Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 er mer energieffektiv enn Hyundai Kona

Startet av trondhla, onsdag 16. januar 2019, klokken 21:01

« forrige - neste »

trondhla

"Tesla"-Bjørn (tullete tilnavn) har dratt til Los Angeles for å teste Tesla Model 3 og sist ut nå er TM3 LR DM som han har tatt ut på High way'en. Faktisk finner han ut at ved regulær slurvete og ignorant til fartsgrenser kjøring (100-120 km/h) greier TM3 å bruke kun 176 Wh/Km. Det er lavere enn det en Kona bruker i samme hastighet. Han har prøvd Kona ved samme test og kommet til 190 Wh/Km. Det er ved langkjøring at energieffektiviteten best kommer frem. Her kommer også nok TM3s Cd = 0,23 godt med. Jeg vil si at det er imponerende og understreker nok en gang hvor gode Tesla er på teknologi. TM3 er som kjent en større bil enn en Kona.

https://www.youtube.com/watch?v=w4zjy6qxFBs

Vesel

Kona er ikke noe mindre enn Model 3. De veier omtrent det samme. Mer eller mindre, avhengig av M3-ens konfigurasjon. Kona er en SUV og har derfor trolig bedre plass innvendig. Model 3 er en sedan og har derimot bedre kjøreegenskaper (bl.a. lavere luftmotstand) på bekostning av plass.

For noen dager siden testa jeg ut litt forskjellige biler og innstillinger i A Better Route Planner. Ble overrasket over hvor mye raskere man tilsynelatende ville komme fram med enn TM3 SR (50 kWh) på skikkelig langtur enn med Kona med sitt større batteri. Biljournalister herper alltid på batteristørrelse, men det ser jo ut som de totalt undervurderer viktigheten av et godt ladenettverk.

Se vedlegg. Brukte standard innstillinger for disse bilene, men maks hastighet 140 km/t, 0% battery degradation, 120 kg ekstra last.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:35
Kona er en SUV og har derfor trolig bedre plass innvendig. Model 3 er en sedan og har derimot bedre kjøreegenskaper (bl.a. lavere luftmotstand) på bekostning av plass.
Har eid Kona og har sittet flere ganger i Model 3.

Kona har definitivt ikke mer plass innvendig, ikke i nærheten en gang. Det Kona har er høyere sittestilling.

sjokomelk

Kona er en liten by-SUV på størrelse med Peugeot 2008 eller Toyota C-HR (B-segmentet). Model 3 er på størrelse med Mercedes C-klasse eller BMW 3er (D-segmentet). Så Kona er en mindre og trangere bil. Men samtidig høyere.
Og det er fasongen på bilen som hovedsaklig bestemmer hvor mye/lite energi den trenger for å holde farten oppe. Model 3 er et lite såpestykke, mens Kona er en firkanta kloss i forhold.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:53
Har eid Kona og har sittet flere ganger i Model 3.

Kona har definitivt ikke mer plass innvendig, ikke i nærheten en gang. Det Kona har er høyere sittestilling.
+1 :+1:
Eier Kona Electric. Har sittet i Model 3 ved flere anledninger.
Model 3 har "langt" bedre plass til både mennesker og bagasje enn Kona Electric.
Er forøvrig 195cm og sitter bra i begge bilene.

olavxxx

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. januar 2019, klokken 22:06
Kona er en liten by-SUV på størrelse med Peugeot 2008 eller Toyota C-HR (B-segmentet). Model 3 er på størrelse med Mercedes C-klasse eller BMW 3er (D-segmentet). Så Kona er en mindre og trangere bil. Men samtidig høyere.
Og det er fasongen på bilen som hovedsaklig bestemmer hvor mye/lite energi den trenger for å holde farten oppe. Model 3 er et lite såpestykke, mens Kona er en firkanta kloss i forhold.
I tillegg er model 3 sine motorer veldig gode, det er jo akkilleshælen til iPace at den ikke kan slå av fremre motor.

Tellus

I pace slår av fremre motor i lave hastigheter. Tror nok ikke dette er den primære årsaken til at I-Pace bruker mer energi enn i hvert fall MS og M3 i moderate hastigheter.

indianrunner70


olavxxx

Sitat fra: Tellus på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:18
I pace slår av fremre motor i lave hastigheter. Tror nok ikke dette er den primære årsaken til at I-Pace bruker mer energi enn i hvert fall MS og M3 i moderate hastigheter.
Aero er mye dårligere også selvsagt. Men så liten bil med 90 batteri burde klart bedre

Vesel

Sitat fra: indianrunner70 på torsdag 17. januar 2019, klokken 17:41
Kan en slå av front motor på Tesla 3?
Neppe. Men dersom en av motorene slutter å virke skal ihvertfall bilen kunne kjøre på den som ennå virker. Ikke at jeg tror det skjer. Tipper motorene er det siste som vil slutte å fungere på denne bilen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

magenuss

Var det ikke slik at siden Tesla 3 AWD bruker permanent magnet motor på motor nr 2, ift RWD modellen (som har børsteløs? er på tynn is her) så blir det konstant friksjon på denne motoren, og derfor har RWD mindre forbruk enn AWD?

Enda en grunn til å velge RWD.
På videoene jeg har sett, så virker det som det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på framkommeligheten av RWD vs AWD, men det viktigste er at du har gode dekk og er rolig på pedalen.
Hører gjerne hva dere tenker. :)
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Magnus Hansen

Sitat fra: magenuss på torsdag 17. januar 2019, klokken 18:40
Var det ikke slik at siden Tesla 3 AWD bruker permanent magnet motor på motor nr 2, ift RWD modellen (som har børsteløs? er på tynn is her) så blir det konstant friksjon på denne motoren, og derfor har RWD mindre forbruk enn AWD?

Enda en grunn til å velge RWD.
På videoene jeg har sett, så virker det som det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på framkommeligheten av RWD vs AWD, men det viktigste er at du har gode dekk og er rolig på pedalen.
Hører gjerne hva dere tenker. :)

Både rwd og Awd model 3 har permanent magnet motor bak. Awd har i tillegg induction motor foran. Denne er det jo teoretisk mulig skru helt av ved å ikke indusere magnetene. Men vet ikke om dette er implementert

olavxxx

Sitat fra: magenuss på torsdag 17. januar 2019, klokken 18:40
Var det ikke slik at siden Tesla 3 AWD bruker permanent magnet motor på motor nr 2, ift RWD modellen (som har børsteløs? er på tynn is her) så blir det konstant friksjon på denne motoren, og derfor har RWD mindre forbruk enn AWD?

Enda en grunn til å velge RWD.
På videoene jeg har sett, så virker det som det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på framkommeligheten av RWD vs AWD, men det viktigste er at du har gode dekk og er rolig på pedalen.
Hører gjerne hva dere tenker. :)
RWD LR trpr jeg ikke lages lenger.
SÅ lengst rekkevidde får du med AWD LR med originale dekk.

Går du opp i samme dekktype/dimm som P, vil den gå identisk med P under samme kjørestil.

Roy Aasen

Du sier altså at vi ikke kan kjøpe en bakhjulsdrevet 3'er? Noe frem i tid forståes

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 17. januar 2019, klokken 18:48
Både rwd og Awd model 3 har permanent magnet motor bak. Awd har i tillegg induction motor foran. Denne er det jo teoretisk mulig skru helt av ved å ikke indusere magnetene. Men vet ikke om dette er implementert
Model 3 har ikke en tradisjonell permanent magnet motor men en såkalt «Permanent Magnet Switched Reluctance Motor». Så vidt jeg vet den eneste av de større produsentene som bruker det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA