Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde på vinter med 7 % strøm

Startet av Oliver Vasvik, onsdag 16. januar 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

Når batteriet kjøles ned forsvinner tilgjengelig effekt. Det fikk jeg selv erfare nå før jul hvor jeg parkerte med varmt batteri og 12%. X antall timer senere var batteriet på 5% og viste ikon for nedkjølt batteri. De tapte prosentene kom ikke tilbake og jeg måtte innom hurtiglader på veien for å få til de 15km fra der bilen stod parkert til jeg var hjemme....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Sitat fra: Oliver Vasvik på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:31

Finnes det noen i området Grimstad - Risør som kunne tenke seg å forbarme seg over en uvitende nybegynner og gi en time eller to av sin tid for å vise meg bilens mange finesser?
Hvis ingen melder seg (er Trønder selv) - jeg anbefaler deg å bare prøve, trykke og se hva som skjer, og om det er noe du lurer på så står det info på skjermen (en liten (i)) ved knappen, eller sjekk med google. Er mange tips og veiledninger både her inne på forumet og på det store internett. Hilsen relativt fersk eier, siden juni i fjor.

En ting som er greit å vite:
- Hvis noe låser seg på store skjermen så trykk inn begge rulleknappene på rattet til skjerm går i svart og Teslalogoen dukker opp, så restartes MCU (stor skjerm), og ting vil forhåpentligvis fungere som normalt igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Sitat fra: Oliver Vasvik på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:31
Hei

Jeg har pratet med Tesla, og se slo av både WiFi, mobil access og always connected. De satser på at jeg klarer å komme meg til Fortum på Skøyen som er 5 km unna.. Jeg skal oppdatere dere i morgen. Jeg vil lade der med type 2 i 20 min før jeg drar til Supercharger




Jeg har et annet spørsmål mens jeg er i gang.

Jeg kjøpte min 2015 Tesla Model S 85D  brukt.

Jeg har lest brukerhåndbok,  og diverse på nettet, men som dere sikkert forstår av ovenstående så er jeg en temmelig uvitende nybegynner.


Mitt spørsmål blir derfor:
Finnes det noen i området Grimstad - Risør som kunne tenke seg å forbarme seg over en uvitende nybegynner og gi en time eller to av sin tid for å vise meg bilens mange finesser?

Bor ikke der selv, men sikkert mange Tesla-venner som gladelig hjelper deg. På den annen side finnes det ikke enklere biler enn Tesla. Med litt skjermtrykking og noen oppslag i manualen (som du også finner på skjermen) kan du snart det du trenger å kunne.

Counterpointer

Du finner det meste på YouTube. F.eks Teslabjørn har informative videoer om det meste og litt til med en helt egen stil

OhmPaPa


Oliver Vasvik

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:20
Litt kjedelig med så lavt nivå, bilen slutter å vedlikeholdslade 12v batteriet et sted rundt 5%. Dauer det får du ikke start på bilen. Jeg ville sagt at den må kjøres til nærmeste strømuttak og settes på lading NÅ før man prøver å kjøre til hurtiglader. Det har faktisk skjedd at biler har stoppet med litt indikert rekkevidde igjen pga ukalibrert BMS.

Jeg ville ikke tatt sjansen på noe annet, men folk har jo tatt sjansen og lyktes med det smått utrolige også :)

Da jeg kom i land i morges hadde jeg 4 % strøm.
Jeg var forberedt på det og hadde fått en transportør til å stille med henger. Han kjørte oss fra Oslo Color Line til Supercharger i Lier.

Serviceinnstilt og hyggelig kar. Da vi kom til Lier begynte vi å ta ned bilen. Mens vi gjorde det kom en eldre kar som var meget oppsatt på å benytte akkurat den plassen vi skulle rygge inn  på. I sin iver holdt han på å rygge ned min samboer,og må da ha oversett alarm fra ryggesensor!

Dette beviser at idioter finnes overalt, selv blant teslaleasere (har foreløpig ikke truffet noen idioter blant teslaeiere...

geear

Godt det ordnet seg, men hvorfor ikke bare kjøre til en type 2-lader rett borti hogget?

Counterpointer

Ville ikke 4% holdt til å komme seg til Skøyen verkstedet, de har jo superlader?

Espen Hugaas Andersen

Utfordringen er at man ikke vet hvor mye strøm man har på 12V batteriet. Bilen vil stoppe når 12V batteriet er tomt. Og 12V batteriet kan være nesten tomt når man kommer til bilen, ettersom ladingen av dette kuttes på 5%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Oliver Vasvik

Sitat fra: knut.aulie på fredag 18. januar 2019, klokken 14:28
Ville ikke 4% holdt til å komme seg til Skøyen verkstedet, de har jo superlader?
Det visste jeg ikke noe om. Tesla support sa nærmeste var i Lier.

Jeg valgte å dra direkte til Supercharger fordi jeg hadde et møte jeg måtte rekke (og rakk med 2 minutters margin

Counterpointer

Sitat fra: Oliver Vasvik på søndag 20. januar 2019, klokken 01:36
Sitat fra: knut.aulie på fredag 18. januar 2019, klokken 14:28
Ville ikke 4% holdt til å komme seg til Skøyen verkstedet, de har jo superlader?
Det visste jeg ikke noe om. Tesla support sa nærmeste var i Lier.

Jeg valgte å dra direkte til Supercharger fordi jeg hadde et møte jeg måtte rekke (og rakk med 2 minutters margin). Jeg visste at ladingen ville være svært treg fordi batteriet var svært kaldt. 1 time og 20 minutter på Supercharger ga meg 52% lading, så jeg tenker at det var en grei avgjørelse.
Det er på verkstedet de har den, så skjønner at support ikke oppgir den.

Var helt sikkert en grei løsning du valgte når det ble som det ble

xxcasd

Jeg parkerte bilen på flyplassen i november med ca 60% igjen. Har alltid satt den på lading. Diverse grunner for at jeg ikke hadde med ladekabel denne gangen. Mine 2 uker på jobb ble til 2 måneder. I slutten av desember fikk jeg melding på appen om at jeg måtte lade. Når jeg kom hjem i januar så var det 0% på batteriet. Kom masse feilmeldinger og restarts når jeg satt meg inn i bilen. Etter noen minutter med banning så kunne jeg plutselig sette den i drive. Fikk kjørt halvannen kilometer til nærmeste chademo lader og fikk ladet der. Så man skal visst kunne stå ganske lenge før det blir helt krise, men jeg kommer nok til å ta taxi fremover heller enn å parkere, ikke alltid det er ledig ladeplass og alle turer over 14 dager er billigere med taxi enn parkering for meg.

Wibla

Når 2 uker blir til 2 måneder vile jeg vurdert å alliere meg med noen som kunne henta bilen min for å få den hjem...
2018 Tesla Model S 75D

Cowboystrekk

Du bør ha på energi-sparing når du drar bort noen dager og det kan være lurt å slå av "always connected". Min bil taper seg ca 2-3 km dagen med strømsparing og ikke alltid tilkobla. Hva har du på? Uten strømsparing og always connected påslått trekker den fort opptil 10 km om dagen. Med bare always connected trekker den rundt 5 km. Slutt å sjekk appen, det er mitt første råd ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA