januar 2019, klokken 10:58
Søk på Sean mitchell på YouTube. Han har nylig lagt ut video om hvorfor x75 ble borte og hva han tror skal skje. Som musk sier selv så er morgendagens tesla bedre enn den i går. Det blir litt som en mobil telefon. Jeg tipper at 100 blir billigere og bedre. Selvfølgelig er ikke dette noe som de som har kjøpt 100 vil høre.
Mobiltelefon er et dårlig eksempel da Apple/Samsung sliter med å selge stadig flere fordi folk har telefoner som funker og beholder de lengre.

Tesla er ute etter å kapre markedsandeler. Tipper dagens TMS/X 100 vil føles ganske så brukbar leenge.

Elninja1

Ifølge flere så er det plass til nye batteriene i model x også uten å redisigne bilen. Billigere og bedre.

AJ82

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 17. januar 2019, klokken 12:02
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 17. januar 2019, klokken 10:58
Søk på Sean mitchell på YouTube. Han har nylig lagt ut video om hvorfor x75 ble borte og hva han tror skal skje. Som musk sier selv så er morgendagens tesla bedre enn den i går. Det blir litt som en mobil telefon. Jeg tipper at 100 blir billigere og bedre. Selvfølgelig er ikke dette noe som de som har kjøpt 100 vil høre.
Mobiltelefon er et dårlig eksempel da Apple/Samsung sliter med å selge stadig flere fordi folk har telefoner som funker og beholder de lengre.

Tesla er ute etter å kapre markedsandeler. Tipper dagens TMS/X 100 vil føles ganske så brukbar leenge.

Tror også TMS/X 100 vil fungere lenge, men prisen må ned.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA