Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp - Bilen vil ikke gå - Se bilde.

Startet av signal, onsdag 16. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

signal

Jeg er i utlandet men min stedatter bruker bilen. I dag tidlig var den brukt. Senere slo hun på tenningen for å varme opp uten å kjøre. Litt senere så ville bilen ikke gå. Det er kommet et orange lampe, 2 stk, som ikke var før. Se bort fra TPMS lampen der en sensor skal skiftes.

Har noen greie på dette problemet?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

signal

I tillegg så virker ikke lading. Ladingen stopper etter 3 sekunder. Batteriet er ca 60 % oppladet.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

leafnor

#2
Hei.

Edit: Husker en post om at folk ikke har fått ladet (Og hatt dette symbolet) når 12V batteriet har lav spenning. Prøv med startkabel på 12V batteri å starte bilen.

Har ikke mye å bidra med, men kan nevne har selv opplevd dette for noen år siden. Kom da ladingen ble brutt med å trekke ut støpsel i veggen og ikke pistolen i bilen på en 16A ladekladd jeg lånte. Om det var grunnen vet jeg ikke, men var i alle fall det jeg gjorde.

Feilmeldingen forsvant for meg etter noen ladeforsøk med bilens ladekladd og startforsøk.

Prøv annet ladepunkt (Stikk), men vanskelig kanskje når bilen ikke kan flytter. Prøv også annen ladekladd om det finnes.
 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: signal på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:58
Jeg er i utlandet men min stedatter bruker bilen. I dag tidlig var den brukt. Senere slo hun på tenningen for å varme opp uten å kjøre. Litt senere så ville bilen ikke gå. Det er kommet et orange lampe, 2 stk, som ikke var før. Se bort fra TPMS lampen der en sensor skal skiftes.

Har noen greie på dette problemet?

Høres ut som feil på DC junction boks, velkjent problem på eldre Leaf. Da får man hverkel ladet eller kjørt. Får håpe det ikke er det om bilen er utenfor garanti, for det er dyrt å fikse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Første man bør prøve før man bruker noe som helst penger på dette er å kople ut 12v batteriet. La det stå frakoplet i 10 minutter.

Bilen må ikke stå tilkoplet lading.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Citroel

Vel så interessant som de oransje lampene er kanskje den røde lampen med batterisymbol?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Powerflux

LeafSpy leser feilkoder...jeg hadde nok begynt der og samtidig sjekket 12V batteriet. Som Citroel nevner over her lyser symbolet for 12V.....
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Hanz

Enig med JKIRKEBO. Dette er akkurat det samme som jeg opplevde med min 2011mod for noen år siden. De samme omstendigheter. NAF hentet bilen og kjørte den til BNH. Var "heldig" og slapp unna med en regning på 16k hos BNH.  (siden da har jeg ikke brukt varmekolben i det hele tatt. Kun vann-Webasto fyrt med parafin )   https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32391.msg555987#msg555987
2011 Leaf
2019 i-Pace

Trekkoppbil

#8
Av og til har 12V-batteriet for låg spenning, og det skaper nok mange problemer for bilister, og jeg har inntrykk av at det åpnes mange tråder om temaet på forumet her.
Hvis ikke spenninga er høy nok, vil hverken DC/DC  eller AC/DC starte opp, og du får heller ikke framdrift eller ABS. De fleste funksjoner trenger spenning.

Kanskje forumet burde ha en egen avdeling for tråder biler som har låg 12V eller typiske symptomer på låg 12V?

Hvis man ikke har startkabler med seg, går det vel ann å spørre noen om å få låne?


  • Legg ikke ut på tur uten startkabler i bilen
  • Ha gjerne med en liten 12V-booster. Man får kjøpt kraftbanker i lommeformat, som har kraft til å starte bilen mange ganger. Det er ikke mye kraft du trenger for å starte DC/DC omformeren eller AC/DC-omformeren i bilen
  • 10mm nøkkel er grei å ha i bilen, hvis du skal kople av batteripol
  • Lade helst over natta med en intelligent lader, når batteriet har vært lågt nede, eller bilen har vært ute av bruk en periode. Man kan gjerne gjøre det et par ganger om vinteren. Med Biltema-lader har jeg opplevd et par ganger at det var fordelaktig å koble vekk batteripolen før lading.




JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

signal

Hei.Har ikke vært her på lenge.
Jo det var en dings inne i batteriet som var defekt.
Fikk reparasjon på forsikring.
Nå er bilen i Estland og venter på estiske skilt.
Alt ok nå og bilen har 35000 km gått.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA